Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 2 – Kvinnolitteraturen i Sverige

Prov: Kvinnolitteraturen i Sverige

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kvinnolitteraturen i Sverige: Röster och Perspektiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att analysera verk av kvinnliga författare samt deras insikter om kvinnolitteraturens historiska och samtida betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska läsa och analysera verken av kvinnliga författare, undersöka deras bidrag till litteraturen samt hur de skildrat kvinnors liv och roller genom historien.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter av kvinnliga författare och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande författare är känd för romanen “Gösta Berlings saga”?
A) Elin Wägner
B) Selma Lagerlöf
C) Karin Boye
D) Maria Grape

2. Vilken tematisk fråga berör ofta kvinnolitteratur?
A) Jämlikhet och kvinnors rättigheter
B) Natur och miljö
C) Teknik och innovation
D) Manliga perspektiv

3. Vilket verk skildrar kvinnors liv under tidigt 1900-tal i Sverige?
A) “Kvinnor och äppelträd”
B) “Norrtullsligan”
C) “Bilda en känsla”
D) “Den allvarsamma leken”

4. Vem av följande var inte en aktiv författare under 1900-talet?
A) Karin Boye
B) Elin Wägner
C) Selma Lagerlöf
D) Hjalmar Söderberg

5. Vad handlar Elin Wägners verk “Pennskaftet” om?
A) Ekonomi och politik
B) Den svenska landsbygden
C) Kvinnors rättigheter och arbetsliv
D) Skönlitterära fantasivärldar

6. Vilket av dessa teman är centralt i Karin Boyes dikter?
A) Äventyr
B) Existentiell ångest
C) Vänskap
D) Historieskrivning

7. Hur påverkar språket och stilvalen i kvinnolitteraturens verk läsarens upplevelse?
A) Genom att förstärka känslomässiga teman
B) Genom att undvika komplexa uttryck
C) Genom att fokusera på manliga perspektiv
D) Genom att vara konventionella och traditionella

8. Vilket syfte har kvinnolitteraturens verk i att diskutera samhälleliga normer?
A) Att upprätthålla traditionella roller
B) Att utmana och ifrågasätta normer
C) Att blunda för orättvisor
D) Att endast ge perspektiv på manligt liv

9. Vilken av följande karaktärer är en skapelse av Selma Lagerlöf?
A) Doktor Glas
B) Gösta Berling
C) Fröken Julie
D) Lisbeth Salander

10. Vad fokuserar “Kvinnor och äppelträd” på?
A) Krig och fred
B) Kvinnors villkor och liv
C) Ekonomisk tillväxt
D) Manligt och kvinnligt i samhället

11. Vilken litterär teknik används ofta av kvinnliga författare för att framhäva kvinnors upplevelser?
A) Ironi
B) Symbolik
C) Historisk kontext
D) Futurism

12. Vad bidrog Selma Lagerlöf till svensk litteratur främst genom?
A) Barnlitteratur och romantik
B) Naturlyrik
C) Lyrik och epik
D) Sakprosa

13. Vad betyder begreppet “genus” i litteraturen?
A) Skillnader mellan raser
B) Antal författare i en genre
C) Kulturella och sociala skillnader mellan könen
D) Litterära stilar och tekniker

14. Vilken av följande författare är mest känd för sitt feministiska perspektiv?
A) Selma Lagerlöf
B) Hjalmar Söderberg
C) Elin Wägner
D) Karin Boye

15. Vilket verk av Karin Boye har fått stor uppmärksamhet?
A) “Bergslag”
B) “Kristina Gyllenstierna”
C) “Kallocain”
D) “Alva”

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur kvinnoboxarnas teman relaterar till dagens samhälle och aktuella frågor. Syftet är att fördjupa förståelsen för kopplingar mellan litteratur och samhällsutveckling.

2. Hur har kvinnohistorier och tematik förändrats från tidigare tidsepoker till idag? Syftet är att analysera litteraturens evolution och dess spegelbild av samhället.

3. Diskutera vilken roll litteraturen spelar i att framhäva kvinnors röster och perspektiv genom historien. Syftet är att bedöma litteraturens påverkan och betydelse för kvinnors ställning.

4. Analysera hur språket i kvinnolitteraturen skapar identitet och känslomässig djup. Syftet är att förstå språkliga val och deras inverkan på läsarens upplevelse.

5. Vilka känslor väcker läsningen av kvinnliga författares verk och hur bidrar dessa känslor till förståelsen av tematiken? Syftet är att fånga erfarenheter och empati genom litteraturen.

6. Diskutera hur klass och socioekonomiska faktorer påverkar skrivandet av kvinnliga författare. Syftet är att utforska olika perspektiv och bidrag i litteraturen.

7. Hur påverkar olika kulturella kontexter tolkning och förståelse av kvinnolitteraturen? Syftet är att undersöka hur miljö och bakgrund påverkar litterär analys.

8. Reflektera över hur kvinnliga författare använt fiktion som ett verktyg för att ifrågasätta normer. Syftet är att förstå litteraturens kritiska dimension.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng om den besvaras adekvat.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp