Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Övning i verb

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i konjugering och användning av oregelbundna verb i olika tidsformer. Provets uppgifter syftar till att utvärdera elevernas förmåga att korrekt använda dessa verb i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att öva oregelbundna verb och deras former i olika tempus. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera, konjugera och använda dessa verb i både tal och skrift, samt förstå deras betydelse i olika kontexter.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna använda verb i olika tempus och former korrekt. Detta inkluderar att kunna konjugera oregelbundna verb och använda dem i meningsfulla och sammanhängande satser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett oregelbundet verb i spanska?

A) hablar

B) **ir**

C) comer

D) bailar

2. Vad betyder verbet “tener”?

A) att gå

B) **att ha**

C) att vara

D) att skriva

3. Vilken form av verbet “ser” är korrekt i presens för “vi”?

A) **somos**

B) son

C) fui

D) seremos

4. Vilken av följande meningar är korrekt?

A) Yo **tengo** un perro.

B) Yo **tenía** un perro.

C) Yo **tendré** un perro.

D) Yo **tendré** un perro.

5. Vad är preteritumformen av verbet “ir” för “jag”?

A) fui

B) **fui**

C) iré

D) ir

6. Vilken är den korrekta futurumformen av “tener” för “du”?

A) **tendrás**

B) tienes

C) tenías

D) teneré

7. Vad betyder “ser” på svenska?

A) att ha

B) **att vara**

C) att gå

D) att göra

8. Vilket av följande verb används för att beskriva tillstånd?

A) **ser**

B) ir

C) dar

D) hacer

9. Vad är skillnaden mellan “ser” och “estar”?

A) Inga skillnader

B) **Används i olika sammanhang**

C) Båda betyder “att vara”

D) Har samma konjugering

10. Vilket av följande är ett exempel på en oregelbunden verbform i preteritum?

A) hablé

B) **fui**

C) estamos

D) tengo

11. Vad är presensformen av verbet “ver” för “han”?

A) **ve**

B) vió

C) verá

D) veré

12. Vad betyder “ir” på svenska?

A) **att gå**

B) att komma

C) att ha

D) att vara

13. Vilken form är korrekt: “Nosotros ____” (att vara)?

A) **somos**

B) somos

C) estemos

D) fueron

14. Vilket av följande verb är ett exempel på ett oregelbundet verb i framtid?

A) will

B) **tendré**

C) eat

D) run

15. Vilken av följande versioner av “hacer” är felaktig i presens för “du”?

A) **haces**

B) hace

C) hago

D) hacemos

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda oregelbundna verb i en dialog.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att formulera sin förståelse i skrift och visa sin förmåga att använda verb i praktiken.

2. Vilka strategier kan du använda för att memorera oregelbundna verb?

Denna fråga låter eleverna reflektera över sina studietekniker och hur de kan tillämpa dem för att förbättra sin språkförmåga.

3. Ge exempel på tre oregelbundna verb och jämför deras användning i olika tempus.

Denna fråga testar elevernas kunskap om verbens former och deras förståelse för tempus.

4. Diskutera varför det är viktigt att kunna oregelbundna verb i spanska.

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt på språkinlärning och kommunikativ kompetens.

5. Reflektera över en situation där oregelbundna verb kan vara svåra att använda.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att identifiera utmaningar de upplever i språket.

6. Hur kan kulturella aspekter påverka användningen av språket?

En djupare reflektion kring språkanvändning och dess relation till kultur ger eleverna möjlighet att bredda sin förståelse.

7. Vilka positiva effekter kan det ha att förstå oregelbundna verb för din språkproduktion?

Denna fråga låter eleverna diskutera fördelarna med att behärska språket mer fullt ut.

8. Hur kan du tillämpa kunskapen om oregelbundna verb i andra språk du lär dig?

Denna fråga kopplar kunskaperna till andra språk och stimulerar till ett bredare språkperspektiv.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger högst 8 poäng (1 poäng per fråga). För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).