Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Barnlitteratur: Astrid Lindgren
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera Astrid Lindgrens verk, dess teman och karaktärer, samt hur dessa påverkar både barn och vuxna i dagens samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens syfte är att analysera och diskutera Astrid Lindgrens betydelse för svensk barnlitteratur och de teman som genomgår hennes verk. Vi kommer att fokusera på hur hennes berättelser speglar värderingar, identitet och moral för både barn och vuxna.”
Kunskapskrav
”Eleven kan analysera och tolka litterära verk, inklusive barnlitteratur, med viss komplexitet och beskriva samt diskutera verkens relation till samhället och värderingar.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett centralt tema i många av Astrid Lindgrens verk?
- A) Tidsresor
- B) Vänskap
- C) Skräck
- D) Extraterrestrial liv
2. Vilken karaktär är känd för sin styrka och självständighet?
- A) Pippi Långstrump
- B) Ronja Rövardotter
- C) Mio
- D) Kalle Blomkvist
3. I vilket verk möter vi en karaktär som heter Ronja?
- A) Nils Holgerssons underbara resa
- B) Ronja Rövardotter
- C) Ronia
- D) Pippi Långstrump
4. Vilket tema handlar om att stå upp mot orättvisor i Lindgrens verk?
- A) Tradition
- B) Mod
- C) Känslor
- D) Rutiner
5. Vilken av följande böcker är skriven av Astrid Lindgren?
- A) Muminlandet
- B) Pippi Långstrump
- C) Sune-serien
- D) Oskulden
6. Vad kännetecknar Lindgrens berättarstil?
- A) Fantasi och humor
- B) Realism och mörker
- C) Komplexa narrativ
- D) Facklitteratur
7. I vilket av följande verk förekommer temat vänskap mest tydligt?
- A) Bröderna Lejonhjärta
- B) Mio, min Mio
- C) Kati, Kati
- D) Emil i Lönneberga
8. Vad påverkar barns världsåskådning enligt Lindgrens böcker?
- A) Ekonomi
- B) Moral och identitet
- C) Historia
- D) Teknologi
9. Vem är författaren bakom karaktären Pippi Långstrump?
- A) Elsa Beskow
- B) Astrid Lindgren
- C) Rune Lindström
- D) Selma Lagerlöf
10. Vad driver Lindgrens karaktärer att agera i sina berättelser?
- A) Rädsla
- B) Äventyr och självständighet
- C) Avundsjuka
- D) Passivitet
11. Vilken känsla väcker ofta Lindgrens berättelser hos läsarna?
- A) Tristess
- B) Glädje och nostalgi
- C) Rädsla
- D) Neutralitet
12. Vilka värderingar främjas genom Lindgrens berättelser?
- A) Samhörighet och solidaritet
- B) Individualism
- C) Kapitalism
- D) Isolation
13. Vilken av följande är en klassisk karaktär i Lindgrens böcker?
- A) Pippi
- B) Mikkel
- C) Petter
- D) Katrin
14. Vilken bok handlar om en pojke som blir kung?
- A) Kalle Blomkvist
- B) Ronja Rövardotter
- C) Mio, min Mio
- D) Madicken
15. Vilken typ av litteratur analyserar vi i detta prov?
- A) Barnlitteratur
- B) Facklitteratur
- C) Dystopisk litteratur
- D) Vetenskapslitteratur
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Astrid Lindgrens verk har påverkat svensk barnlitteratur genom historien. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över Lindgrens inverkan.
2. Hur tror du att karaktärerna i Lindgrens böcker speglar samhällets värderingar när de publicerades? Frågan öppnar upp för djupare analys av tidsandan.
3. Vilka temas återkommer i andra moderna barnböcker och hur skiljer de sig från Lindgrens? Här kan eleverna göra jämförelser och visa sin förståelse för litterära trender.
4. Resonera kring hur Pippi Långstrump utmanar traditionella könsroller. Denna fråga bjuder in till diskussion om genusfrågor i litteraturen.
5. Vilken funktion har humor i Lindgrens berättelser, och hur påverkar den läsarens inlevelse? Eleverna kan visa sin förståelse för berättarteknik.
6. Hur kan läsare av olika generationer relatera till Lindgrens teman? Frågan öppnar för diskussion om relevansen av litteratur över tid.
7. På vilket sätt kan barnlitteratur forma en ung människas perspektiv på världen? Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera om litteraturens påverkan.
8. Diskutera betydelsen av vänskap i Lindgrens verk och hur den framställs i olika berättelser. Detta ger utrymme för djupgående analyser och tolkningar av relationer i litteraturen.
Bedömning
Faktafrågorna kommer att bedömas med 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 5 poäng vardera. För betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng där minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna, och för betygsnivå A krävs 18 poäng där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna.