Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 3

Tema: Litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära verk samt att diskutera och reflektera över deras innehåll och budskap. Provets utformning ger eleverna möjlighet att demonstrera både faktakunskaper och resonemang relaterade till litteraturanalys.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska analysera och tolka skönlitterära och faktaböcker och diskutera verkens innehåll och budskap.”

Betygskriterier

“För betyget E i Svenska 3 ska eleven kunna analysera och tolka litterära verk och uttrycka sina tankar i skrift och i tal.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande begrepp beskriver en huvudidé i ett litterärt verk?

  • A. Motiv
  • B. **Tema**
  • C. Karaktär
  • D. Kontextrualisering

2. Vad betyder litterär analys?

  • A. Att läsa snabbt.
  • B. **Att granska och tolka ett litterärt verk mer ingående.**
  • C. Att skriva en kort sammanfattning.
  • D. Att diskutera en bok i grupper.

3. Vilket av följande alternativ är ett exempel på motiv i litteratur?

  • A. **Kärlek**
  • B. Handling
  • C. Författarens liv
  • D. Genre

4. Vad är en karaktär i ett litterärt verk?

  • A. En plats där berättelsen utspelar sig.
  • B. **En person eller varelse i en berättelse.**
  • C. En litterär teknik.
  • D. En del av handlingen.

5. Vilken analysmetod fokuserar på hur litterära verk speglar samhället?

  • A. Stilanalys
  • B. Genrer
  • C. **Kontextuell analys**
  • D. Tematisk analys

6. Vad innebär uttrycket “karaktärsutveckling”?

  • A. En berättelse som utspelar sig i historiska tider.
  • B. **Förändringar och tillväxt hos karaktärerna under berättelsens gång.**
  • C. Att beskriva karaktärernas kläder.
  • D. Att studera författarens liv.

7. Vilket av följande är INTE en del av litterär analys?

  • A. Tema
  • B. Motiv
  • C. **Handlingsplan**
  • D. Karaktärsutveckling

8. Vad är en central aspekt av ett litterärt verk?

  • A. Språkliga uttryck.
  • B. **Centrala teman.**
  • C. Typ av författare.
  • D. Datering av verket.

9. Vilken genre handlar om skönlitterära verk baserade på verkliga händelser?

  • A. Fiktion
  • B. **Biografi**
  • C. Drama
  • D. Lyrik

10. Vilket tema kan kopplas till romanen “To Kill a Mockingbird”?

  • A. **Rasism**
  • B. Kärlek
  • C. Vänskap
  • D. Rättvisa

11. Vad kännetecknar en litterär analys av en dikt?

  • A. **Att undersöka språk, stil och känslomässiga uttryck.**
  • B. Att berätta om författaren.
  • C. Att återberätta handlingen.
  • D. Att kolla rimmönster.

12. Vilken av följande litterära tekniker används för att ge djup åt karaktärer?

  • A. Dialog
  • B. **Inre monolog**
  • C. Beskrivning
  • D. Perspektiv

13. Vad menas med “kontextrualisering” i litteraturanalys?

  • A. Att skriva en sammanfattning av texten.
  • B. Att analysera språket.
  • C. **Att förstå texten utifrån dess kulturella och historiska sammanhang.**
  • D. Att diskutera teman.

14. Vilket av följande alternativ beskriver en “känslomässig kurva” i berättelsen?

  • A. En plan
  • B. **Hur karaktärernas känslor förändras genom berättelsen.**
  • C. Handlingen.
  • D. Tema.

15. Vad är syftet med att analysera motiv i litteratur?

  • A. Att förstå plotten.
  • B. **Att identifiera centrala teman och budskap.**
  • C. Att beskriva karaktärerna.
  • D. Att skriva en analys.

Resonerande frågor

1. Hur kan litterära verk påverka vår syn på samhället och individens roll i det? Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över den breda påverkan av litteratur.

2. På vilket sätt kan en författares livserfarenheter forma de teman som behandlas i deras verk? Här får eleverna möjlighet att knyta personlig och biografisk information till litterär analys.

3. Kan studiet av karaktärerna leda till en djupare förståelse av verkets budskap? Denna fråga uppmuntrar eleverna att utforska karaktärernas roll i en berättelse.

4. Redogör för hur olika litterära stilgrepp kan påverka textens ton och budskap. Eleverna kan visa sina kunskaper om stilistiska element och deras funktion.

5. Hur kan en litterär analys av ett verk hjälpa oss att reflektera över nutida samhällsfrågor? Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till aktuella händelser.

6. Diskutera hur olika kulturella perspektiv kan påverka litterär analys och tolkning. Här uppmanas eleverna att tänka på hur mångfald kan påverka litteraturens förståelse.

7. Vilka metoder kan användas för att analysera teman i en litterär text? Eleverna kan uttrycka sina kunskaper om olika analysmetoder.

8. I vilken utsträckning tror du att litteratur kan fungera som ett verktyg för social förändring? Denna fråga öppnar för djupare resonemang och kritisk reflexion.

Bedömning

Provet bedöms på totalpoäng där faktafrågorna ger upp till 30 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 40 poäng. För att få betygen krävs följande poäng:

  • E: 30 poäng
  • C: 50 poäng
  • A: 70 poäng