Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Postmodernismens inträde: Strömningar och Författarperspektiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av och förmåga att analysera postmodern litteratur, dess kännetecken och teman samt att reflektera över dess påverkan på samtida samhällsfrågor och litterära former.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska läsa och analysera postmodern litteratur och förstå dess kännetecken, teman samt dess påverkan på samtida samhällsfrågor och litterära former.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera postmodern litteratur och diskutera dessa utifrån litterära och temaniska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket kännetecken är typiskt för postmodern litteratur?
A) Linjär berättarstruktur
B) **Intertextualitet**
C) En tydlig moral
D) En avgränsad tidsperiod

2. Vilken av följande författare är INTE känd för sin postmodernistiska litteratur?
A) Lars Norén
B) Kristina Lugn
C) **August Strindberg**
D) Sara Stridsberg

3. Vilket tema är ofta centralt i postmodern litteratur?
A) **Identitet**
B) Historisk dokumentation
C) Romanticism
D) Klassiska myter

4. Vad innebär metafiktion inom postmodern litteratur?
A) Att texten beskriver en verklig händelse
B) **Att texten kommenterar på sin egen skapelse och struktur**
C) Att texten är skriven i en traditionell stil
D) Att texten fokuserar på känslor

5. I vilket syfte används lek med narrativ struktur inom postmodernismen?
A) För att göra texten längre
B) **För att ifrågasätta antihistoriska och linjära berättelser**
C) För att underlätta läsning
D) För att främja traditionellt berättande

6. Hur påverkar postmodernismen synen på verklighet i litteraturen?
A) **Genom att blanda fiktion med verklighet**
B) Genom att alltid ge en slutgiltig sanning
C) Genom att förlita sig på fakta
D) Genom att strikt följa traditionella uppfattningar

7. Vad är en viktig aspekt av postmodern litteratur?
A) En förutsägbar struktur
B) **Osäkerhet i sanningsbegreppet**
C) Minimalistisk stil
D) En stark författarröst

8. Vilket av följande verk är ett exempel på postmodern litteratur?
A) “Röda rummet”
B) “Utvandrarna”
C) **”Happy Sally” av Sara Stridsberg**
D) “Fröken Julie”

9. Hur kan samhällskritik uttryckas i postmodern litteratur?
A) Genom att följa traditionella normer
B) **Genom att utmana etablerade föreställningar och normer**
C) Genom att vara humoristisk
D) Genom att skriva i första person

10. Vilken typ av berättelse är mest förknippad med postmodernismen?
A) **Icke-linjär berättelse**
B) En kronologisk berättelse
C) Biografisk berättelse
D) En klassisk fabel

11. Vem av följande författare är känd för att använda metafiktion?
A) **Lars Norén**
B) Selma Lagerlöf
C) Hjalmar Söderberg
D) Astrid Lindgren

12. Vad karakteriserar språket i postmodern litteratur?
A) Det är enkelt och lättförståeligt
B) **Det är ofta lekfullt och experimentellt**
C) Det värderar förenklad berättande
D) Det föredrar blandning av genrer

13. Hur reflekterar postmodern litteratur samtidens frågor?
A) Den återupprepar historiska händelser
B) **Genom att ifrågasätta och dekonstruera traditionella narrativ**
C) Genom att förlita sig enbart på fakta
D) Genom att fokusera på personlig ångest

14. Vilka av följande teman adresserar postmodern litteratur?
A) Eros och Thanatos
B) **Identitet och verklighet kontra fiktion**
C) Kultur och traditioner
D) Förändring och utveckling

15. Vad kan läsaren förvänta sig av en text skriven i postmodern stil?
A) En enda tolkning
B) **Flera möjliga tolkningar och perspektiv**
C) En tydlig författarröst
D) Ett detaljerat persongalleri

Resonerande frågor

1. På vilket sätt anser du att postmodernismen utmanar traditionella uppfattningar om litteratur?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över skillnader och likheter mellan postmodern och tidigare litteratur.

2. Kan du ge exempel på hur intertextualitet spelar en roll i en postmodern text?
Frågan syftar till att låta eleverna analysera och exemplifiera intertextualitet i litteraturen.

3. Hur ser du på sambandet mellan postmodernismen och dagens samhällsfrågor?
Eleverna ges möjlighet att knyta an litteratur till aktuella frågor och diskussioner.

4. Vilka känslor eller tankar väcker postmodern litteratur hos dig personligen?
Denna fråga uppmanar till en personlig reflektion kring litteraturen.

5. Hur kan postmodern litteratur användas som ett verktyg för att förstå nutiden?
Möjlighet till djupare resonemang kring litteraturens relevans i dagens värld.

6. På vilket sätt kan metafiktion förändra din läsupplevelse?
Syftet är att utforska hur självreflexiva element i litteratur påverkar läsaren.

7. Hur skulle en traditionell berättelse se ut om den skulle postmoderniseras?
Frågan öppnar för kreativa och analytiska tankar omkring berättande.

8. Vilka av de teman vi diskuterade är mest relevanta för din egen erfarenhet?
Ger eleverna möjlighet att koppla litterära teman till sina egna livserfarenheter.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng och de resonerande frågorna ger max 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).