En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska 1 – Argumenterande tal

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Argumenterande tal

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att skriva och framföra argumenterande tal. Provets utformning ska ge en helhetsbild av elevens förmåga att använda argumentationsteknik, strukturera sina tankar och framföra sitt budskap på ett övertygande sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar: “argumenterande texter och deras struktur samt medvetenhet om faktorer som påverkar hur vi tolkar texter.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderar: “Eleven kan formulera sig i skrift och tal”, “Eleven visar grundläggande kunskaper i att analysera och tolka texter”, “Eleven kan använda ett varierat ordförråd och anpassa språket efter sammanhanget”.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar ett argumenterande tal?

  • A) Berättande struktur
  • B) En personlig berättelse
  • C) Tydliga argument och motargument
  • D) Inga specifika syften

2. Vilken del av talet bör innehålla en början som fångar lyssnarens intresse?

  • A) Avslutning
  • B) Huvuddel
  • C) Inledning
  • D) Argumentation

3. Vad betyder det att ha “öga för detalj” i samband med framförande?

  • A) Att tänka på sina kläder
  • B) Attanvända hjälpmedel
  • C) Att ha kontakt med publiken
  • D) Att läsa innantill

4. Vilken typ av språk är lämplig att använda i ett argumenterande tal?

  • A) Facktermer och akademiskt språk
  • B) Helt avslappnat och informellt språk
  • C) Vardags språk
  • D) Strukturerat och klart språk

5. Vilken teknik kan hjälpa till att förtydliga argumenten i ett tal?

  • A) Berätta anekdoter
  • B) Raka påståenden utan förklaringar
  • C) Använda metaforer och liknelser
  • D) Använda tekniska diagram

6. Vad menas med ett motargument?

  • A) Ett argument som stödjer din åsikt
  • B) En åsikt som står emot ditt argument
  • C) En orelaterad kommentar
  • D) En sammanfattning av ditt tal

7. Vad är syftet med att ha en avslutning i ett tal?

  • A) Att göra en lång sammanfattning
  • B) Att återkoppla till inledningen och ge en stark avslutning
  • C) Att svara på frågor
  • D) Att diskutera andra ämnen

8. Vilket av följande är inte ett argument?

  • A) “Därför föreslår jag…”
  • B) “Enligt statistik…”
  • C) “Jag tycker att…”
  • D) “Jag tycker inte om det här.”

9. Hur kan du öka din trovärdighet som talare?

  • A) Genom att ha på dig dyra kläder
  • B) Genom att framföra talet med säkerhet
  • C) Genom att förlita dig på improvisation
  • D) Genom att läsa innantill

10. Vilket av följande påståenden är sant angående ögonkontakt?

  • A) Det är inte viktigt
  • B) Det bör undvikas
  • C) Det ökar engagemanget hos publiken
  • D) Det bör endast göras ibland

11. Vad är en bra strategi för att strukturera sitt tal?

  • A) Att inte ha någon struktur
  • B) Att blanda ihop all information
  • C) Att använda en tydlig plan med inledning, huvuddel och avslutning
  • D) Att använda mycket humor

12. Vilket hjälpmedel är oftast olämpligt under en talpresentation?

  • A) PowerPoint
  • B) Manus som inte används
  • C) Fysiska affischer
  • D) Repliker i papper

13. Vad ingår i bedömningen av ett tal?

  • A) Innehåll, struktur och språk
  • B) Hur talaren ser ut
  • C) Användning av en mikrofon
  • D) Längden på talet

14. Vilken av följande är inte en del av kroppsspråket?

  • A) Gestikulationer
  • B) Ansiktsuttryck
  • C) Röstklang
  • D) Klädval

15. Vad kallas känslan som talaren vill väcka hos publiken?

  • A) Position
  • B) Empati
  • C) Respons
  • D) Engagemang

Resonerande frågor

1. Hur kan du säkerställa att dina argument är övertygande?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina argument och stärka sin argumentation.

2. Vilken roll spelar källor i ett argumenterande tal?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på underlaget för sina argument och hur det stärker deras tal.

3. Beskriv vikten av att förstå din publik när du framför ett tal.
Här får eleverna chansen att resonera kring anpassning efter publiken för att öka effektiviteten av deras tal.

4. Hur kan du använda retoriska frågor i ditt tal?
Frågan öppnar upp för diskussion om teknik som engagerar publiken.

5. Diskutera hur transporten till talet (t.ex. paus eller betoning) påverkar din argumentation.
Eleverna får reflektera över hur framförandeteknik kan förstärka deras budskap.

6. Vilka strategier kan du använda för att hantera nervositet vid framförande av ditt tal?
Detta ger eleverna möjlighet att tillsammans diskutera hur man kan övervinna osäkerhet.

7. Beskriv en situation där ett argument kan uppfattas som osakligt.
Eleverna kan resonera över vad som gör ett argument effektivt eller ineffektivt.

8. Hur kan man använda feedback för att förbättra sina argument i ett tal?
Frågan uppmanar till reflektion över vikten av konstruktiv kritik för talets utveckling.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt antal poäng = 15.

Resonerande frågor: Varje korrekt och djupgående svar ger 2 poäng. Totalt antal poäng = 16.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).