Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Litteratur och kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i litteraturanalys, språk och kommunikation. Provets frågor är utformade för att pröva både faktakunskaper och förmågan att analysera och diskutera litterära verk samt språkliga uttryck.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av litterära verk och deras sammanhang samt olika kommunikationsformer.”
Kunskapskrav
• “Kunna redogöra för och analysera centrala begrepp inom litteraturen.”
• “Kunna diskutera och värdera olika texter och kommunikationssituationer.”
• “Kunna använda ett korrekt och varierat språk i skrift och tal.”
Prov
Faktafrågor
1. Vem skrev romanen “Ut och stjäla hästar”?
a) Selma Lagerlöf
b) Per Petterson
c) August Strindberg
d) Karin Boye
2. Vad kallas den litterära stilfigur som innebär att en del av något används för att beskriva helheten?
a) Metafor
b) Synecdoche
c) Personifikation
d) Alliteration
3. Vilket tema genomsyrar många av Tove Janssons Muminberättelser?
a) Krig
b) Identitet och tillhörighet
c) Romantik
d) Alienation
4. Vad kallas den litterära perioden som föregick romantiken?
a) Modernism
b) Upplysningen
c) Klassicism
d) Barock
5. Vilken av dessa böcker betraktas som en klassiker inom den svenska litteraturen?
a) “Gösta Berlings saga”
b) “Mina drömmars stad”
c) “Enid Blyton”
d) “Hamlet”
6. Vad är en novell?
a) En kortare prosaform
b) En kort skönlitterär berättelse
c) En dramatisk text
d) En slags dikt
7. Vilket av följande är ett exempel på dramatik?
a) Roman
b) Pjäs
c) Novell
d) Epos
8. Vilka av följande genrer tillhör skönlitteraturen?
a) Facklitteratur och essä
b) Romaner och noveller
c) Biografier och dokumentär
d) Artiklar och rapporter
9. Vilket av följande påståenden stämmer med begreppet “intertextualitet”?
a) Litteratur utan referenser
b) Kopplingar och referenser mellan olika texter
c) Endast facklitteratur
d) En ny typ av skrivande
10. Vad menas med “berättarperspektiv”?
a) Temat i berättelsen
b) Den synvinkel från vilken berättelsen återges
c) Huvudkaraktär
d) Handlingsutvecklingen
11. Vem anses vara en av Sveriges mest framstående poet?
a) Karin Boye
b) Gustaf Fröding
c) Edith Södergran
d) Ture Nerman
12. Vad innebär begreppet “symbol”?
a) En konkret sak
b) En representation av en idé eller känsla
c) En typ av berättande
d) En motpol i litteraturen
13. vilket år publicerades “Homodeus” av Yuval Noah Harari?
a) 2011
b) 2015
c) 2018
d) 2020
14. Vilket av dessa verk är en klassisk tragedi av Sofokles?
a) Antigone
b) Oidipus Rex
c) Medea
d) Hamlet
15. Vad kallas en dikt som följer en viss struktur och har ett specifikt rim och meter?
a) Prosa
b) Formdikt
c) Fristående dikt
d) Epos
Resonerande frågor
1. Analysera temat identitet i ett litterärt verk som ni har läst. Syftet är att få eleverna att tänka djupare kring hur litteraturen speglar människors erfarenheter av identitet.
2. Diskutera hur miljön påverkar karaktärerna i en novell eller roman. Denna fråga bjuder in till reflektion kring samspelet mellan miljö och mänskliga liv.
3. Reflektera över den kommunikativa rollen mediet har i vår tids litteratur. Syftet är att eleverna ska förstå hur olika medier formar litterära verk och mottagandet av dem.
4. Analysera hur författarens stil påverkar berättelsens ton och stämning. Här kan eleverna utforska stilens inverkan på helhetsintrycket av verket och dess budskap.
5. Diskutera hur litteratur kan fungera som en spegel av samhället. Genom detta kan eleverna se hur litteratur reflekterar samhälleliga normer och värderingar.
6. Reflektera över skillnaden mellan faktaböcker och skönlitteratur i hur de påverkar läsaren. Denna fråga erbjuds för att fånga skillnader i hur texter kan påverka känslor och förståelse.
7. Analysera betydelsen av dialoger i en novell eller dramatiskt verk. Frågan syftar till att få eleverna att se hur dialoger bidrar till karaktärsutveckling och handlingsprogression.
8. Diskutera hur litteratur kan främja empati och förståelse för andra människors livssituationer. Genom denna fråga uppmanas eleverna att tänka på litteraturens kraft att skapa medmänsklighet och insikt.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).
Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)