Provkonstuktur
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Hamlet av William Shakespeare
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka Shakespeares verk “Hamlet”, samt att diskutera centrala teman och karaktärer och deras kopplingar till litterär och kulturell kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys och tolkning av litterära verk och deras teman, karaktärer och stilistiska grepp.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna:
- Analysera och tolka litterära texter genom att identifiera och diskutera teman
- Relatera litterära verk till sin historiska och kulturella kontext
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar Hamlet i korthet om?
- A. En kärlekshistoria
- B. En komedi
- C. En tragedi över hämnd
- D. Ett drama om makt och moral
2. Vem dödar Hamlet i slutet av pjäsen?
- A. Laertes
- B. Claudius
- C. Ophelia
- D. Polonius
3. Vilket tema handlar om de existentiella frågor i Hamlet?
- A. Familj
- B. Existens
- C. Kärlek
- D. Hämnd
4. Vem är spöket i Hamlet?
- A. Gertrude
- B. Hamlets far
- C. Claudius
- D. Ophelia
5. Vilket av följande är en central karaktär i Hamlet?
- A. Othello
- B. Hamlet
- C. Juliet
- D. Desdemona
6. Vad symboliserar Hamlets monolog “To be, or not to be”?
- A. Kärlek
- B. Existentiella frågor
- C. Hämnd
- D. Galenskap
7. Vilken kategori tillhör “Hamlet” inom litteraturen?
- A. Tragedi
- B. Komedi
- C. Epik
- D. Lyrik
8. Vad driver Hamlet till hämnd?
- A. Spöket av hans far
- B. Hans mödrars svek
- C. En förlorad kärlek
- D. Sitt rykte
9. Vilken karaktär är en rådgivare till kung Claudius?
- A. Polonius
- B. Laertes
- C. Horatio
- D. Fortinbras
10. Vad representerar Ophelias karaktär i pjäsen?
- A. Den starka kvinnorollen
- B. En symbol för besatthet
- C. En tragisk hjälte
- D. En hjälplös karaktär
11. Vilken stilistisk enhet används ofta av Shakespeare?
- A. Monolog
- B. Prosa
- C. Vers
- D. Dialog
12. Vad gör Hamlet vid spöket första gången det visar sig?
- A. Han ignorerar det
- B. Han pratar med det
- C. Han flyr
- D. Han skrattar
13. Vilket av följande citat kommer från “Hamlet”?
- A. “Att vara eller inte vara…”
- B. “Att vara eller inte vara, det är frågan.”
- C. “Som en dröm…”
- D. “Allt i sin ordning…”
14. Vad är Hamlets relation till Ophelia?
- A. Syskon
- B. Kärlek
- C. Fiender
- D. Vänner
15. Vilken aspekt av den mänskliga naturen utforskar ni i Hamlet?
- A. Glädje
- B. Moral och beslut
- C. Rivalitet
- D. Sorg
Resonerande frågor
1. Hur speglar konflikten mellan Hamlet och Claudius teman om makt och moral inom pjäsen? (Ger möjlighet att diskutera djupare förståelse av moral)
2. Vad kan vi dra för paralleller mellan Hamlet och samtidens samhälle och dess konflikter? (Uppmanar till reflektion på behandlade teman i nutid)
3. Analysera hur Shakespeares språk och stil förstärker känslor i Hamlet. (Visar förmåga att koppla stil till tematik)
4. Vilken betydelse har kvinnliga karaktärer för huvudteman som hämnd och galenskap? (Ger eleverna möjlighet att utforska könsroller)
5. Diskutera hur Hamlets monologer bidrar till hans karaktärsutveckling och berättelsens framåtrörelse. (Uppmanar till djupare litterär analys)
6. Hur påverkar spöket av Hamlets far dramats centrala teman? (Kopplar det övernaturliga till mänskliga frågor)
7. Vilken roll spelar maktspelen mellan karaktärerna i Hamlet och hur skapar det dramatisk spänning? (Ger möjlighet att diskutera konflikten mellan karaktärerna)
8. Reflektera över hur Hamlet som karaktär kan anses vara en tragisk hjälte. (Främjar analys kring klassiska litterära koncept)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje svar bedöms utifrån djup och relevans, upp till 3 poäng per fråga. Totalt 24 poäng möjliga.
Krav för betyg:
- E: 8 poäng totalt
- C: 12 poäng totalt (minst 3 från resonerande frågor)
- A: 18 poäng totalt (minst 5 från resonerande frågor)