Prov. Gy. Svenska 3 – Romantiken i svensk litteratur



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litterär epok: Romantiken i svensk litteratur

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om romantikens kännetecken och betydelse inom svensk litteratur, samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala verk och författare från denna epok.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att undersöka romantikens kännetecken och betydelse inom svensk litteratur. Fokus ligger på viktiga verk och författare under denna epok, såsom Erik Axel Karlfeldt och Karin Boye, och hur deras litteratur speglar tidens värderingar.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och analysera litterära verk med viss komplexitet och koppla dessa till deras historiska och samhälleliga sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket tema är centralt i romantisk litteratur?
A) Rationalitet
B) **Känslor**
C) Pragmatism
D) Industrialisering

2. Vem är en framstående författare inom romantiken?
A) August Strindberg
B) **Karin Boye**
C) Selma Lagerlöf
D) Hjalmar Söderberg

3. Vilket verk är skrivet av Erik Axel Karlfeldt?
A) **Fridstjärna**
B) Herrgårdsserien
C) Gösta Berlings saga
D) Dvärgen

4. Vilken av följande kännetecknar romantikens litterära stil?
A) **Individualism**
B) Objektivitet
C) Kollerisk ton
D) Minimalism

5. Hur skiljer sig romantikens tema från upplysningens?
A) Mer förnuft
B) **Mer känsla**
C) Mer struktur
D) Mer rationalitet

6. Vilket av följande teman är inte vanligt i romantikens litteratur?
A) Natur
B) **Urbanisering**
C) Kärlek
D) frihet

7. Vad fokuserade romantiken på i kontrast mot upplysningen?
A) Vetenskap
B) **Känslor och natur**
C) Teknologi
D) Moral

8. Vilket av följande påståenden stämmer överens med romantiken?
A) Vetenskap är det viktigaste
B) **Känslorna är centrala**
C) Samhällsklass är irrelevant
D) Det handlar om effektivitet

9. Vilken författare är mest känd för att ha skrivit om naturen i romantiken?
A) **Erik Axel Karlfeldt**
B) Carl Michael Bellman
C) Gustaf Fröding
D) Pär Lagerkvist

10. Hur påverkade romantiken synen på individen?
A) Minskad betydelse
B) **Ökad betydelse**
C) Ingen inverkan
D) Likgiltighet mot individen

11. Vilken känsla är starkt kopplad till romantikens litteratur?
A) Rutinerad
B) **Längtan**
C) Stress
D) Desperation

12. Vilket av följande karakteriserar kritik mot romantiken?
A) **Överdriven känslomässighet**
B) Vetenskaplig objektivitet
C) Kollektivism
D) Negativa känslor

13. Vad var romantikens förhållande till naturen?
A) Fokuserade på teknologi
B) **Var en källa till inspiration**
C) Såg den som oviktig
D) Var rädd för den

14. Vad uttrycker romantisk litteratur ofta?
A) Sällan känslor
B) **Intensiva känslor**
C) Rationalitet
D) Samhällsnormer

15. Vad är ett centralt motiv i romantikens poesi?
A) **Vad är kärlek?**
B) Vad är verklighet?
C) Vad är vetenskap?
D) Vad är liv?

Resonerande frågor

1. Hur kan romantikens teman fortfarande vara relevanta i dagens samhälle?
Syftet är att få eleverna att reflektera över samtidens påverkan av romantiska teman.

2. Jämför och kontrastera karaktärerna i en romantisk dikt med moderna litterära karaktärer.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och sätta litteratur i relation till olika tidsepoker.

3. Vilken påverkan hade romantikens idéer på kommande litterära epoker?
Frågan uppmanar till en djupare analys av litteraturens utveckling.

4. Diskutera hur romantiken kan ha påverkat din egen konstnärliga eller skrivande stil.
Möjligheten att koppla romaniken till personlig konstnärskap visar på individuell reflektion.

5. Hur bidrog Erik Axel Karlfeldt till romantikens litterära tradition?
Denna fråga öppnar för djupare analys av en specifik författare och deras verk.

6. På vilket sätt kan romantiska teman belysa samhällsproblem idag?
Ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till nutidens diskurser.

7. Analysera en romantisk dikt och diskutera dess djupare betydelse.
Frågan tillåter en djup analys av teman och stil i specifika verk.

8. Hur kan förståelsen av romantikens kännetecken berika läsandet av andra litterära verk?
Denna fråga uppmuntrar en bredare förståelse av litteraturens sammanhang genom att relatera det till fler verk.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng som följer:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerat svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp