Prov. Gy. Svenska 2 – Lars Andersson – Naturromantik och Existentiella frågor

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 2

Tema: Lars Andersson – Naturromantik och Existentiella frågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga gällande Lars Anderssons litterära verk och hans perspektiv på naturromantik och existentiella frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå Lars Anderssons litterära bidrag och hur han använder naturromantik för att utforska existentiella frågor. Eleverna kommer att analysera centrala verk, inklusive “Gräset sjunger” och “Annorlunda flickor”, och diskutera hur Andersson skildrar människans relation till naturen och livets meningsfullhet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och stilgrepp i litteraturen, samt förstå hur dessa verk reflekterar kulturella och samhälleliga sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken typ av litterär tradition är Lars Andersson kopplad till?
    A) Modernism
    B) **Naturromantik**
    C) Realism
    D) Postmodernism
  2. Vilket verk är inte skrivet av Lars Andersson?
    A) **Bordet**
    B) Gräset sjunger
    C) Annorlunda flickor
    D) En dag i tiden
  3. Vad handlar “Gräset sjunger” främst om?
    A) En reseskildring
    B) **Relationen mellan människa och natur**
    C) En kärlekshistoria
    D) Ett samhällskritiskt verk
  4. Vilket tema är centralt i Anderssons verk?
    A) **Existentiella frågor**
    B) Teknologisk utveckling
    C) Historiska händelser
    D) Traditionella familjerelationer
  5. Hur använder Andersson naturmetaforer i sina verk?
    A) För att beskriva städer
    B) **För att uttrycka inre känslor och komplexitet**
    C) För att förespråka politik
    D) För att skildra vardagliga händelser
  6. Vad representerar “Gräset sjunger” i samband med existentiella frågor?
    A) **Kamp och meningslöshet**
    B) Lycka och jubel
    C) Arbete och framgång
    D) Utbildning och kunskap
  7. I vilket år publicerades “Annorlunda flickor”?
    A) 1998
    B) 2005
    C) **2010**
    D) 2015
  8. Vilken känsla förmedlar Andersson ofta i sina skildringar av natur?
    A) Lycka
    B) **Melankoli**
    C) Arrogans
    D) Apati
  9. Vilken är en av Anderssons mest utmärkande stilar?
    A) Humor
    B) **Symbolik**
    C) Futurism
    D) Realism
  10. Hur kan Anderssons skrifter relatera till modernt samhälle?
    A) De är irrelaterade
    B) **De tar upp tidlösa existentiella teman**
    C) Endast fokuseras på det förflutna
    D) De handlar bara om teknologiska framsteg
  11. I vilket sammanhang diskuteras Anderssons verk i undervisningen?
    A) Politik
    B) **Litteratur och psykologi**
    C) Sport
    D) Biologi
  12. Vad kännetecknar Anderssons skrivande?
    A) Rapa bilar
    B) **Starka naturbilder**
    C) Enbart dialoger
    D) Vetenskapliga fakta
  13. Vad fokuserar “Annorlunda flickor” på?
    A) Sport
    B) Politik
    C) **Identitet och emocionalitet**
    D) Healtcare
  14. Vilken känsla skapas ofta genom Anderssons miljöbeskrivningar?
    A) **Nostalgisk**
    B) Oroliga
    C) Rädslan
    D) Eufori
  15. Hur kan man beskriva temat av “existens” i Anderssons arbete?
    A) **Komplex och dock enkel**
    B) Obetydlig
    C) Endast sedd genom kraschar
    D) För i framtiden

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur Lars Anderssons perspektiv på naturen kan tillämpas i dagens samhälle. Denne fråga ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till samhällsfrågor och aktuella problem.
  2. Analysera och jämför hur teman i “Gräset sjunger” och “Annorlunda flickor” berättar om livets komplexitet. Eleverna får visa sin analysförmåga och förmåga till kritiskt tänkande genom att koppla verkens teman.
  3. Reflektera över din egna relation till natur och hur det kan påverka din kreativitet. Denna fråga låter eleverna koppla sina personliga erfarenheter till verken.
  4. Hur kan Anderssons bruk av naturmetaforer inspirera samtida författare? Eleverna ges möjlighet att utforska litterär påverkan och kreativitet i en bredare kontext.
  5. Vilken roll spelar identitet i Anderssons verk och hur relaterar det till din egen identitet? Elektrisk förmåga att koppla litteratur till personlig utveckling och samhälleliga frågor.
  6. Vilka aspekter av Anderssons skrivande finner du mest fängslande, och varför? Denna fråga utmanar eleverna att reflektera och formulera sina egna meningar om litteratur.
  7. I vilken utsträckning tycker du att temat av existentialism är relevant idag? Här får eleverna möjlighet att associera litterära teman med sitt eget liv och dagens samhälle.
  8. Diskutera betydelsen av ljus och mörker i Anderssons skildringar av natur. Denna uppgift ger utrymme för djupgående analys av symboliken i Anderssons skrivande.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och djupt resonemang ger 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp