Prov: Selma Lagerlöf – Gösta Berlings saga
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Selma Lagerlöf – Gösta Berlings saga
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och insikter i Selma Lagerlöfs verk “Gösta Berlings saga”, med fokus på litterär analys, tematik och karaktärsanalys.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens innehåll ska fokusera på litterär analys och tematisk tolkning i Selma Lagerlöfs ‘Gösta Berlings saga’, med särskild betoning på teman som kärlek, förlust och identitet samt hur dessa teman gestaltas genom karaktärsutveckling och symbolik.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken genre tillhör “Gösta Berlings saga”?
A) Drama
B) Novell
C) Roman
D) Skådespel
2. Vem är huvudkaraktären i “Gösta Berlings saga”?
A) Gösta Berling
B) Lisabet
C) Mamsell Greta
D) Rådsherre
3. Vilket tema är centralt i romanen?
A) Krig
B) Vetenskap
C) Kärlek
D) Politik
4. Vad representerar naturen i “Gösta Berlings saga”?
A) Förstörelse
B) Känslor och teman
C) Historia
D) Död
5. Vilken av följande karaktärer har en särskild betydelse för Gösta Berlings liv?
A) Hans far
B) Syster Margareta
C) Mamsell Greta
D) Rådsherre
6. Vad kännetecknar Selma Lagerlöfs stil som författare?
A) Realism
B) Symbolik och bilder
C) Minimalism
D) Barock
7. Vilket av följande teman finns inte i “Gösta Berlings saga”?
A) Identitet
B) Teknologi
C) Förlust
D) Utanförskap
8. Vilken typ av berättarperspektiv används i romanen?
A) Tredjeperson
B) Första person
C) Andra person
D) Multiperspektiv
9. Hur påverkar kärlek och förlust karaktärerna i berättelsen?
A) De formar deras identiteter
B) De undergräver deras relationer
C) De leder till deras död
D) De skapar konflikter
10. Vilken årtionde publicerades “Gösta Berlings saga”?
A) 1800-talet
B) 1900-talet
C) 2000-talet
D) 1890-talet
11. Vilken roll har historiska och kulturella kontext i romanen?
A) Ingen särskild roll
B) Skapar bakgrundsinfo
C) Ger karaktärerna liv
D) Fördjupar teman och handling
12. Vad är en central symbol i “Gösta Berlings saga”?
A) En bok
B) Naturen
C) Ett hus
D) En klocka
13. Hur bidrar Lagerlöfs språk till läsarens känslor?
A) Genom att använda bildspråk
B) Genom att vara enkelt och rakt
C) Genom att förklara allt tydligt
D) Genom att vara komplicerat
14. Vilken händelse påverkar Gösta Berlings liv mest?
A) Han flyttar hemifrån
B) Hans familj dör
C) Han förälskar sig
D) Han förlorar sin status
15. Vad är det främsta syftet med att läsa “Gösta Berlings saga”?
A) Att få praktisk kunskap
B) Att förstå kärlekens natur
C) Att analysera litteraturens djup
D) Att få historisk förståelse
Resonerande frågor
1. Diskutera hur temat identitet framställs i “Gösta Berlings saga”.
Syftet är att eleverna ska kunna identifiera och analysera temat på djupet.
2. Hur påverkar miljön och naturen de känslor karaktärerna upplever?
Frågan uppmanar eleverna att koppla teman till berättelsens miljö.
3. Vilken symbol i romanen tycker du är den mest betydelsefulla och varför?
Eleverna får möjlighet att fördjupa sig i symbolik och dess påverkan.
4. Reflektera över hur kärlek och förlust skapar identitet för karaktärerna.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring karaktärsutveckling och teman.
5. Vilka litterära tekniker använder Lagerlöf för att förstärka berättelsens budskap?
Syftet är att eleverna ska kunna identifiera och diskutera stilistiska grepp.
6. Hur skulle du beskriva den emotionella tonen i romanen?
Frågan lokar elevernas känsla för stil och emotionellt djup i texten.
7. Analysera relationerna mellan de viktigaste karaktärerna.
Denna analys ger insikter i hur relationer formar berättelsen.
8. Beskriv hur Selma Lagerlöfs livserfarenheter kan ha påverkat hennes skrivande.
Syftet är att uppmuntra till en biografisk och litterär koppling.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng.
Resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng,
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).