Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: 1000 och en natt
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för den litterära och kulturella betydelsen av 1000 och en natt, samt deras förmåga att analysera berättarteknik och teman i dessa sagor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på den litterära och kulturella betydelsen av 1000 och en natt, dess berättarteknik och teman. Eleverna får möjlighet att utforska hur dessa sagor reflekterar värderingar, traditioner och sociala normer i den arabiska kulturen.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära texter, särskilt med avseende på berättarteknik, teman och karaktärernas roller inom 1000 och en natt. Eleverna ska också kunna diskutera verkets historiska och kulturella kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar 1000 och en natt om?
A) En serie korta berättelser om äventyr
B) En samling berättelser som rör sig kring Scheherazades berättelser för att rädda sig själv
C) En skildring av den arabiska kulturen genom olika sagor
D) En historisk redogörelse för krigen i Arabien
2. Vilken funktion har Scheherazade som berättare?
A) Hon föreläser för kungen om samhällets orättvisor
B) Hon använder sitt berättande för att fånga kungens intresse och för att spara sina liv
C) Hon driver en teater för att underhålla folket
D) Hon samlar berättelser från hela världen
3. Vilket centralt tema är återkommande i 1000 och en natt?
A) Vetenskapens betydelse
B) Berättande som en metod för överlevnad
C) Krig och fred
D) Teknologins framsteg
4. Vilka berättartekniker används huvudsakligen i 1000 och en natt?
A) Flashbacks och monologer
B) Inramningsberättelser och berättande i berättandet
C) Dialoger och beskrivningar
D) Korta noveller och personliga berättelser
5. Vad är en inramningsberättelse?
A) En berättelse inom berättelsen, som inleder och knyter samman de olika sagorna
B) En berättelse som avslutar verket
C) En berättelse som presenterar huvudkaraktärerna
D) En berättelse som är verklighetsbaserad
6. Vilken av följande karaktärer är en central figur i 1000 och en natt?
A) Aladdin
B) Ali Baba
C) Scheherazade
D) Sinbad
7. Vad innebär temat lojalitet i berättelserna från 1000 och en natt?
A) Att karaktärerna ofta måste välja mellan sin egen överlevnad och sin lojalitet mot andra
B) Att lojalitet alltid belönas positivt
C) Att lojalitet är av underordnad betydelse
D) Att det alltid leder till konflikter
8. Hur påverkar kärlek berättelserna i 1000 och en natt?
A) Den har ingen betydelse
B) Kärlek är en kraftfull motivator som hjälper karaktärerna att övervinna hinder
C) Kärlek leder bara till tragedier
D) Kärlek är alltid sekundär till maktspel
9. Vilken påverkan har de kulturella värderingarna på berättelserna i 1000 och en natt?
A) De är helt irrelevanta
B) Berättelserna återspeglar värderingar och traditioner i den arabiska kulturen
C) Värderingar kommer först i berättandet
D) De skapar en sträng moral
10. Hur presenterar 1000 och en natt kvinnliga karaktärer?
A) Som kloka och resursfulla, ofta med starka roller i berättelserna
B) Som svaga och beroende av män
C) Som trogna hustrur utan någon rörelsefrihet
D) Som enbart som objekt i berättelsen
11. Vad är den övergripande tonen i 1000 och en natt?
A) Dyster och melankolisk
B) Fantastisk och spännande, med inslag av humor
C) Ensidig och svår
D) Världslig och banal
12. Vilka andra litterära verk har påverkats av 1000 och en natt?
A) Många moderna romaner och filmer
B) Inga, det är unikt
C) Bara barnliteratur
D) Enbart klassisk litteratur
13. Hur avslutas vanligtvis en berättelse inom 1000 och en natt?
A) Fast och tydligt
B) Med en cliffhanger för att förbereda nästa saga
C) Oavslutat för att förvirra läsaren
D) Med ett klart och tydligt slut
14. Vad är en viktig lärdom från berättelserna i 1000 och en natt?
A) Att alltid kämpa för sig själv
B) Att förstå och respektera olika perspektiv och kulturer
C) Att aldrig lita på andra
D) Att kärlek är till för att göras till ett vapen
15. Vilken stilistisk teknik används för att fördjupa berättandet i 1000 och en natt?
A) Kortfattade beskrivningar
B) Detaljerade och levande beskrivningar av miljöer och känslor
C) Inga stilistiska tekniker används
D) Överdriven användning av symbolik
Resonerande frågor
1. Hur skulle berättelserna i 1000 och en natt se ut om de skrivits i en modern kontext? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över hur tid och kultur påverkar berättande.
2. Diskutera hur teman av makt och motstånd framträder genom karaktärerna i 1000 och en natt. Eleverna får möjlighet att analysera komplexiteten i karaktärernas relationer och motivationsfaktorer.
3. Vilken betydelse har magiska element i berättelserna, och hur påverkar de karaktärernas utveckling? En möjlighet att resonera kring fantasy vs. verklighet i alla berättelser.
4. Hur bidrar berättartekniken till att göra sagorna mer engagerande? Eleverna ska visa förståelse för stil och teknik i litteratur.
5. Vilka sociopolitiska och kulturella kommentarer kan läsas in i 1000 och en natt? Frågan ger eleverna chans att diskutera verkets djup och relevans.
6. På vilket sätt speglar karaktärernas val de normer och värderingar som finns i den arabiska kulturen? Möjlighet till analys av kultur och normer.
7. Analysera hur olika berättarperspektiv påverkar läsarens upplevelse av sagorna. En chans att utforska berättarteknikens inverkan på reception.
8. Jämför 1000 och en natt med en annan klassisk litterär samling. Här kan eleverna visa sin förmåga att göra kopplingar mellan verk.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger totalt 16 poäng (2 poäng per fråga). För E krävs minst 8 poäng, varav 0 från resonerande frågor. För C krävs 12 poäng, varav minst 3 från resonerande frågor. För A krävs 18 poäng, varav minst 5 från resonerande frågor.