Prov. Gy. Svenska 1 – Antikens litteratur

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Antikens litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av antikens litteratur, inklusive analys och tolkning av centrala verk och teman, samt att utforska dess påverkan på samtida litteratur och kultur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Analyser av skönlitterära verk från olika epoker, med särskilt fokus på antikens litteratur.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära texter samt redogöra för deras teman och budskap. De ska även kunna göra jämförelser mellan olika verk och förstå deras historiska och kulturella sammanhang.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket verk anses vara skrivet av Homeros?
    A) Odysséen
    B) Iliaden
    C) Äventyraren
    D) Den gudomliga komedin
    Rätt svar: A
  2. Vilket tema förekommer ofta i antikens litteratur?
    A) Dystopi
    B) Känslomässig isolering
    C) Krig
    D) Urbanisering
    Rätt svar: C
  3. Vilken roll spelade gudarna i antikens litteratur?
    A) De var inte viktiga
    B) De styrde människors öden
    C) De representerade det onda
    D) De var bara symboliska figurer
    Rätt svar: B
  4. Vad handlar “Iliaden” främst om?
    A) En kvinnas kamp
    B) Förbundet mellan gudar och människor
    C) Kriget mellan grekerna och trojanerna
    D) Filosofiska tankar
    Rätt svar: C
  5. Vilken litterär stil kännetecknar antikens verk?
    A) Romantism
    B) Realism
    C) Epik
    D) Modernism
    Rätt svar: C
  6. Vilket tema identifieras i “Odysséen”?
    A) Resa hem och identitet
    B) Futurism
    C) Identitetskris
    D) Natur och miljö
    Rätt svar: A
  7. Vem är huvudkaraktären i “Iliaden”?
    A) Odysseus
    B) Akilles
    C) Hektor
    D) Agamemnons far
    Rätt svar: B
  8. Hur skildras kvinnor i antikens litteratur?
    A) Som starka ledare
    B) Som stödjande figurer
    C) Som osynliga
    D) Som krigare
    Rätt svar: B
  9. Vad innebär “tragisk hjälte” i antikens litteratur?
    A) En hjälte med overkliga förmågor
    B) En hjälte som möter ett tragiskt öde
    C) En hjälte med lyckligt slut
    D) En hjälte som är helt perfekt
    Rätt svar: B
  10. Vilken genre hör “Odysséen” till?
    A) Drama
    B) Lyrik
    C) Epik
    D) Prosa
    Rätt svar: C
  11. Vad är ett centralt tema i antika myter?
    A) Teknologiska framsteg
    B) Kampsport
    C) Gudar och mänskligt beteende
    D) Rymdresor
    Rätt svar: C
  12. Vilket av följande begrepp är viktigt i antikens litteratur?
    A) Postmodernism
    B) Hybris
    C) Kalligrafi
    D) Värme
    Rätt svar: B
  13. Vad definierar en episk dikt?
    A) Den är kort och koncis
    B) Den omfattar ofta storslagna händelser
    C) Den handlar alltid om kärlek
    D) Den skrivs alltid i verso
    Rätt svar: B
  14. Vilket verk av antiken är mest känt för sina hjälpande gudar?
    A) Odysséen
    B) Metamorfoser
    C) Faust
    D) Den gudomliga komedin
    Rätt svar: A
  15. Vad handlar “Iliaden” mest om?
    A) Skapelsen
    B) Kriget i Troja
    C) Det grekiska samhällets fall
    D) Kampsporter
    Rätt svar: B

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur temat kärlek skildras i både “Iliaden” och “Odysséen”.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och jämföra temat i två olika verk.
  2. Hur kan vi se spår av antikens litteratur i dagens samhälle?
    Frågan ger elever möjlighet att reflektera över litteraturens påverkan och relevans idag.
  3. Vilka likheter och skillnader finns mellan antikens hjältar och moderna hjältar?
    Denna fråga uppmanar till djupare analys av litterära karaktärer och deras betydelse.
  4. Hur speglar antikens litteratur mänskliga villkor genom sina teman?
    Frågan syftar till att få elever att tänka kritiskt kring de universella teman som finns i litteraturen.
  5. Vilken funktion har gudarna i antikens verk och hur relaterar det till människans liv?
    Detta ger möjlighet till djupgående analys av gudars roll i litteraturen och deras betydelse för människan.
  6. Hur har antikens litteratur format oss som samhälle idag?
    Elever uppmanas att koppla sina tankar och idéer till dagens sociala och kulturella kontext.
  7. Hur förändras synen på krig mellan antiken och idag i litteraturen?
    Frågan syftar till att få elever att tänka på och analysera olika krigsperspektiv.
  8. Diskutera hur teman i antikens litteratur kan vara aktuella i moderna konflikter.
    Genom denna fråga får eleverna möjlighet att se paralleller mellan dåtid och nutid.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där:

  • Faktafrågor ger max 15 poäng (1 poäng per fråga).
  • Resonerande frågor ger max 15 poäng (1,5 poäng per fråga).

För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp