Prov: Klassisk litteratur
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Klassisk litteratur: Nils Holgerssons underbara resa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka klassisk litteratur, med särskilt fokus på Selma Lagerlöfs verk “Nils Holgerssons underbara resa”. Provet kommer att utvärdera elevers förståelse av teman, karaktärer och samhällsperspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens syfte är att ge eleverna insikter i svensk klassisk litteratur och författarskap. Fokus ligger på Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf, där centrala teman som identitet, natur och sociala frågor tas upp.”
Kunskapskrav
“Eleven kan analysera och tolka skönlitteratur med viss komplexitet och beskriva skildringar av människor, samhällen och livsvillkor ur olika perspektiv.”
Prov
Faktafrågor
- Vem är författaren till “Nils Holgerssons underbara resa”?
A) Astrid Lindgren
B) **Selma Lagerlöf**
C) Karin Boye
D) Hjalmar Söderberg - Vilket tema behandlas i “Nils Holgerssons underbara resa”?
A) Kärlek
B) **Identitet**
C) Sorg
D) Krig - Vad är Nils Holgerssons centrala konflikt?
A) Att rädda världen
B) **Hans kamp för identitet**
C) Att hitta en skatt
D) Att slåss mot monster - Vilket djur följer Nils på sin resa?
A) Katt
B) Hund
C) **Ängsgås**
D) Häst - Vad representerar naturen i berättelsen?
A) Onskefulla krafter
B) **Sammanlänkning med människan**
C) Enbart en bakgrund
D) Förstörelse - Vilken typ av litteratur klassas “Nils Holgerssons underbara resa” som?
A) Seriös litteratur
B) **Barnlitteratur**
C) Sakprosa
D) Dikt - Hur påverkar Nils resan hans karaktär?
A) Gör honom rädd
B) **Personlig tillväxt och mognad**
C) Gör honom grym
D) Inget påverkan - Vilket tema kan kopplas till Nils Holgerssons underbara resa och dagens samhälle?
A) **Frågor om identitet och miljö**
B) Endast konflikter
C) Ekonomi
D) Ingen koppling - Vilket av följande verk är inte skrivet av Selma Lagerlöf?
A) **Pippi Långstrump**
B) Gösta Berlings saga
C) Herr Arnes penningar
D) Nils Holgerssons underbara resa - Vad handlar en av berättelsens centrala teman om?
A) **Natur och dess skönhet**
B) Teknologi
C) Krig
D) Familjeband - Vilken typ av resa gör Nils?
A) En verklig resa
B) **En fantasifull resa**
C) En kort resa
D) En resa i tid - Vilken känsla beskriver Nils i början av sin resa?
A) Glädje
B) **Missnöje**
C) Rädsla
D) Förväntan - Vad för slags berättarperspektiv används i “Nils Holgerssons underbara resa”?
A) **Tredjepersonsperspektiv**
B) Förstapersonsperspektiv
C) Allvetande perspektiv
D) Objektivt perspektiv - Vilket av följande karaktärsmål uppnår Nils under sin resa?
A) Blir ond
B) **Lär sig ansvar**
C) Blir barnsben
D) Hittar vägen hem - Vilken relation har Nils till naturen?
A) **Respekt**
B) Förakt
C) Rädsla
D) Indifferent
Resonerande frågor
- Diskutera hur Nils Holgerssons identitet utvecklas under berättelsens gång. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla karaktärsutveckling med teman.)
- Vilka paralleller kan dras mellan Nils Holgerssons resa och individers färd genom livet? (Frågan uppmanar till en djupare analys av livets lärdomar.)
- Hur påverkar Selma Lagerlöf sättet vi ser på relationen mellan människa och natur? (Ger eleverna möjlighet att reflektera över litteraturens påverkan på samhällsperspektiv.)
- Vilka sociala frågor belyser Lagerlöf i sin berättelse? (Bjuder in till kritik och reflektion av samhällets villkor.)
- Ange och diskutera ett annat litterärt verk som tar upp liknande teman som “Nils Holgerssons underbara resa”. (Uppmanar till jämförelser mellan olika litterära verk.)
- Beskriv hur karaktärerna i berättelsen speglar olika aspekter av det svenska samhället under den tid då Lagerlöf skrev. (Frågan ger en historisk kontext och uppmanar till analys.)
- Vad kan vi lära oss av Nils resor som kan appliceras i dagens samhälle? (Syftar till att knyta litteratur till aktuella frågor och trender.)
- Diskutera vikten av att bevara naturen utifrån perspektiven som presenteras i boken. (Frågan uppmanar till en etisk diskussion om miljö och ansvar.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng för varje korrekt svar) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (8 poäng totalt). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).