Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litteraturens spegel: Samhälle och kultur i svensk litteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevens förmåga att analysera och tolka litterära verk i relation till samhälle och kultur, samt att förstå litteraturens roll som en spegel av sociala frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Litteraturens roll som en spegel av samhället och kulturen, med fokus på hur svenska författare använder sina verk för att kritisera och belysa sociala problem.”
Kunskapskrav
Provets innehåll kopplar an till följande kunskapskrav: Eleven kan analysera och tolka litterära verk med viss komplexitet, samt diskutera litteraturens relation till samhälle och kultur.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken svensk författare skrev “Umgängesmän”?
A) Khemiri
B) Katerina Janouch
C) Hjalmar Söderberg
D) Carl Jonas Love Almquist
2. Vilket tema behandlas ofta i modern svensk litteratur?
A) Mytologi
B) Identitet
C) Djur och natur
D) Historiska händelser
3. Vad kan litteratur enligt föreläsningen främja i samhället?
A) Medvetenhet
B) Isolation
C) Konsumtion
D) Likgiltighet
4. Vilket av följande verk är ett exempel på klassisk litteratur?
A) “Det går an”
B) “Ett öga rött”
C) “Ett drömspel”
D) “Babadook”
5. Vad är syftet med att diskutera litteraturens påverkan på samhälle?
A) För att underhålla
B) För att öka förståelse av sociala frågor
C) För att slippa läsa
D) För att kritisera författare
6. Vilket problem tar många moderna svenska författare upp?
A) Djurens rättigheter
B) Naturkatastrofer
C) Invandring
D) Miljöfrågor
7. Vilken av följande litterära tekniker används ofta för att kritisera samhällsnormer?
A) Prolog
B) Satir
C) Klassificering
D) Didaktik
8. I vilken tidsperiod blev “Umgängesmän” publicerad?
A) 1800-talet
B) 1700-talet
C) 1900-talet
D) 2000-talet
9. Vilket av följande teman skulle kunna vara centralt i en litterär kritik av makt?
A) Kärlek
B) Orättvisor
C) Humor
D) Fritid
10. Vad representerar litteraturens spegelmetafor?
A) Känslor
B) Samhällsfrågor
C) Naturen
D) Historia
11. Vilket känner du till är en modern svensk författare?
A) Lars Jensson
B) Selma Lagerlöf
C) August Strindberg
D) Karin Boye
12. Hur reflekterar litteratur sociala frågor?
A) Genom symbolik
B) Genom karaktärers upplevelser och berättelser
C) Genom användning av rim
D) Genom kloka ordspråk
13. Vilket av följande verk är en kritik av samtida orättvisor?
A) “Doktor Glas”
B) “Bögjävlar”
C) “Pälsen”
D) “Gösta Berlings saga”
14. Vad kan litteratur innebära för en människas förståelse av världen?
A) En djupare insikt och förståelse
B) En ökad förvirring
C) Ingen relevans
D) Mer irritation
15. Vilken känsla kopplas ofta till litteratur som belyser sociala problem?
A) Lycka
B) Empati
C) Förakt
D) Bitterhet
Resonerande frågor
1. Analysera hur Hjalmar Söderberg använder sina karaktärer för att belysa sociala problem. Syftet är att uppvisa djup förståelse för karaktärsutveckling och deras relation till samhällskontexten.
2. Diskutera hur moderna svenska författare såsom Khemiri och Janouch gestaltar erfarenheter av invandring. Frågan ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till personliga och samhälleliga frågor.
3. Resonera kring skillnaderna mellan klassiska och moderna verk i sin kritik av samhället. Här kan eleverna jämföra och kontrastera olika tidsperioders syn på sociala frågor.
4. Reflektera över varför litteratur är viktig för att förstå vår tid. Detta främjar kritiskt tänkande och personlig reflektion om litteraturens betydelse.
5. Hur påverkar litteraturen din egen syn på samhällsfrågor? Elever ges möjlighet att anknyta litteraturen till deras livserfarenheter.
6. Diskutera roliga och tragiska element i litteratur som tar upp samhällskritik. Genom detta kan elever uppvisa en helhetsförståelse av litterära stilar.
7. Reflektera över litteraturens potential att förändra sociala normer. Frågan uppmuntrar elever att tänka på litteraturens påverkan på samhälle och kultur.
8. Vilka tekniker anser du är mest effektiva för att förmedla samhällsproblem i litteraturen? Detta kräver att eleverna analyserar och värderar olika litterära metoder.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var till ett maximum av 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var till ett maximum av 24 poäng.
För att erhålla betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).