Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språkets roll i identitet och kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av språkets funktioner i kommunikation och dess betydelse för identitet. Provets frågor är utformade för att pröva både faktakunskaper och analytiska färdigheter när det gäller språkets relationer till kultur och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Språkets funktioner, språkanvändning i olika sammanhang, samt språklig variation och dess betydelse för identitet.”
Kunskapskrav
• “Kunna redogöra för och analysera språkets roll i olika kommunikationssituationer.”
• “Kunna diskutera språkvillkor och hindrande faktorer för effektiv kommunikation.”
• “Kunna uttrycka sig korrekt och varierat i både skrift och tal.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad syftar begreppet “språklig variation” på?
a) Språksyntax
b) Skillnader i språkbruk beroende på faktorer som kultur och social gruppering
c) Språkliga regler
d) En form av översättning
2. Vilket av följande är ett exempel på en sociolekt?
a) Språkbruket hos en viss åldersgrupp
b) Skriftspråk
c) Facklitteratur
d) Standard svenska
3. Vad innefattar språkets funktion “kommunikativ”?
a) Att förmedla information och åsikter
b) Att skapa litterära verk
c) Att föra dialog
d) Att reproducera traditioner
4. Vad kan språkets formella stil kännetecknas av?
a) Slang och talspråk
b) Korrekt grammatik och avsaknad av vardagliga uttryck
c) Personliga referenser
d) Informellt språkbruk
5. Hur påverkar språk vår identitet?
a) Språk påverkar inte identitet
b) Språk formar hur vi uppfattar oss själva och hur andra ser oss
c) Enbart genom kulturella skepnader
d) Genom att styra tankar
6. Vad innebär “kodväxling”?
a) Att byta ämne i en diskussion
b) Att växla mellan olika språk eller dialekter i samtal
c) Att säga upp kopplingar till ett språk
d) Att använda lånade ord
7. Vilket av följande kan vara en barriär för effektiv kommunikation?
a) Klarspråk
b) Språkliga fördomar
c) Tydliga exempel
d) Kommunikation om frågor
8. Vad menar man med “språkets normer”?
a) Enbart regler för grammatik
b) De förväntningar på språkanvändning som finns i samhället
c) Ensamrätt till en viss dialekt
d) Universitetsregler för hur man skriver
9. Vilken typ av kommunikation sker genom “icke-verbal kommunikation”?
a) Skriftlig kommunikation
b) Kommunikation som använder kroppsspråk och ansiktsuttryck
c) Formell tal
d) Grammatisk analys
10. Vad innebär “främmande språk”?
a) Språk av en författare
b) Språk som inte är ens modersmål
c) Dialekter
d) Slang
11. Vad är en viktig aspekt av kulturell kommunikation?
a) Att undvika slöseri
b) Att förstå och respektera olikheter i språk och uttryck
c) Att nedvärdera andra språk
d) Att använda facktermer enbart
12. Vad kännetecknar en faktatext?
a) Den är subjektiv
b) Den baseras på verifierbara fakta
c) Den innehåller alltid litterära element
d) Den är alltid kort
13. Vad innebär att kommunicera på “jargong”?
a) Att använda slang
b) Att använda specifika termer och språk inom en viss grupp
c) Att blanda språk
d) Att tala i gåtor
14. Vad innebär “språkfördelning”?
a) Att kategorisera språk
b) Att dela språket mellan olika grupper och användningsområden
c) Att sprida ett språk
d) Att eliminera ett språk
15. Vad betyder “språkets pragmatiska funktion”?
a) Att använda ett språk för litterära syften
b) Den faktiska effekt som ett språk får i olika sammanhang
c) Att följa grammatikregler
d) Att påverka beteenden
Resonerande frågor
1. Analysera hur språklig mångfald kan berika vårt samhälle.
Syftet här är att få eleverna att reflektera över fördelarna med att ha många språk och dialekter i ett samhälle.
2. Diskutera vilket inflytande digital kommunikation har haft på språket.
Denna fråga uppmanar eleverna att se på språkets utveckling i takt med teknikens framsteg.
3. Reflektera över hur språk kan användas för att skapa gemenskap samt för att exkludera vissa grupper.
Här ges eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring språkets sociala dimensioner.
4. Analysera hur språkets normer kan variera beroende på situation och kontext.
Eleverna uppmanas att tänka på hur vi anpassar vårt språk beroende på mottagare och sammanhang.
5. Diskutera hur språkliga stereotyper kan påverka social interaktion.
Syftet är att belysa hur fördomar relaterat till språk kan påverka relationer och förståelse.
6. Reflektera över hur jämlikhet och rättviseaspekter relaterar till språk och kommunikation.
Den här frågan gör det möjligt för eleverna att se hur språk förknippas med makt och rättvisa.
7. Analysera hur språket kan vara en identitetsmarkör i olika sammanhang.
Här puffar vi för att eleverna ska se hur språk och identitet hänger samman under olika omständigheter.
8. Diskutera betydelsen av att lära sig främmande språk för arbetslivet och personlig utveckling.
Syftet är att prata kring hur språkkunskaper kan ge fördelar både professionellt och personligt.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).
Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)