Prov. Gy. Svenska 3 – Identitet och kultur i litteraturen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Identitet och kultur i litteraturen

Syfte

Syftet med provet är att undersöka elevernas förmåga att analysera och reflektera över hur identitet och kultur framställs och konstrueras inom litteraturen. Provets utformning syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande och förmåga att koppla litterära verk till bredare samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Provets innehåll kopplar till läroplanens centrala innehåll för Svenska 3: “Identitet och kultur som teman i litteraturen och hur dessa påverkar och formar individen och samhället.”

Kunskapskrav
Provets kunskapskrav avser följande:
• Analys av hur identitet och kultur skildras i olika litterära verk.
• Reflexion kring litteraturens roll i att forma individens identitet och samhällsnormer.
• Argumentation för sina ståndpunkter med stöd av litterära exempel.

Prov

Faktafrågor
1. Vilken typ av litteratur fokuserar ofta på identitet och kultur?
a) Lyrik
b) Fiktion
c) Biografi
d) Drama

2. Vilken bok utforskar teman kring svensk identitet och hemkomst?
a) Utrensning
b) Född bland hundar
c) Den allvarsamma leken
d) Gösta Berlings saga

3. Vem är författaren till “Bitterfittan”?
a) Maria Sveland
b) Stieg Larsson
c) Karin Boye
d) Selma Lagerlöf

4. Vad innebär begreppet “multikulturalism” i litteraturen?
a) Enbart fokus på en kultur
b) Representation av flera kulturer och perspektiv
c) En strävan efter en homogen kultur
d) Överdriven kritik av kulturkrockar

5. I vilken litterär genre är identitetsskildringar vanligast?
a) Självbiografi
b) Science fiction
c) Deckare
d) Historisk roman

6. Vilken av följande teman kan ses i “Mina drömmars stad” av Per Anders Fogelström?
a) Samhällsklass och identitet
b) Resor och äventyr
c) Djur och natur
d) Krig och konflikt

7. Vem skrev den självbiografiska boken “Bögjävlar”?
a) Sven Gillsäter
b) Jan Guillou
c) Jens Lapidus
d) Håkan Hellström

8. Vad betyder termen “kulturell identitet”?
a) Hur en individ identifierar sig med sin kultur och sina traditioner
b) Enbart nationell identitet
c) Känslan av att höra till en grupp utan kulturell bakgrund
d) Brist på identitet

9. Vilket verk belyser sociokulturella skillnader och normer?
a) Kärleken och tiden
b) 1984
c) Utrensning
d) Mörkertal

10. Vad är syftet med att skriva om identitet i litteraturen?
a) Att underblåsa fördomar
b) Att främja förståelse och medkänsla för olika perspektiv
c) Att förstärka stereotyper
d) Att kritisera alla kulturer likadant

11. Vilken roll spelar familjen i skildring av identitet i litteraturen?
a) Ingen roll alls
b) Familjen är ofta en central del av identitetsskapandet
c) Bara en biroll
d) Familjen skildras alltid negativt

12. Vad kännetecknar en klassisk författare av identitetslitteratur?
a) Världen i sin helhet
b) Fokus på individens kamp med kulturella normer
c) Ofta historiska berättelser
d) Enbart djurkaraktärer

13. Vilken typ av berättarröst är vanligt förekommande i böcker om identitet?
a) Objektiv berättare
b) Subjektiv och personlig berättarstil
c) Allvetande berättare
d) Historisk berättartyp

14. Vilken svensk författare har skrivit böcker med starka feministiska inslag?
a) Karin Boye
b) Håkan Nesser
c) Stieg Larsson
d) Moa Martinson

15. Vilken funktion har traditioner i en persons identitet?
a) De har ingen funktion
b) De påverkar individens självkänsla och tillhörighet
c) De skapar fällor
d) Traditioner är alltid föråldrade

Resonerande frågor
1. Diskutera hur litteraturen kan spegla och forma identitet i det moderna samhället.
2. Analysera en specifik karaktärs identitetsutveckling i en vald roman och koppla detta till samhällets normer.
3. Resonera kring vikten av att inkludera olika kulturella perspektiv i litteraturen.
4. Reflektera över hur egna erfarenheter kan relatera till litterära verk som tar upp identitet och kultur.
5. På vilket sätt kan litteratur bidra till att förändra negativa känslor kring en viss identitet?
6. Diskutera skillnaderna i hur maskulinitet och femininitet skildras inom litteraturen.
7. Hur kan kulturella traditioner både stödja och begränsa individens identitet?
8. Reflektera över hur identitetsfrågor i litteraturen kan leda till samhällelig förändring.

Bedömning

Provets poängsystem är utformat som följer:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
• Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng vid rätt och utförlig beskrivning (totalt 24 poäng).

Krav för betygsnivåer:
• E: Minst 8 poäng (inklusive minst 1 poäng från resonerande frågor).
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp