Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Rollspel – Fiktiva scenarier
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda och förstå det spanska språket i praktiska och realistiska situationer genom rollspel. Provets fokus ligger på både skriftliga och muntliga färdigheter samt hur väl eleverna kan improvisera och samarbeta med andra.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att använda språket i praktiska sammanhang genom rollspel. Eleverna kommer att ges möjlighet att interagera och kommunicera på spanska i realistiska situationer, vilket stärker deras muntliga förmåga och självförtroende i språket.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner, använda ett varierat och rikt ordförråd samt grammatik korrekt i tal och skrift. Detta inkluderar att kunna improvisera och uttrycka sig i olika sociala situationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en oregelbundet verb på spanska?
A) Hablar
B) Comer
C) Ir
D) Vivir
2. Vilken fras används för att beställa mat på en restaurang?
A) ¿Dónde está el baño?
B) Quisiera ordenar…
C) ¿Qué hora es?
D) Me gusta este lugar.
3. Vad betyder “¿Cómo estás?” på svenska?
A) Hej!
B) Hur mår du?
C) Vad gör du?
D) Var är du?
4. Vilket av följande scenarier är ett exempel på att fråga om vägen?
A) ¿Cómo llego a la estación de tren?
B) Quiero un café.
C) ¿Tienes un perro?
D) Estoy cansado.
5. Vilket av följande ord beskriver en känsla?
A) Casa
B) Feliz
C) Comida
D) Mesa
6. Vilket verbindex är korrekt?
A) Nosotros comemos
B) Ellos van
C) Ella recibir
D) Tú habla
7. Vilket uttryck betyder “Ja, jag förstår”?
A) Claro que no
B) Sí, entiendo
C) No sé
D) Estoy confundido
8. Vad innebär det spanska ordet “hablar”?
A) Att äta
B) Att prata
C) Att sova
D) Att läsa
9. Vilket ord betyder “skola”?
A) Libro
B) Escuela
C) Computadora
D) Mañana
10. Vad betyder “¡Buenos días!” på svenska?
A) God natt!
B) Hej!
C) God morgon!
D) God eftermiddag!
11. Vilken av följande frågor är inte korrekt?
A) ¿Te gustaría bailar?
B) ¿Qué te gusta?
C) ¿Cómo se llama?
D) ¿Dónde tú vas?
12. Vad skulle du säga för att tacka?
A) ¡Por favor!
B)
C) ¡Hola!
D) ¡Adiós!
13. Vilket av följande är ett substantiv?
A) Bonito
B) Perro
C) Correr
D) Feliz
14. Vilket uttryck används för att säga adjö?
A) ¡Hola!
B) ¡Adiós!
C) Buenas noches
D) Mucho gusto
15. Vad betyder “fácil” på svenska?
A) Svårt
B) Tidigt
C) Lätt
D) Sen
Resonerande frågor
1. Beskriv ett scenario där du skulle använda det spanska språket i ditt dagliga liv. Syftet är att visa hur språket kan tillämpas utanför klassrummet.
2. Reflektera över vilken roll improvisation spelade i ditt rollspel och hur det påverkade din prestation. Här kan du visa din förståelse för språket och händelseutvecklingen i en kommunikation.
3. Diskutera hur viktigt det är att förstå kulturella aspekter när man lär sig ett språk. Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att koppla språkinlärning till kultur.
4. Vilken oregelbundna verb använde du under rollspelet och i vilken kontext? Du kommer att visa på både applicering och förståelse av oregelbundna verb.
5. Hur skulle du kunna förbättra din muntliga kommunikation på spanska? Frågesättningen hjälper eleverna att reflektera över sina egna utvecklingsbehov.
6. Vilka svårigheter stötte du på och hur övervann du dem? Här kan eleverna demonstrera problemlösningsförmåga samt självinsikt.
7. Reflektera över hur feedback från läraren kan påverka din språkliga utveckling. Syftet är att understryka vikten av feedback i inlärningsprocessen.
8. Diskutera hur du kan använda det du har lärt dig i framtida studier eller jobb. Denna fråga bjuder in till framtidsreflektion och praktisk applicering av kunskaper.
Bedömning
Faktafrågorna ger möjlighet till totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor ger möjlighet till totalt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).