Prov. Gy. Svenska 3 – Alice Munro – Brinnande livet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Alice Munro – Brinnande livet (novellsamling)

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära texter, med särskilt fokus på Alice Munros novellsamling “Brinnande livet”. Provets frågor syftar till att djupdyka i teman såsom minne, identitet och relationer, samt att utvärdera elevernas förmåga att göra egna litterära analyser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll ska fokusera på litterär analys och tematisk tolkning i Alice Munros “Brinnande livet”, med särskild betoning på teman som minne, identitet och relationer, samt hur dessa teman gestaltas genom hennes kortprosa och stil.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år publicerades novellsamlingen “Brinnande livet”?
A) 1995
B) 1998
C) 2005
D) 2010

2. Vad är ett centralt tema i Munros noveller?
A) Krig och konflikt
B) Minne och identitet
C) Teknologi och framtid
D) Politik och makt

3. Vilken typ av litteratur är “Brinnande livet”?
A) Novellsamling
B) Roman
C) Dikt
D) Biografi

4. Vad kännetecknar Munros berättarteknik?
A) Monologer
B) Djupa karaktärsporträtt
C) Historiska berättelser
D) Överdriven dialog

5. Vilken av följande karaktärer är central i en av novellerna?
A) Lisa
B) Carol
C) John
D) Anne

6. Vilken stilistisk teknik använder Munro för att förstärka sina teman?
A) Versmått
B) Folklore
C) Inre monolog
D) Stream of consciousness

7. Hur behandlas minnen i Munros noveller?
A) Som oviktiga
B) I ett svartvitt perspektiv
C) Som komplexa och subjektiva
D) Genom rädslor

8. Vad är en viktig aspekt av relationerna i hennes berättelser?
A) De är alltid positiva
B) De är ofta komplicerade
C) De saknar djup
D) De är endast ytliga

9. Vilket av följande citat är från Munro?
A) ”Det som är viktigt i livet är hur vi minns det.”
B) ”Skrivandet är en konst.”
C) ”Hela livet är en dröm.”
D) ”Ord är makt.”

10. Vad handlar novellerna oftast om?
A) Komiska missförstånd
B) Mänskliga relationer och livserfarenheter
C) Historiska händelser
D) Fantasi och magi

11. Vilken typ av språk är typiskt för Munros stil?
A) Detaljrikt och poetiskt
B) Rakt och enkelt
C) Komplicerat och tekniskt
D) Formellt och distanserat

12. Hur används naturen i Munros noveller?
A) Som bakgrund
B) För att spegla karaktärernas känslor
C) Helt utan betydelse
D) Som en plats för konflikt

13. Vilken känsla förmedlar ofta Munros noveller?
A) Lycka
B) Melankoli
C) Ilska
D) Överraskning

14. Hur ofta får karaktärerna tillgång till sina minnen?
A) Aldrig
B) I drömmar
C) Genom reflektioner
D) När andra berättar för dem

15. Vad fokuserar eleverna på i sin presentation av novellerna?
A) Historiska fakta
B) Flygande berättelser
C) Teman, karaktärer och stilistiska drag
D) Litteraturhistoriska referenser

Resonerande frågor

1. Beskriv hur minnet påverkar identiteten hos en av karaktärerna i Munros noveller.
Syftet med frågan är att låta eleverna analysera hur minnen formar både karaktärernas och deras egna identiteter.

2. Diskutera hur relationerna i novellerna speglar livets komplexitet.
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över de många nyanser som finns i mellanmänskliga relationer.

3. Analysera användningen av språk och stil i en vald novell.
Denna fråga tillåter djupgående litterär analys av Munros språk och dess påverkan.

4. Hur förmedlar Munro känslor genom sina noveller? Ge konkreta exempel.
Frågan uppmanar eleverna att ge exempel på hur stilistiska tekniker används för att motverka läsaren.

5. Jämför ett tema i “Brinnande livet” med ett tema från en annan författare.
Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att koppla samman och kontrastera olika litteraturverk.

6. Reflektera över hur kulturell bakgrund kan påverka tolkningen av Munros verk.
Eleverna får använda sin förståelse av kultur och kontext för att diskutera litteratur.

7. Diskutera betydelsen av kvinnoroller i Munros noveller.
Frågan syftar till att uppmuntra till en djupgående diskussion om genus och representation i litteratur.

8. Hur kan Munros användning av det inre monologen påverka läsarens förståelse av karaktärerna?
Denna fråga syftar till att utmana eleverna att förklara betydelsen av berättartekniken i förståelsen av karaktärerna.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerad analys ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, för A krävs minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp