Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 1 – Det färglösa Tsukuru Tazakis resa

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Det färglösa Tsukuru Tazakis resa av Haruki Murakami

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära texter, specifikt med fokus på teman, karaktärsutveckling och stilistiska grepp i Haruki Murakamis verk Det färglösa Tsukuru Tazakis resa. Provets frågeställningar är utformade för att uppmuntra eleverna att reflektera över bokens centrala teman och dess kulturella kontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Analys och tolkning av litterära texter, med fokus på teman, karaktärsutveckling och stilistiska grepp.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära texter, särskilt med fokus på teman, karakterisering och stilistiska grepp.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar Det färglösa Tsukuru Tazakis resa om?
A) En detektivhistoria
B) En romantisk komedi
C) En science fiction-berättelse
D) En berättelse om identitet och sökande

2. Vilket tema är centralt i boken?
A) Rättvisa
B) Identitet
C) Äventyr
D) Matlagning

3. Vilken relation har Tsukuru med sina vänner?
A) De är främlingar
B) De är rivaler
C) De är släktingar
D) De representerar hans förflutna

4. Hur påverkar Tsukurus upplevelser hans syn på sig själv?
A) De får honom att glömma sig själv
B) De ger honom insikt
C) De gör honom lyckligare
D) De får honom att resa bort

5. Vad kan vi lära oss av Tsukurus resa?
A) Att alltid vara ensam
B) Att undvika svåra relationer
C) Vikten av självrannsakan
D) Att skaffa nya vänner

6. Vilken typ av berättarteknik använder Murakami i boken?
A) Endast första person
B) Endast tredje person
C) Både första och tredje person
D) Ingen

7. Vad symboliserar färglösheten för Tsukuru?
A) Glädje
B) Förlust
C) Makt
D) Identitetskris

8. Vilken roll spelar Murakamis stil i berättandet?
A) Gör berättelsen tråkig
B) Förvirrar läsaren
C) Förstärker känslor
D) Skapar djup och mystik

9. Vad driver Tsukuru att återupptäcka sin identitet?
A) En vän
B) En dröm
C) Det förflutna
D) En ny relation

10. Vilken känsla präglar bokens berättelse?
A) Lycka
B) Melankoli
C) Rädsla
D) Spänning

11. Vilket av följande teman berörs inte direkt?
A) Vänskap
B) Kärlek
C) Existentiell meningsfullhet
D) Finanskriser

12. Vad representerar Tsukurus resa generellt?
A) Resa och äventyr
B) En inre utveckling
C) Ekonomisk tillväxt
D) En romantisk upplevelse

13. Vilket av följande är inte en karaktär i boken?
A) Kimi
B) Tsukuru
C) Sara
D) Haida

14. Vilken funktion har drömmar i boken?
A) Ingen funktion
B) Förstärker teman
C) Skapar förvirring
D) Blir alltid verklighet

15. Hur knyter Murakami samman det förflutna och nutiden?
A) Genom linjär berättelse
B) Genom minnen
C) Genom brev
D) Genom nyhetsartiklar

Resonerande frågor

1. Hur påverkar relationerna med Tsukurus vänner hans identitetsutveckling?
Syftet med frågan är att undersöka djupare analys av karaktärernas påverkan på varandra.

2. Diskutera hur Murakamis stil och språk bidrar till berättelsens budskap.
Denna fråga uppmanar till att reflektera över stilistiska aspekter och deras inverkan på läsarens förståelse.

3. På vilket sätt kan temat identitet kopplas till samtidens samhälle?
Syftet är att få elever att relatera litterära teman till nutida frågor om identitet.

4. Analysera den symbolik som används i boken och dess betydelse för berättelsen.
Frågan uppmuntrar en djupare förståelse av symboler och deras inverkan på handlingen.

5. Vilka existentiella frågor väcker Tsukurus resa och hur relaterar det till din egen livserfarenhet?
Frågan erbjuder möjlighet till personlig reflektion och djupanalys av livets frågor.

6. Diskutera hur Murakami skapar känslomässig resonans genom sina karaktärer.
Syftet är att granska hur karaktärerna bidrar till läsarens känslomässiga engagemang.

7. Reflektera över hur teman av sorg och förlust framställs i boken.
Denna fråga syftar till att analysera komplexa känslor och deras påverkan på karaktärerna.

8. Hur kan Murakamis verk inspirera läsare till självrannsakan och reflektion?
Frågan möjliggör diskussion kring litteraturens roll i personlig utveckling.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×