Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Frankenstein av Mary Shelley
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära verk, särskilt med fokus på viktiga teman och karakterisering i “Frankenstein”. Provets design syftar även till att utforska relevansen av verket i dagens samhälle samt att stimulera kritiskt och reflekterande tänkande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Analys och tolkning av litterära texter, samt verkets betydelse som en grundsten inom science fiction-genren.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära texter, särskilt med fokus på teman, karakterisering och stilistiska drag.”
Prov
Faktafrågor
1. Vem är författaren till “Frankenstein”?
A) Emily Bronte
B) Mary Shelley
C) Charlotte Perkins Gilman
D) Mary Wollstonecraft
2. Vilket år publicerades “Frankenstein”?
A) 1798
B) 1818
C) 1821
D) 1830
3. Vad är det centrala temat i “Frankenstein”?
A) Äventyr
B) Romantik
C) Science fiction
D) Ansvar och skapelse
4. Vilken karaktär är skapad av Victor Frankenstein?
A) Monstret
B) Elizabeth
C) Henry
D) Walton
5. Vilken funktion har naturen i berättelsen?
A) Den är en bakgrund för äventyret
B) Den används som en kontrast mot människans tekniska ambitioner
C) Den är irrelevant för handlingen
D) Den symboliserar människans ondska
6. Vad är viktigt för Victor Frankenstein?
A) Att bli rik
B) Att förstå livets mysterier
C) Att resa jorden runt
D) Att gifta sig med Elizabeth
7. Vilket av följande teman är centralt i boken?
A) Kärlek
B) Krig
C) Alienation
D) Vänskap
8. Vilken av följande karaktärer är Victor Frankensteins vän?
A) Monstret
B) Henry Clerval
C) Robert Walton
D) Elizabeth Lavenza
9. Vad händer med Victor Frankenstein i slutet av berättelsen?
A) Han blir kung
B) Han gifter sig
C) Han dör
D) Han blir en forskare igen
10. Vad representerar monstret i berättelsen?
A) Onskan i människan
B) Naturens skönhet
C) Känslor av kärlek
D) Mänsklig alienation och ansvar
11. Hur ser monstret på sig själv?
A) Som en hjälte
B) Som en avvikare%
C) Som en vän
D) Som en räddningsman
12. Vilken effekt har Frankensteins skapelse på honom?
A) Ingen effekt
B) Den förstör hans liv
C) Den gör honom lycklig
D) Den ger honom makt
13. Vilket av följande teman behandlas i boken?
A) Rikedom
B) Universum
C) Vetenskap och etik
D) Religion
14. Vad driver Victor Frankenstein att skapa monstret?
A) Hämnd
B) Nyfikenhet
C) Kärlek
D) Pengar
15. Vad kan läsaren lära sig av “Frankenstein”?
A) Vikten av ansvar i skapande
B) Att alltid följa sina drömmar
C) Att vetenskap är farlig
D) Att kärlek övervinner allt
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Mary Shelley använder naturen som en symbol i “Frankenstein”.
Syftet med denna fråga är att analysera symbolik och dess betydelse i berättelsen.
2. Reflektera över hur teman i “Frankenstein” kan kopplas till moderna frågor om teknik och etik.
Denna fråga ger elever möjlighet att koppla litteratur till samtidens issues.
3. Analysera Victor Frankensteins karaktärs utveckling genom berättelsen.
Denna fråga testar eleverna på deras förmåga att undersöka karaktärsutveckling.
4. Vilka paralleller kan dra mellan monstret och människor idag?
Frågan uppmuntrar till djupare reflektion över mänsklighet och utanförskap.
5. Hur skulle berättelsen förändras om den utspelades i dagens samhälle?
Denna fråga bygger på kreativt tänkande runt textens relevans.
6. Vad betyder skapelse i “Frankenstein”, och hur relaterar det till människans ansvar?
Frågan ger elever möjlighet att diskutera komplexiteten i skapande.
7. Vad säger “Frankenstein” om vår strävan efter kunskap?
Denna fråga ger möjlighet till att diskutera de etiska implikationerna av vetenskap.
8. Hur påverkar presentationen av karaktärerna i “Frankenstein” läsarens uppfattning om moral och etik?
Frågan ger möjligheter för en djupgående diskussion kring moral i berättelsen.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: Varje respons bedöms upp till 3 poäng beroende på djup och insikt.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).