Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Moa Martinson – Feminismen och Arbetarlitteraturen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera Moa Martinsons verk inom arbetarlitteraturen, samt att förstå de feministiska teman som genomsyrar hennes skrivande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå Moa Martinsons betydelse inom arbetarlitteraturen och hur hennes verk belyser feministiska perspektiv på kvinnors liv och erfarenheter i det svenska samhället. Eleverna kommer att analysera teman i hennes mest kända verk, inklusive “Mor gifter sig” och “Kvinnor och äppelträd”, och diskutera hur dessa verk relaterar till sociala och kulturella frågor.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och motiv i skönlitterära verk, samt förstå och placera dessa verk inom en kulturell och samhällelig kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken genre tillhör Moa Martinsons verk?
A. Poesi
B. Novell
C. Roman
D. Drama
Rätt svar: C
2. Vad handlar “Mor gifter sig” främst om?
A. En mans liv
B. Kärleken mellan två kvinnor
C. En kvinnas kamp i ett patriarkalt samhälle
D. En familjs historia
Rätt svar: C
3. Vilket tema är centralt i både “Mor gifter sig” och “Kvinnor och äppelträd”?
A. Krig
B. Natur
C. Kvinnlig identitet
D. Resor
Rätt svar: C
4. Hur påverkar Moa Martinsons verk dagens feministiska diskurser?
A. De är irrelevanta
B. De ger en historisk kontext
C. De är helt fokuserade på män
D. De är enbart litterära verk
Rätt svar: B
5. Vilken av följande beskrivningar stämmer bäst överens med Moa Martinsons skrivande?
A. Ytliga karaktärer
B. Autentiska kvinnoporträtt
C. Enbart fiktiva berättelser
D. Historiska biografier
Rätt svar: B
6. Vad kännetecknar temat för frigörelse i Martinsons verk?
A. Skildringar av äktenskap
B. Skildringar av strikta klassgränser
C. Kvinnors strävan för jämlikhet
D. Ensamhet
Rätt svar: C
7. Vilken period är Moa Martinson verksam under?
A. 1800-talet
B. Tidigt 1900-tal
C. Sent 1900-tal
D. 2000-talet
Rätt svar: B
8. Vad analyserar man i sina gruppdiskussioner om Martinsons verk?
A. Only the plot
B. Trendy topics
C. Feministiska teman och arbetarklassens liv
D. Resor och äventyr
Rätt svar: C
9. Vad var en av Martinsons meddelanden genom sitt skrivande?
A. Att kvinnor borde stanna hemma
B. Att klasskillnader är oviktiga
C. Att kvinnor behöver rösta
D. Att män är mer kapabla
Rätt svar: C
10. I vilket verk av Martinson finns skildringar av en kvinna som kämpar för eget liv?
A. “Kvinnor och äppelträd”
B. “Mor gifter sig”
C. “Där vi en gång var”
D. “Från den gamla världen”
Rätt svar: B
11. Vad betonar Martinson i sina beskrivningar av relationer?
A. Ekonomiska aspekter
B. Känslokyla
C. Maktbalans och ojämlikhet
D. Ytliga kärleksberättelser
Rätt svar: C
12. Vilken kritik riktade Martinson mot samhället?
A. Miljöförstöring
B. Klass- och könsförtryck
C. Teknikens utveckling
D. Utbildningssystemet
Rätt svar: B
13. Vad handlar “Kvinnor och äppelträd” främst om?
A. En kärlekshistoria
B. Kvinnors liv och villkor
C. En resa
D. Barndom
Rätt svar: B
14. Hur speglar Martinsons arbeten arbetarklassens liv?
A. Genom att ignorera det
B. Genom monumental skildring av seglivade traditioner
C. Genom att beskriva livsvillkor och motstånd
D. Genom att hylla överklassen
Rätt svar: C
15. Vilken stil präglade Martinsons arbete?
A. Enkel och ytlig
B. Autentisk och realistisk
C. Teoretisk och abstrakt
D. Litterärt svårförståelig
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Moa Martinsons verk reflekterar de sociala normer som fanns under tidigt 1900-tal. Den här frågan ger möjligheter att koppla litteratur till historiska kontexter.
2. På vilket sätt har feminismen utvecklats sedan Martinsons tid? Frågan ger eleverna möjlighet att koppla Martinsons teman till nutida feministiska diskurser.
3. Hur kan vi idag dra lärdomar av Martinsons skildringar av kvinnors liv? Eleverna får reflektera över relevansen av litteraturen i dagens samhälle.
4. Analysera hur Martinsons stil och språkbruk förstärker hennes budskap. Frågan utmanar eleverna att göra djupare textanalyser på stilistisk nivå.
5. Jämför och kontrastera Martinsons verk med en annan författare inom arbetarlitteraturen. Detta öppnar för intertextualitet och applicering av litteraturhistoriska kunskaper.
6. Reflektera över egen identitet i relation till teman i Martinsons verk. Här ges elever möjlighet att knyta an litteratur till personlig erfarenhet.
7. Vilka frågor kvarstår kring kvinnors rättigheter idag, som behandlades i Martinsons verk? Denna fråga väcker tankar kring fortsatt kamp och frågor om jämlikhet.
8. Hur skulle du beskriva Martinsons främsta bidrag till svensk litteratur? Frågan syftar till att låta eleverna formulera sina tankar om Martinsons litterära betydelse.
Bedömning
Provet bedöms totalt på 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger upp till 15 poäng för dessa. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, vilket ger upp till 24 poäng för dessa. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).