Prov. Gy. Spanska 5 – Ordförråd – Filosofi och existentiella frågor

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Ordförråd – Filosofi och existentiella frågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i spanska språkets ordförråd kopplat till filosofiska och existentiella frågor, samt deras förmåga att diskutera och reflektera över dessa teman.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att utöka elevernas ordförråd relaterat till filosofiska och existentiella teman. Eleverna kommer att lära sig de centrala begreppen och fraser som används inom filosofi och diskutera djupare frågor om livet, meningen och etiska dilemman.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett rikt och varierat ordförråd i tal och skrift. Detta inkluderar förmågan att diskutera komplexa ämnen och ställa frågor som uppmärksammar nyanser i argumentation.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder ordet “existencia”?

  • A) Livet
  • B) Död
  • C) Existens
  • D) Utopi

2. Vilket av följande ord handlar om frihet?

  • A) Libertad
  • B) Verdad
  • C) Ética
  • D) Filosofía

3. Vilket begrepp syftar på sanningen?

  • A) Libertad
  • B) Verdad
  • C) Ética
  • D) Existencia

4. Vad innebär “ética”?

  • A) Konversation
  • B) Moral
  • C) Känsla
  • D) Tanke

5. Vad är en central fråga inom filosofin?

  • A) Varför är himlen blå?
  • B) Vad är meningen med livet?
  • C) Vad är din favoritmat?
  • D) Vilken färg gillar du mest?

6. Vilket ord speglar diskussion om ansvar?

  • A) Responsabilidad
  • B) Libertad
  • C) Existencia
  • D) Ética

7. Vad betyder “filosofía”?

  • A) Litteratur
  • B) Filosofi
  • C) Historia
  • D) Konst

8. Vilken term beskriver en möjlig framtid?

  • A) Dilemma
  • B) Existens
  • C) Utopía
  • D) Verdad

9. Vad beskriver frågan “Är lycka en valmöjlighet?”?

  • A) Moralfrågor
  • B) Existentiella frågor
  • C) Språkliga termer
  • D) Historiska perspektiv

10. Vad handlar etik om?

  • A) Vetenskap
  • B) Moral och värderingar
  • C) Skapande
  • D) Livsstil

11. Vilken typ av frågor diskuterades under lektionen?

  • A) Politisk
  • B) Existentiella
  • C) Ekonomiska
  • D) Vetenskapliga

12. Vad är en av de centrala frågorna inom filosofi?

  • A) Vad är teknik?
  • B) Finns det sann frihet?
  • C) Vad är en hund?
  • D) Hur lagar man mat?

13. Hur används språket i filosofin?

  • A) För att göra affärer
  • B) För att analysera och diskutera frågor
  • C) För att beskriva vädret
  • D) För att underhålla

14. Vad är syftet med att diskutera filosofiska frågor i grupp?

  • A) För att få betyg
  • B) För att dela tankar och insikter
  • C) För att repetera läxan
  • D) För att skriva uppsats

15. Vad betyder det att “brainstorma” i en diskussion?

  • A) Skriva en uppsats
  • B) Dela och utveckla idéer
  • C) Läsa en bok
  • D) Rätta andras svar

Resonerande frågor

1. Reflektera kring meningen med livet – Hur definierar du detta begrepp?

Syftet är att ge elever möjlighet att diskutera och formulera sina egna filosofiska insikter, vilket visar på djup förståelse.

2. Vad innebär frihet för dig och hur relaterar det till ansvar?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla personliga erfarenheter till filosofiska begrepp och resonemang.

3. Hur påverkar etik våra val i vardagen? Ge exempel.

Eleverna får chansen att visa på sin förmåga att tillämpa etiska begrepp i praktiska situationer.

4. Diskutera hur filosofiska frågor kan förändra vårt sätt att tänka.

Frågan uppmuntrar till djupare reflektion och kritiskt tänkande, vilket är centralt inom filosofi.

5. Om du fick ställa en fråga till en filosof, vilken skulle det vara och varför?

Detta ger eleverna möjlighet att visa personlig insikt och intresse för filosofi genom att formulera välgrundade frågor.

6. Hur skulle du definiera ett “etiskt dilemma”? Ge exempel.

Frågan hjälper eleverna att koppla begrepp till verkliga situationer som de kan relatera till.

7. Vilken roll spelar språk i formuleringen av filosofiska tankar?

Eleverna kan spekulera över språkets betydelse för tänkande och analys, vilket visar på djupare insikter.

8. Hur använder du filosofiska koncept i din egen livssituation?

Denna fråga uppmanar eleverna att knyta an till sin egen livserfarenhet och visa på förmåga att tillämpa teori i praktik.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna maximalt 15 poäng.

För E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp