Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 1 – Edith Södergran och Modernismen



Provkonstruktion: Edith Södergran och Modernismen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Edith Södergran – Modernismen och Det personliga uttrycket

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Edith Södergrans roll inom modernismen samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala teman i hennes poesi.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Centralt innehåll som provet ämnar testa: “Läsa och analysera litteratur, både fiktiv och icke-fiktiv, samt diskutera verkens betydelse i sin litterära och kulturella kontext.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav: “Eleverna ska kunna diskutera och analysera texters budskap och sammanhang samt beskriva verkar och dess betydelse i ett kulturellt perspektiv.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad präglade Södergrans poesi?
    • A) Historiska händelser
    • B) Starka känslor
    • C) Naturbeskrivningar
    • D) Politisk propaganda

  2. Vilken litterär rörelse är Södergran kopplad till?
    • A) Romantiken
    • B) Modernismen
    • C) Realismen
    • D) Barocken

  3. Vilket tema är vanligt i Södergrans dikter?
    • A) Krig
    • B) Kärlek
    • C) Vetenskap
    • D) Humor

  4. Vilken av följande dikter är skriven av Södergran?
    • A) En väg
    • B) Det eviga
    • C) Känslor i natten
    • D) Världen som var

  5. Hur beskriver Södergran ofta identitet i sina texter?
    • A) Genom ytliga skildringar
    • B) Genom djupgående känslor
    • C) Med humor och satir
    • D) I form av räkenskaper

  6. Vilken influens har Södergran haft på svensk litteratur?
    • A) Ingen
    • B) Stark
    • C) Måttlig
    • D) Försvinnande

  7. I vilken tidsepok blev Södergran mest känd?
    • A) 1700-talet
    • B) 1900-talet
    • C) 1800-talet
    • D) 2000-talet

  8. Vad kännetecknar modernismen som litterär rörelse?
    • A) Subjektivitet och djupsinnighet
    • B) Objektivitet och fakta
    • C) Traditionella berättargrepp
    • D) Romantiska ideal

  9. Vad handlar dikten “Från skuggan” om?
    • A) Existentiella frågor
    • B) Kärnvapen
    • C) Finansiella kriser
    • D) Tekniska framsteg

  10. Hur använder Södergran symbolik i sin poesi?
    • A) För att göra dikterna långrandiga
    • B) För att förstärka känslor
    • C) För att informera om fakta
    • D) För att förenkla budskapet

  11. Vilka känslor väcker ofta Södergrans verk?
    • A) Längtan och sorg
    • B) Lycka och nöjdhet
    • C) Leva i nuet
    • D) Förakt och avsmak

  12. Hur kan man beskriva Södergrans skrivstil?
    • A) Symbolisk och lyrisk
    • B) Facklig och teknisk
    • C) Torr och tråkig
    • D) Praktisk och konkret

  13. Vilken roll spelar naturen i Södergrans poesi?
    • A) Ingen
    • B) En viktig symbol
    • C) Enbart bakgrund
    • D) Teknisk detalj

  14. Vad säger Södergran om känslor i sina verk?
    • A) De är oviktiga
    • B) De är centrala och grundläggande
    • C) De är tillfälliga
    • D) De ska inte uttryckas

  15. Hur relevanta är Södergrans dikter idag?
    • A) Tidlösa och inspirerande
    • B) Bara för dåtidens människor
    • C) Enbart för akademiker
    • D) Outdaterade

  16. Vad kan man lära sig av att läsa Södergran?
    • A) Att ignorera känslor
    • B) Att reflektera över sitt eget liv
    • C) Att fokusera på fakta
    • D) Att alltid vara pessimistisk

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur Södergrans poesi kan reflektera dagens samhälle.
    Syftet är att låta eleverna koppla verket till deras egna erfarenheter och samtid.
  2. Analysera hur tema av kärlek och identitet i Södergrans verk skiljer sig från andra moderna poeter.
    Här kan eleverna uttrycka sin egen åsikt och göra jämförelser.
  3. Vilken betydelse ger du Södergrans perspektiv på liv och död i hennes poesi?
    Denna fråga ger eleverna möjligheten att uppvisa djupgående analys och förståelse.
  4. Hur använder Södergran bildspråk för att förmedla känslor?
    Eleverna får möjligheten att utforska literära tekniker och deras inverkan på temat.
  5. På vilket sätt är Södergrans verk en kommentar till hennes tidsanda?
    Denna fråga syftar till att eleverna ska visa sin förståelse för litterära kontexter.
  6. Vad anser du vara det mest relevanta temat i Södergrans poesi idag?
    Genom att diskutera relevans visar eleverna förmåga att reflektera och resonera kritiskt.
  7. Ge exempel på hur Södergrans livserfarenheter har påverkat hennes skrivande.
    En möjlighet för eleverna att analysera förhållandet mellan biografi och litteratur.
  8. Varför tror du att Södergrans poesi fortsätter att inspirera nya generationer?
    Denna fråga uppmanar till reflektion och värdering av litteraturens tidlösa kvaliteter.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger maximalt 10 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 2,5 poäng. För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×