Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Medier och samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika medier, deras funktioner och hur de påverkar samhället och individuella åsikter. Provets frågor syftar till både att pröva faktakunskaper samt förmågan att kritiskt granska och analysera medier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av medier och mediers funktioner samt kritisk granskning av information.”
Kunskapskrav
• “Kunna redogöra för och analysera olika typer av medier och deras påverkan.”
• “Kunna diskutera och värdera information och åsikter från olika källor.”
• “Kunna uttrycka sig klart och korrekt i skrift och tal.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär begreppet “mediekoncentration”?
a) Att alla medier fokuserar på samma ämnen
b) Att ett fåtal företag äger många medieföretag
c) Att medier samarbetar för att öka spridningen
d) Att nya medier snabbare ersätter gamla
2. Vilken typ av medier är sociala medier exempel på?
a) Massmedier
b) Interaktiva medier
c) Traditionella medier
d) Fackmedier
3. Vad kallas den lag som reglerar yttrandefriheten i Sverige?
a) Yttrandefrihetsgrundlagen
b) Informationslagen
c) Tryckfrihetslagen
d) Medielagen
4. Vilken av följande aktörer ansvarar för att granska medier i Sverige?
a) Riksdagen
b) Granskningsnämnden för radio och tv
c) Medieombudsmannen
d) Justitieombudsmannen
5. Vad innebär “fake news”?
a) Nyheter som är baserade på sanning
b) Falska nyheter som sprids för att vilseleda
c) Nyheter publicerade i alternativa medier
d) Underhållande nyheter
6. Vad är syftet med journalistisk etik?
a) Att maximera vinsten
b) Att säkerställa korrekt och rättvis rapportering
c) Att påverka läsare
d) Att öka antalet klick på artiklar
7. Vilken av följande kategorier kan medier delas in i?
a) Enskilda och gruppmedier
b) Traditionella och digitala medier
c) Lokala och internationella medier
d) Nyhets- och underhållningsmedier
8. Vad kallas de olika vinklar som en nyhet kan presenteras med?
a) Berättarperspektiv
b) Nyhetsvinklar
c) Skildringsmetoder
d) Rapporteringstekniker
9. Vilken av följande faktorer är central i begreppet “källkritik”?
a) Antal klick
b) Att bedöma en källas trovärdighet
c) Utseendet på en hemsida
d) Sammanhanget i vilket en nyhet publiceras
10. Vad innebär publicering av insändare?
a) Att skriva en nyhet
b) Att ge privatpersoner möjlighet att uttrycka sina åsikter
c) Att skapa en reklamkampanj
d) Att publicera forskning
11. Vad är en nyhetsartikel?
a) En åsiktsartikel
b) En text som rapporterar om aktuella händelser
c) En litterär text
d) En analys av kulturella fenomen
12. Vad används en presskonferens oftast till?
a) Att fira ett företag
b) Att offentliggöra information från en organisation
c) Att debattera politik
d) Att lansera ett nytt produkt
13. Vilket av följande påståenden gäller för public service?
a) Det ägs av privata företag
b) Det finansieras av tv-licens och har som mål att informera, utbilda och underhålla
c) Det fokuserar enbart på underhållning
d) Det publicerar endast politiskt korrekta nyheter
14. Vilken typ av analys används för att förstå hur medier representerar olika grupper i samhället?
a) Ekonomisk analys
b) Medieanalys
c) Statistisk analys
d) Pragma-lingvistisk analys
15. Vad innebär “publicering” av en artikel?
a) Att skriva en artikel
b) Att göra artikeln tillgänglig för allmänheten
c) Att registrera artikeln
d) Att analysera artikeln
Resonerande frågor
1. Analysera hur sociala medier har förändrat sättet vi tar del av nyheter. Syftet är att få eleverna att reflektera över skillnader i nyhetskonsumtion och informationsspridning.
2. Diskutera den roll medier spelar i att forma opinioner och värderingar i samhället. Eleverna uppmanas att tänka på mediernas inflytande över hur vi uppfattar frågor och händelser.
3. Reflektera över vikten av källkritik i dagens informationssamhälle. Syftet är att hjälpa eleverna att inse att källkritik är avgörande för att bedöma informationens trovärdighet.
4. Analys av hur etiska riktlinjer påverkar journalistisk rapportering. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på den journalistiska praktikens normer och ansvar.
5. Diskutera hur medier kan bidra till eller motverka social förändring. Här bjuds eleverna in till att reflektera över mediernas dubbla roll som både påverkan och spegel av samhället.
6. Reflektera över skillnaden mellan journalistisk rapportering och opinionsjournalistik. Syftet är att fördjupa förståelsen för olika journalistiska genrer och deras syften.
7. Analysera hur olika medier (traditionella vs digitala) når ut till och påverkar olika målgrupper. Frågan uppmuntrar en djupgående analys av hur mediernas format påverkar kommunikationen och målgruppen.
8. Diskutera konsekvenserna av att inte följa journalistiska etiska regler. Eleverna ges möjlighet att tänka på de etiska konsekvenser som kan följa av bristande journalistisk kvalitet.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).
Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)