Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litteraturens roll och betydelse i samhället
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera och reflektera kring litteraturens roll och betydelse i samhället. Provets utformning syftar till att utmana eleverna att tänka kritiskt samt att formulera och argumentera för sina åsikter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplar till läroplanens centrala innehåll för Svenska 3:
“Skönlitteraturens och andra texters roll samt litterära och språkliga traditioner, både nationellt och internationellt.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav avser följande:
• Kritiskt reflektera över och analysera litterära verk och deras samhälleliga betydelse.
• Formulera egna frågor och argumentera för sina ståndpunkter.
• Använda och tolka olika källor och litterära texter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år publicerades “1984” av George Orwell?
a) 1935
b) 1949
c) 1954
d) 1961
2. Vilken författare är känd för sin roman “Den svavelgula himlen”?
a) Karin Boye
b) Selma Lagerlöf
c) Hjalmar Söderberg
d) August Strindberg
3. Vad menas med begreppet “intertextualitet”?
a) Att skapa nya texter från grunden
b) När en text refererar till en annan text
c) Ett sätt att koppla litteratur till film
d) Kritiskt skrivande om texter
4. Vilken av följande är en typ av epik?
a) Dikt
b) Novell
c) Drama
d) Essä
5. I vilken litterär epok utvecklades romantiken?
a) Medeltiden
b) 1800-talet
c) Renässansen
d) Realismen
6. Vem skrev “Mina drömmars stad”?
a) Per Anders Fogelström
b) Moa Martinson
c) J. A. Eklund
d) Håkan Nesser
7. Vad kännetecknar en tragedi?
a) Lättsam ton och komiska inslag
b) Allvarliga teman och ofta tragiskt utfall
c) Kort och koncis berättelse
d) Författarskap från 1900-talet
8. Vilken epok inleddes med reformationen?
a) Barocken
b) Renässansen
c) Medeltiden
d) Romantiken
9. Vilken av följande är inte en skönlitterär genre?
a) Roman
b) Novell
c) Referensbok
d) Dikt
10. Vem är känd för sina böcker om Harry Potter?
a) J.K. Rowling
b) J.R.R. Tolkien
c) Suzanne Collins
d) Stephen King
11. Vad handlar “Gösta Berlings saga” om?
a) En gammal svensk tradition
b) En berättelse om kärlek och livets svårigheter
c) Natur och djur
d) Historiska händelser
12. Vilket tema analyseras ofta i svensk litteratur?
a) Identitet och samhällskritik
b) Kärlek mellan olika kön
c) Djur och natur
d) Resor och olika kulturer
13. Vilken stilart förespråkar en sträng och realistisk skildring av verkligheten?
a) Romantik
b) Realism
c) Barock
d) Symbolism
14. Vilket verk skrev Selma Lagerlöf?
a) Gösta Berlings saga
b) Nils Holgerssons underbara resa
c) Den allvarsamma leken
d) Utrensning
15. Vad syftar termen “litterär kanon” på?
a) En lista över framgångsrika författare
b) En samling av viktiga litterära verk
c) Litterära verk som inte längre läses
d) En typ av litterär kritik
Resonerande frågor
1. Diskutera hur litteraturen kan spegla samtida samhällsproblem. Syftet är att uppmuntra elever till kritisk reflektion över litteraturens påverkan på samhället.
2. Analysera hur olika litterära genrer kan ta sig an liknande teman på olika sätt. Här ges eleverna möjlighet att jämföra och kontrastera genrer, vilket visar djupare förståelse.
3. Resonera kring litteraturens betydelse för identitetsskapande i ungdomars liv. Denna fråga syftar till att få eleverna att koppla litteratur till personliga och sociala aspekter.
4. Reflektera över hur du använder litteratur för att förstå din egen omvärld. Eleverna visas hur litteratur kan vara en spegel för deras liv och samhälle.
5. Vad betyder det att en text är “tidslös”? Ge exempel från litteraturen. Möjliggör och utmanar eleverna att identifiera verk som har en bestående relevans tränad för A-nivå.
6. Hur kan en författares bakgrund påverka deras skrivande och tematik? Denna fråga bjuder in till djupare insikter om författarens kontext och dess påverkan.
7. Diskutera hur litteratur har använts som ett verktyg för social förändring. Denna analys ger eleverna möjlighet att se litteraturen i en bredare samhällskontext.
8. Reflektera över skillnaderna i hur man tolkar en text baserat på olika kulturella perspektiv. Detta utmanar eleverna att tänka på mångfald och hur perspektiv formar tolkningar.
Bedömning
Provets poängsystem är utformat som följer:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
• Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng vid rätt och utförlig beskrivning (totalt 24 poäng).
Krav för betygsnivåer:
• E: Minst 8 poäng (inklusive minst 1 poäng från resonerande frågor).
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).