Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Hermann Hesse – Stäppvargen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära verk, med fokus på Hesses “Stäppvargen”. Provets frågor syftar till att utvärdera elevernas förståelse för bokens centrala teman, karaktärer och litterära stil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll ska fokusera på litterär analys och tematisk tolkning i Hermann Hesses “Stäppvargen”, med särskild betoning på teman som dualitet, alienation och individens sökande efter identitet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Prov
Faktafrågor
- Vad är huvudtemat i “Stäppvargen”?
A) Renässansen
B) Dualitet
C) Krig
D) Teknologi
B - Vilken karaktär skildras främst i “Stäppvargen”?
A) Hermine
B) Harry Haller
C) Mozart
D) Socrates
B - Vilken litterär teknik använder Hesse ofta i “Stäppvargen”?
A) Personifikation
B) Ironi
C) Symbolik
D) Alliteration
C - Vad symboliserar stäppvargen i berättelsen?
A) Förlusten av mänsklig värdighet
B) En balans mellan två motsatser
C) En jakt på rikedom
D) En längtan till naturen
B - Vilket år publicerades “Stäppvargen”?
A) 1910
B) 1927
C) 1945
D) 1935
B - Hur påverkar samhället Harry Hallers liv?
A) Genom att ge honom lycka
B) Genom att trycka ner integen och alienation
C) Genom att främja hans karriär
D) Genom att ge honom vänner
B - Vad reflekterar Hallers inre konflikter?
A) Hans aversion mot arbete
B) Hans önskan att bli rik
C) Hans sökande efter identitet
D) Hans kärlek till Hermine
C - Vad är en central aspekt av Hesses stil?
A) Direkthet
B) Enkla meningar
C) Drömliknande sekvenser
D) Humor
C - Vilket av följande teman är INTE centralt i “Stäppvargen”?
A) Alienation
B) Kärlek
C) Dualitet
D) Identitet
B - Vilken effekt har Hesses användning av symbolik?
A) Förvirrar läsaren
B) Förstärker teman
C) Gör texten längre
D) Eliminera karaktärer
B - Hur skildrar Hesse konflikten mellan individ och samhälle?
A) Genom att visa hur individer alltid vinner
B) Genom att fokusera på materiella egenskaper
C) Genom att visa på konflikter och alienation
D) Genom glada återföreningar
C - Vilken av följande karaktärer fungerar som en katalysator för Hallers utveckling?
A) Leo
B) Hermine
C) Herr Haller
D) Hesses mor
B - Vad kännetecknar Harry Hallers personlighet?
A) Optimism
B) Ensamhet
C) Sociala kontakter
D) Rikedom
B - Vad belyser Hallers relationer i berättelsen?
A) Hans framgång
B) Hans förakt för samhället
C) Hans brist på förmåga att knyta an
D) Hans kärlek till Hermine
C
Resonerande frågor
- Diskutera hur temat dualitet skapas genom Hallers karaktär.
Syftet är att eleverna ska visa djupgående förståelse av hur dualitet positeras i Harry Hallers liv och val. - Hur påverkar den historiska kontexten Hesses verk?
Denna fråga ger möjlighet att analysera och knyta litteratur till sin tid. - Analysera betydelsen av symbolik för Hallers identitet.
Eleverna får möjlighet att diskutera hur symboler förstärker temat av identitet. - Vilken roll spelar Hermine i Hallers utveckling?
Eleverna kan diskutera karaktärens betydelse för temat av tillhörighet och identitet. - Hur skildrar Hesse alienation i sitt skrivande?
Denna fråga uppmanar till en djup analys av Hesses stilistiska grepp. - Reflektera över hur Haller representerar den moderna människan.
Elever får möjlighet att relatera temat till samhället idag. - Vilka litterära tekniker används för att förstärka huvudtemat?
Denna fråga ger eleverna möjligheten att lyfta fram stilistiska aspekter i texten. - Diskutera hur Hallers inre konflikter reflekterar ett större samhällsproblem.
Här kan eleverna koppla personlig och samhällelig konflikt.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar). Resonerande frågor ger maximalt 15 poäng (2 poäng per svar). För betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).