En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Specialpedagogik 1 – Differentiell undervisning



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Specialpedagogik 1
Tema: Differentiell undervisning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet differentiering samt förmåga att tillämpa olika metoder för att anpassa undervisningen utifrån individuella behov och lärstilar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Undervisningens metoder, anpassningar och vikten av att känna sina elevers förutsättningar.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna redogöra för begreppet differentiering och kunna ge exempel på hur undervisningen kan anpassas utifrån individuella behov och lärstilar.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär differentierad undervisning?
A) Enhetlig undervisning för alla elever
B) Anpassning av undervisningen för att möta individuella lärbehov
C) Undervisning utan variationer
D) En metod att mäta elevernas prestationer

2. Vilken aspekt av differentiering handlar om innehåll?
A) Hur information presenteras
B) Vad som undervisas
C) Elevens engagemang
D) Utvärdering av lärande

3. Varför är det viktigt med differentiering?
A) För att målen ska bli svårare
B) För att ge alla elever möjlighet att lära sig på ett sätt som passar deras behov
C) För att öka lärarnas arbetsbelastning
D) För att göra undervisning mer underhållande

4. Hur kan gruppering stödja differentierad undervisning?
A) Genom att sätta samman elever med liknande behov eller förmågor
B) Genom att alltid ha samma grupper
C) Genom att undvika grupper helt
D) Genom att minnas elevernas namn

5. Nämn en metod för att använda teknologi i differentierad undervisning.
A) Användning av samexisterande digitala verktyg
B) Användning av enstaka resurser
C) Användning av anpassade digitala verktyg och program för olika lärstilar
D) Ignorera teknologi helt

6. Vad innebär anpassningar i undervisningen?
A) Ställa högre krav på alla elever
B) Ändringar som görs för att möta elevers olika behov
C) Användning av en strategi som gäller alla
D) Undervisning utan feedback

7. Vilken skillnad finns det mellan process och produkt i differentiering?
A) Det finns ingen skillnad
B) Process handlar om hur lärande sker, medan produkt handlar om resultatet
C) Process är alltid mer viktigt än produkt
D) Produkt är det enda viktiga i utbildning

8. Vilken typ av elever kan dra nytta av differentierad undervisning?
A) Endast starka elever
B) Alla elever, oavsett skillnader i behov och förmågor
C) Endast svaga elever
D) Endast högpresterande elever

9. Vad menas med att differentiera för process?
A) Undervisning som är densamma för alla
B) Olika sätt som elever kan arbeta med samma material
C) Endast teoribaserad undervisning
D) Att leyser en uppgift en gång

10. Vilken roll spelar lärarens kännedom om elevernas förutsättningar i differentieringen?
A) Ingen roll alls
B) Det skapar likvärdighet
C) Det påverkar lärarens betyg.
D) Det är avgörande för att kunna anpassa undervisningen

11. Hur kan feedback påverka differentiering?
A) Genom att ge studenter insikt och vägledning i sitt lärande
B) Det har ingen betydelse
C) Endast läraren ska kommentera resultaten
D) Feedback bör vara begränsad

12. Vilka grupperingar kan användas för differentierad undervisning?
A) Baserat på intressen, förmågor och behov
B) Enbart ålder
C) Slumptal
D) Alltid klasser i nivå

13. Hur kan kunskap om olika lärstilar förbättra undervisningen?
A) Genom att lärare kan anpassa metoder utifrån elevernas unika sätt att lära sig
B) Det förändrar ingenting
C) Det gör det svårare för läraren
D) Det begränsar lärarens kreativitet

14. Vilket av följande är en övning för att förstå differentiering?
A) Lyssna på föreläsningar
B) Gruppdiskussioner där man ska utveckla plans
C) Enskilda tester
D) Skriva uppsatser i stillhet

15. Hur kan läraren praktiskt visa differentiering?
A) Genom att anpassa uppgifter efter elevers behov och intresse
B) Genom att vara sträng mot alla emot elever
C) Genom att undvika att lyssna på elever
D) Genom att alltid följa lektionsplaneringen utan att förändra

Resonerande frågor

1. Hur kan läraren arbeta med att identifiera elevernas individuella behov?
Syfte: Frågan ger elever möjlighet att reflektera över olika metoder för att bedöma och förstå behov.

2. Beskriv en konkret situation där differentiering kan vara särskilt viktigt.
Syfte: Ger eleverna möjlighet att analysera och tänka kritiskt på praktiska tillämpningar av teorier.

3. Vilka utmaningar kan uppstå vid implementation av differentierad undervisning?
Syfte: Frågan uppmuntrar elever att analysera potentiella hinder och svårigheter.

4. Hur kan feedback ge insikter om hur väl differentieringen fungerar?
Syfte: Eleverna får möjligheten att tänka på hur feedback kan användas för att förbättra lärandet.

5. Vilka metoder kan läraren använda för att motivera elever i en differentierad undervisning?
Syfte: Frågan öppnar för diskussion kring motivation och anpassning av metoder.

6. Diskutera hur teknologi kan stödja olika typer av lärande.
Syfte: Eleverna ges möjlighet att undersöka teknologi och dess potential i nya perspektiv.

7. Hur kan grupparbete bidra till differentierad undervisning?
Syfte: Eleverna får analysera samarbetsformer och deras effekt på lärande.

8. Beskriv hur du skulle kunna utveckla en undervisningsplan för en klass med stort behov av differentiering.
Syfte: Frågan ger elever möjlighet att visa på djup förståelse av de centrala begreppen och dess tillämpning.

Bedömning

Provet bedöms utifrån ett poängsystem där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Totalt ger provet maximalt 36 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).