Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: “Dracula” av Bram Stoker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av litterära teman och karaktärsdynamik i Bram Stokers “Dracula”, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa i ett historiskt och kulturellt sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Centralt innehåll omfattar litterär analys, symbolik och påverkan av rädsla i litteraturen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk, identifiera centrala teman och diskutera deras betydelse i ett historiskt och kulturellt sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Dracula”?
A) Mary Shelley
B) Edgar Allan Poe
C) Bram Stoker
D) Charles Dickens

2. Vilket tema är centralt i “Dracula”?
A) Äventyr
B) Skräck
C) Romantik
D) Komedi

3. Vem är huvudkaraktären som är en vampyr i romanen?
A) Jonathan Harker
B) Graf Dracula
C) Mina Harker
D) Van Helsing

4. Hur framställs Dracula i berättelsen?
A) Som en hjälte
B) Som en skrämmande antagonist
C) Som en vanlig människa
D) Som en komisk figur

5. Vad representerar Graf Dracula i romanen?
A) Det goda
B) Maktens och skräckens personifikation
C) Känslomässigt stöd
D) En vanlig människa

6. Vilken period skrev Stoker “Dracula”?
A) Barocken
B) Renässansen
C) Viktorianska perioden
D) Modernismen

7. Vilken typ av litteratur ingår “Dracula” i?
A) Dikt
B) Roman
C) Novell
D) Essä

8. Vilket av följande element används för att skapa skräck i romanen?
A) Humor
B) Det okända
C) Traditionella familjer
D) Vänskap

9. Vad är en viktig effekt av Draculas makt över sina offer?
A) Ökad glädje
B) Rädsla och underkastelse
C) Gemenskap
D) Frihet

10. Vilken av följande relationer är central i “Dracula”?
A) Relationen mellan Dracula och Mina Harker
B) Relationen mellan Jonathan och hans far
C) Relationen mellan Van Helsing och Dracula
D) Relationen mellan Harker och Renfield

11. Vad representerar vampyrmyten i vår kultur?
A) Romantiska relationer
B) Naturvård
C) Rädslan för det okända
D) Godhet och vänskap

12. Vilket verk är en föregångare till “Dracula”?
A) “Frankenstein”
B) “Varulven”
C) “Carmilla”
D) “The Turn of the Screw”

13. Hur förändras Mina Harker genom berättelsen?
A) Hon tar över som huvudperson
B) Hon blir mer oberoende
C) Hon förblir konstant
D) Hon påverkas av Draculas makt

14. Vilken typ av bildspråk används ofta i “Dracula”?
A) Humoristiskt bildspråk
B) Traditionella bilder
C) Mörka och skrämmande bilder
D) Spirituella bilder

15. Vilken atmosfär skapas i “Dracula”?
A) Ljus och vänlig
B) Mörk och skrämmande
C) Avkopplande
D) Komisk

Resonerande frågor

1. Vilka teman ser du som mest framträdande i “Dracula” och varför?
Denna fråga ger elever möjlighet att diskutera flera teman och dra egna slutsatser.

2. Hur speglar karaktärerna i “Dracula” samhällets syn på kön och makt under den viktorianska eran?
Genom att analysera karaktärer och deras relationer kan elever visa förståelse för sociala strukturer.

3. På vilket sätt påverkar miljön läsarnas upplevelse av skräcken i romanen?
Här kan eleverna resonera kring hur miljöbeskrivningar förstärker känslan av skräck.

4. Hur kan “Dracula” tolkas i förhållande till moderna samhällsfrågor?
Elever kan uppvisa förmåga att koppla klassiska verk till nutida frågor.

5. Vilka symbolska betydelser kan man hitta i “Dracula” och hur förstärker de berättelsens tema?
Analys av symbolik kan visa djup förståelse för textens rikedom.

6. Vad säger “Dracula” om rädslan för det andra i ett samhälle?
Genom denna fråga kan elever diskutera teman av främlingsfientlighet och rädsla.

7. Hur används skräck som verktyg för att utforska mänsklig psykologi i romanen?
Denna fråga ger elever möjlighet att beröra djupare psykologiska teman.

8. Hur kan en modern filmatisering av “Dracula” skilja sig från Stokers ursprungliga berättelse?
Denna fråga öppnar för diskussion om adaptationer och kulturell förändring.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För betygsnivå E krävs totalt minst 8 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betygsnivå C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betygsnivå A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.