En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska 1 – Samtida svenska författare

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Samtida svenska författare: Fredrik Backman och Sofia Loreen

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse och analysförmåga av samtida svenska litterära verk, med fokus på Fredrik Backman och Sofia Loreen. Provets utformning syftar till att bedöma elevernas förmåga att identifiera och reflektera över teman, stil och betydelse i dessa författares litteratur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska läsa och analysera verk av samtida svenska författare, med fokus på Fredrik Backman och Sofia Loreen, samt förstå deras teman, stil och betydelse i dagens samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från samtiden och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verk är skrivet av Fredrik Backman?
A) Brev till ett barn
B) Det sår som aldrig läker
C) **En man som heter Ove**
D) Vinden i min segel

2. Vilka centrala teman behandlar vanligtvis Backman i sina verk?
A) Politik och ekonomi
B) **Vänskap och sorg**
C) Krig och svek
D) Historia och kultur

3. Sofia Loreen är mest känd för att skriva om:
A) **Sociala frågor och trauma**
B) Natur och miljö
C) Kärlek och relationer
D) Klassiker och mytologi

4. Vilket av följande verk är skrivet av Sofia Loreen?
A) **Det sår som aldrig läker**
B) Björnstad
C) Ove och världen
D) Dolda budskap

5. I vilket verk analyseras kampen för identitet?
A) Brev till ett barn
B) **En man som heter Ove**
C) Det sår som aldrig läker
D) Min kamp

6. Vilken stilkarakteristik är typisk för Backman?
A) Poetisk och surrealistisk
B) **Humoristisk och vardaglig**
C) Formell och akademisk
D) Historisk och dramatisk

7. Vad driver karaktärerna i Loreens böcker?
A) **Familjerelationer och trauma**
B) Äventyr och upptäckter
C) Ekonomiska intressen
D) Romantiska relationer

8. Vilket tema förekommer i både Backmans och Loreens verk?
A) **Sorg och förlust**
B) Natur och miljö
C) Krig och fred
D) Resande och äventyr

9. I vilken av Backmans böcker beskrivs en vänskapsrelation mellan två män?
A) **Björnstad**
B) Brev till ett barn
C) Ove och världen
D) Det sår som aldrig läker

10. Hur påverkar Backmans karaktärer deras omgivande samhälle?
A) De isolerar sig helt
B) **De engagerar sig i lokalsamhället**
C) De skapar konflikter
D) De flyttar bort från samhället

11. Vilken känsla genomsyrar ofta Backmans berättelser?
A) Lättja
B) **Melankoli**
C) Ångest
D) Indifference

12. Vilken typ av frågor utforskas ofta i Loreens verk?
A) **Sociala dilemman**
B) Ekonomiska teorier
C) Historiska konflikter
D) Filosofiska ämnen

13. Vad är en central konflikt i Backmans litteratur?
A) **Personlig identitet och relationer**
B) Ekonomisk kris
C) Krig och freden
D) Teknologiska framsteg

14. Vilken av följande beskrivningar passar bäst för Loreens skrivsätt?
A) Romantisk och sentimental
B) **Realistisk och berörande**
C) Fantastisk och överdriven
D) Historisk och faktabaserad

15. Vad kan vi lära oss av Backmans och Loreens verk i dagens samhälle?
A) **Vikten av gemenskap och empati**
B) Hur man blir rik
C) Politiker och makt
D) Ekonomiska teorier

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur Backmans och Loreens teman speglar samhällets nutida problematik. Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla litteratur till verkligheten.

2. Jämför och kontrastera Backmans och Loreens stil. Denna fråga syftar till att fördjupa elevernas förståelse av de olika författares stilar.

3. Hur påverkar berättartekniken i deras verk läsarens upplevelse? Genom att svara på detta kan eleverna visa sin förmåga att analysera litterära tekniker.

4. Diskutera vilken roll minnen spelar i Loreens böcker. Detta ger eleverna möjlighet att tänka djupare kring temat och dess betydelse.

5. Hur kan teman av vänskap och sorg bidra till att skapa gemenskap mellan människor? Frågan syftar till att uppmuntra till reflektion kring samhälleliga aspekter av litteratur.

6. Vilken betydelse har karaktärsutvecklingen i Backmans verk? Syftet är att ställa krav på elevernas litterära analysförmåga.

7. Diskutera hur litteraturen kan ifrågasätta normer och värderingar i samhället. Denna fråga justerar fokus till litteraturens sociala funktion.

8. På vilket sätt bidrar Backmans och Loreens verk till en ökad förståelse av mänskliga känslor? Eleverna kan här visa på djup insikt i litteraturens emotionella påverkan.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, vilket ger en total poängsumma på 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).