Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 1 – Det moderna genombrottet: Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Det moderna genombrottet: Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga kopplad till litteraturen från det moderna genombrottet, med fokus på Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderbergs verk. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att resonera kring teman, stil och betydelse av dessa författare i ett historiskt och nutida sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera litteratur från det moderna genombrottet, med fokus på Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg, samt förstå deras arbete i relation till sociala och kulturella förändringar.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från det moderna genombrottet och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket verk är skrivet av Selma Lagerlöf?
    • A) “Doktor Glas”
    • B) “Gösta Berlings saga”
    • C) “Nils Holgerssons underbara resa”
    • D) “Den allvarsamma leken”
  2. I vilket årtionde anses det moderna genombrottet ha inträffat?
    • A) 1800-talet
    • B) 1900-talet
    • C) 1950-talet
    • D) 1970-talet
  3. Vilket tema är centralt i Hjalmar Söderbergs “Doktor Glas”?
    • A) Äventyr
    • B) Moral och existentiella frågor
    • C) Natur och miljö
    • D) Krig och fred
  4. Vad representerar Selma Lagerlöf i svensk litteraturhistoria?
    • A) Ett litterärt genombrott för män
    • B) En viktig röst för kvinnors rättigheter
    • C) En romantisk författare
    • D) En författare av barnlitteratur
  5. Vilken av följande karaktärer ska man läsa om i “Gösta Berlings saga”?
    • A) Doktor Glas
    • B) Gösta Berling
    • C) Lisbeth
    • D) Johan
  6. Vilken stilform är typisk för det moderna genombrottet?
    • A) Romantisk
    • B) Realistisk
    • C) Symbolistisk
    • D) Modernistisk
  7. Vad handlar “Den allvarsamma leken” om?
    • A) Vänskap
    • B) Kärlek och val i livet
    • C) Krig
    • D) Politik
  8. Vad är en av Hjalmar Söderbergs mest kända verk?
    • A) “Gustav Vasa”
    • B) “Fröken Julia”
    • C) “Doktor Glas”
    • D) “Gösta Berlings saga”
  9. Vilket år fick Selma Lagerlöf Nobelpriset i litteratur?
    • A) 1910
    • B) 1909
    • C) 1915
    • D) 1921
  10. Vilket av följande ändamål hade det moderna genombrottet?
    • A) Skapa en idealisk värld
    • B) Reflektera över och kritisera samhället
    • C) Fira traditionell litteratur
    • D) Ommöblering av överklassen
  11. Vilken känsla genomsyrar ofta Söderbergs författarskap?
    • A) Glad
    • B) Melankolisk
    • C) Spännande
    • D) Optimistisk
  12. Vem var Closset i “Doktor Glas”?
    • A) En läkare
    • B) En präst
    • C) En konstnär
    • D) En poet
  13. Vad utmärker Selma Lagerlöfs stil i sina skrifter?
    • A) Korta meningar
    • B) Lyrisk och symbolisk stil
    • C) Teknisk och fragmenterad
    • D) Monologiskt grepp
  14. Vilket av följande verk tog ställning mot sociala orättvisor?
    • A) “Gösta Berlings saga”
    • B) “Doktor Glas”
    • C) “Nils Holgerssons underbara resa”
    • D) “Kärleken och tiden”
  15. Vad symboliserar den klassiska bilden av “Doktor Glas”?
    • A) Utan känslor
    • B) Dubbelsidighet och moralisk konflikt
    • C) Lycka i livet
    • D) Renhet och oskuld

Resonerande frågor

  1. Hur speglar Selma Lagerlöfs “Gösta Berlings saga” de sociala och kulturella förändringar som skedde under det moderna genombrottet?
    Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att koppla litteratur till historiska kontexter och resonera kring verkets teman.
  2. Vilka existentiella frågor tar Hjalmar Söderberg upp i “Doktor Glas” och hur relaterar de till dagens samhälle?
    Denna fråga tillåter eleverna att reflektera och analysera både författarens intentioner och sin egen syn på modernitet.
  3. Diskutera effekterna av Selma Lagerlöfs och Hjalmar Söderbergs verk på svensk litteratur idag.
    Frågan ger utrymme för elever att kritiskt granska och resonera kring litterär påverkan och relevans.
  4. Hur använder Lagerlöf och Söderberg symbolik för att förmedla sina budskap?
    Genom denna fråga kan elever analysera stilistiska grepp och resonera om deras betydelse för textens djup.
  5. Vilken roll spelar kärlek i både Lagerlöfs och Söderbergs verk och hur används det för att utforska moraliska dilemman?
    Eleverna får möjlighet att göra djupgående analyser av karaktärernas konflikter och känslomässiga resor.
  6. Diskutera skillnader i stil och tema mellan Lagerlöf och Söderberg.
    Frågan öppnar för elevens möjlighet att göra jämförande analyser och resonera kring litterära traditioner.
  7. I vilken utsträckning azar Lagerlöf att skriva feministiskt och hur genomskådar detta dagens litteratur?
    Genom denna fråga får eleverna möjligheten att reflektera på feministiska teman och dess zeitgeist i litterära skapelser.
  8. Hur lyckas författarna förmedla teman som moral, kärlek och existens i sina respektive verk?
    Detta ger eleverna möjlighet att djupdyka i och resonera kring tematisk mänsklig erfarenhet och dess uttryck i konsten.

Bedömning

Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, där varje välformulerat och djupt resonerande svar bedöms utifrån dess analyser och reflektioner.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från de resonerande frågorna).


Modern Tillbaka-knapp