Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 3 – Intertextualitet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Intertextualitet: Litterära referenser och inspiration i svensk litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av intertextualitet i svensk litteratur, samt deras förmåga att analysera och tolka litterära verk med fokus på litterära referenser och inspiration från tidigare texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Konceptet intertextualitet och hur svenska författare använder litterära referenser, allusioner och inspiration från tidigare verk.”

Kunskapskrav

”Eleven kan analysera och tolka litterära verk med viss komplexitet och diskutera litteraturens relation till historiska och kulturella sammanhang.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet intertextualitet?

A) Att en text är identisk med en annan text

B) Att en text refererar till eller inspireras av andra texter

C) Att en text använder citat från andra verk

D) Att en text är en helt ny skapelse utan påverkan från tidigare verk

2. Vilken av följande författare är känd för att använda intertextualitet i sina verk?

A) Astrid Lindgren

B) Birgitta Trotzig

C) J.K. Rowling

D) Stieg Larsson

3. Hur bidrar intertextualitet till en texts djup och mening?

A) Genom att skapa kopplingar och referenser mellan verk

B) Genom att presentera nya idéer utan samband

C) Genom att undvika historiska kontexter

D) Genom att fokusera enbart på enskilda karaktärer

4. Vad kallas det när en text refererar till en annan text indirekt?

A) Citat

B) Allusion

C) Parafras

D) Sammanfattning

5. Vilket verk av August Strindberg används ofta som exempel på intertextualitet?

A) “Hemsöborna”

B) “Mäster Olof”

C) “Röda rummet”

D) “Fröken Julie”

6. Vad kan referenser till mytologi i litteraturen bidra med?

A) Kategorisk avtal

B) Social distans

C) Fördjupad meningsskapande

D) Urvattning av handling

7. Vilken funktion har litterära referenser för läsaren?

A) Förvirring

B) Förnekelse av teman

C) Att skapa dialoger mellan texter

D) Ensidig förståelse

8. Vilken modern författare nämns i samband med intertextualitet?

A) Selma Lagerlöf

B) Jonas Hassen Khemiri

C) Henning Mankell

D) Karin Boye

9. Hur kan intertextualitet påverka tolkningen av en berättelse?

A) Genom att ge nya synsätt och dimensioner

B) Genom att göra berättelsen mer enformig

C) Genom att ta bort djup

D) Genom att begränsa betydelser

10. Vad innebär det att en text är intertextuell?

A) Den är en synops av en annan text

B) Den handlar om en annan text

C) Den innehåller referenser till andra texter

D) Den kan endast förstås av en annan text

11. Hur kan litterära referenser bidra till att berika en text?

A) Genom att lägga till djup och flera lager av betydelse

B) Genom att endast följa en linjär berättelse

C) Genom att ta bort kulturella betydelser

D) Genom att undvika komplexa teman

12. Vilka av följande är exempel på intertextualitet? (Välj två)

A) En direkt citat från en annan text

B) En karaktär som refererar till en känd myt

C) En berättelse som bygger på en tidigare känd historia

D) En beskrivning av en plats utan referens till andra verk

13. Vilken effekt kan ett intertextuellt förhållande ha på läsaren?

A) Att väcka tankar och reflektioner

B) Att skapa förvirring utan mening

C) Att göra läser enklare

D) Att minska intresset för texten

14. Vad innebär det att en text dialogiserar med en annan text?

A) Den avvisar alla referenser

B) Den skapar kopplingar och diskussioner med andra verk

C) Den är oberoende av tidigare arbeten

D) Den begränsar tolkningen

15. I vilken situation skulle intertextualitet vara särskilt viktigt?

A) I en text som saknar djup

B) I en mycket komplex litterär analys

C) I enkelt berättande

D) I en modern roman utan historiska inslag

Resonerande frågor

1. Diskutera hur intertextualitet kan förändra läsarens upplevelse av en text. Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över läsarens perspektiv och upplevelse av referenser.

2. Beskriv hur en specifik litterär referens i ett verk har påverkat din egen förståelse av en tema. Frågan ger elever möjlighet att visa personlig reflektion och djupare tolkning av verkets tema.

3. Analysera hur olika kulturella och historiska kontexter kan påverka intertextualiteten i ett litterärt verk. Eleverna får chansen att diskutera komplexiteten i samband mellan text och kontext.

4. Resonera kring skillnaden i hur klassiska och moderna verk använder intertextualitet. Frågan öppnar upp för en djupgående diskussion och jämförelse mellan olika tidsperioders litterära strategier.

5. Reflektera över vikten av att förstå intertextualitet i dagens litterära diskurser. Syftar till att uppmuntra eleverna att se relevansen av intertextualitet i dagens litteratur.

6. Hur kan intertextualitet hjälpa till att föra fram sociala och politiska budskap i litteraturen? Frågan ger möjlighet att analysera litterära verk utifrån samhälleliga kontexter.

7. Vilka risker kan finnas med att använda för många intertextuella referenser i en text? Denna fråga ska leda till diskussion kring balans och överflöd i litterära tekniker.

8. Diskutera om intertextualitet främjar eller begränsar kreativiteten i litterärt skapande. Eleverna kan ge sina åsikter baserat på litterära exempel och personlig förståelse.

Bedömning

Faktafrågor ger max 1 poäng vardera och resonerande frågor ger max 3 poäng vardera. För att uppnå E-nivå krävs totalt minst 8 poäng, för C-nivå 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A-nivå 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×