Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Gabriel García Márquez – Hundra år av ensamhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga av Gabriel García Márquez’ roman “Hundra år av ensamhet”. Eleverna ska visa att de kan identifiera teman, stilistiska grepp och karaktärsutvecklingar i texten, samt använda varierat språk i sina svar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll ska behandla berättande litteratur och litterära verk med fokus på olika aspekter som tema, stil, och berättarperspektiv i Gabriel García Márquez’ “Hundra år av ensamhet”.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket tema är mest framträdande i “Hundra år av ensamhet”?
A) Kärlek
B) **Familj**
C) Politik
D) Död
2. Vilken stilistisk teknik använder Márquez ofta i sina verk?
A) **Magisk realism**
B) Naturalism
C) Surrealism
D) Romantik
3. Vad representerar regnbågen i boken?
A) Livets cykel
B) **Hopp och förnyelse**
C) Stabilitet
D) Förlust
4. Vilken av följande karaktärer är central för berättelsen?
A) **José Arcadio Buendía**
B) Úrsula Iguarán
C) Aureliano Buendía
D) Fernanda del Carpio
5. Vad kännetecknar Márquez’ språkbruk?
A) Korta och koncisa meningar
B) **Rik beskrivning och symbolik**
C) Enbart dialog
D) Enkelt och lättförståeligt språk
6. Hur påverkar tidsperspektivet berättelsen?
A) Det är linjärt
B) **Det är cykliskt**
C) Det är otydligt
D) Det går endast framåt
7. Vilket av följande uttryck sammanfattar romanens budskap bäst?
A) Livet är en illusion
B) **Historien upprepar sig**
C) Kärlek är allt som finns
D) Död är slutet
8. Vad representerar huset i Macondo?
A) Rikedomen
B) **Familjens historia och tradition**
C) Utveckling
D) Ensamhet
9. Vem är författaren till “Hundra år av ensamhet”?
A) Mario Vargas Llosa
B) **Gabriel García Márquez**
C) Julio Cortázar
D) Jorge Luis Borges
10. Vilken roll spelar magisk realism i berättelsen?
A) Den ger en realistisk ton
B) **Den förstärker det symboliska budskapet**
C) Den förvränger certian element
D) Den skapar fragmenterade berättelser
11. Vad är Macondo?
A) En huvudstad
B) En karaktär
C) **En by**
D) En dröm
12. Hur beskriver Márquez tid i berättelsen?
A) Som linjär
B) **Som cyklisk och återkommande**
C) Som episodisk
D) Som fragmenterad
13. Vem berättar historien i “Hundra år av ensamhet”?
A) **En allvetande berättare**
B) Berättaren är en av karaktärerna
C) En lokal invånare
D) En anonym röst
14. Vad styr berättelsens struktur?
A) Kronologisk ordning
B) **Cykler och tematiska element**
C) Separata kapitel
D) Tidslinje
15. Vilken funktion har ensomheten i berättelsen?
A) Den är negativ
B) **Den är både en tematik och en drivkraft**
C) Den ger ingen effekt
D) Den förenar karaktärerna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur temat ensamhet utvecklas genom olika karaktärer i romanen.
Syftet är att ge elever möjlighet att analysera och göra kopplingar mellan karaktärer och teman på djupet.
2. Analysera hur Márquez’ användning av magisk realism påverkar läsarens upplevelse av berättelsen.
Eleverna ska visa på förståelse för genre och dess effekter i texten.
3. Välj en symbol i boken och diskutera dess betydelse i förhållande till romanens teman.
Denna fråga ger möjlighet att visa på djupgående analys av symbolik och dess funktion.
4. Hur bidrar den historiska kontexten i Colombia till förståelsen av romanen?
Eleverna blir uppmanade att reflektera över det sociopolitiska sammanhanget.
5. Beskriv hur tidshanteringen i berättelsen påverkar karaktärernas utveckling.
Frågan syftar till att eleverna ska kunna koppla tid och karaktärsutveckling på ett detaljerat sätt.
6. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att använda en allvetande berättare?
Att tänka på berättarens perspektiv ger perspektiv på narrativ strategi.
7. Diskutera hur kärnfamiljens struktur i Macondo påverkar karaktärernas liv och val.
Eleverna kan här använda litterär teori för att fördjupa sig i familjedynamik.
8. Hur relaterar Márquez’ liv och erfarenheter till de teman som behandlas i “Hundra år av ensamhet”?
Syftet är att knyta författarens liv till läsningen och analysen av verket.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger upp till 15 poäng (max 2 poäng per fråga).
För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).