Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Den gudomliga komedin av Dante Alighieri
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka Den gudomliga komedin, samt att reflektera över dess teman, strukturer och historiska kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar analysen av Den gudomliga komedin, dess teman och strukturer, samt dess historiska och kulturella betydelse. Eleverna får möjlighet att utforska hur verket reflekterar medeltida värderingar och idéer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna analysera och tolka skönlitterära texter, vilket inkluderar en djupgående förståelse av Den gudomliga komedin, dess symbolik och teman. De ska kunna relatera texten till sin historiska kontext och diskutera dess relevans idag.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar Den gudomliga komedin primärt om?
A) En krigshjältes äventyr
B) En poets resa genom helvetet, skärselden och paradiset
C) En kärlekshistoria mellan två människor
D) En historisk redogörelse av Rom dåtid - Vilken funktion har Vergilius i berättelsen?
A) Han är Dante’s vän
B) Han guidar Dante genom helvetet
C) Han är en av synderna
D) Han representerar förlåtelse - Nämn ett centralt tema i Den gudomliga komedin.
A) Skönhet
B) Synd
C) Mystik
D) Fred - Hur representeras olika synder i Inferno?
A) Genom straff som är proportionerliga till synden
B) Genom belöningar
C) Genom glädje och festligheter
D) Genom översyn av Gud - Vilken karaktär är Dante’s kärlek i verket?
A) Vergilius
B) Beatrice
C) Romare
D) Odysseus - Vad är Purgatorio?
A) En plats för själar som renas innan de går till paradiset
B) Ett helvete
C) En himmel
D) En dröm - Vilken typ av litterära verk är Den gudomliga komedin?
A) En novell
B) En episk dikt
C) En tragedi
D) En biografi - Vad betyder ordet “komedi” i verkets namn?
A) En rolig historia
B) En historia med ett lyckligt slut
C) En tragedi
D) En doktorsavhandling - Hur många delar består Den gudomliga komedin av?
A) Tre
B) Två
C) Fyra
D) Fem - Vad fokuserar Dantes resa på?
A) Politik
B) Moral och etik
C) Ekonomi
D) Vetenskap - Vilken epok skrevs Den gudomliga komedin under?
A) Antiken
B) Renässansen
C) Medeltiden
D) Barocken - Vilka mytologiska figurer finns med i berättelsen?
A) Gudar inom egyptisk mytologi
B) Romerska och grekiska gudar
C) Kinesiska gudar
D) Nordiska gudar - Vad är “Paradiso”?
A) Platsen för själar som straffas
B) Himlen
C) Skärselden
D) Jorden - Vad återfinns i “Inferno”?
A) Guld
B) Skatter
C) Helvetets olika nivåer
D) Paradiset - Vilken karaktär styr över helvetet?
A) Beatrice
B) Dante
C) Lucifer
D) Vergilius
Resonerande frågor
- Diskutera hur Dantes personliga liv reflekteras i hans resa genom Den gudomliga komedin.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla samman författarens liv och verk, vilket visar på en djupare förståelse av textens symlik och budskap. - Hur kan de teman som presenteras i Den gudomliga komedin kopplas till dagens samhälle?
Denna fråga öppnar upp för kritisk och samtida analys och uppmanar eleverna att reflektera över relevansen av verket idag. - Vilken roll spelar symbolik i berättelsen? Ge exempel.
Frågan stimulerar till djupare analys av hur symboler fungerar i texten och hur de stödjer verkets tema. - Jämför och kontrastera karaktärerna Vergilius och Beatrice.
Eleverna ges här möjlighet att göra en djupgående karaktärsanalys och diskutera olika roller och begrepp som kärlek och vägledning. - Vilken betydelse har den historiska kontexten för tolkningen av verket?
Denna fråga ställer krav på att eleverna kopplar texter till sin tid och kan reflektera över deras påverkan på litteraturen. - Vilken funktion har straffen i Inferno? Hur relaterar de till synderna?
Här uppmanas eleverna att analysera temat rättvisa och dess teologiska aspekter inom verket. - Hur bidrar Dantes röst till att forma berättelsen och dess teman?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera författarperspektivet och dess påverkan på texten. - Vad kan en modern läsare lära sig av Dante och hans verk?
Denna fråga syftar till att göra verket mer tillgängligt och aktuellt för eleverna, vilket kan stimulera intresse och reflektion.
Bedömning
Provets totala poäng: 30 poäng
- Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per fråga, totalt 15 frågor)
- Resonerande frågor: 15 poäng (2 poäng per fråga, totalt 8 frågor)
Poängkrav för betygsnivåer:
E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor