“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språkhistoria
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om språkhistoria, inklusive språkets utveckling, förändringar och dess relationer till andra språk. Provets mål är att ge en helhetsbild av svenskans historiska kontext samt aktuell språklig variation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla det svenska språkets uppbyggnad, historiska utveckling, språklig variation och förändringar. Eleverna ska även få insikt i svenskans släktskapsförhållanden med andra språk och hur språket har påverkats av samhällsutvecklingen.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden samt ge exempel på språklig variation och språkförändringar. Eleven kan även utförligt beskriva det svenska språkets ursprung och dess relationer till andra språk.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär begreppet språkhistoria?
- A) Studiet av språkets grammatik
- B) Studiet av språkets betydelse
- C) Studiet av språkets förändringar över tid
- D) Studiet av språkets geografiska spridning
2. Vilken tidsepok kallas den äldsta formen av svenska?
- A) Fornsvenska
- B) Runsvenska
- C) Moderna svenska
- D) Senmedeltida svenska
3. Ge ett exempel på en faktor som påverkar språkförändringar.
- A) Enbart teknologisk utveckling
- B) Sociala förändringar
- C) Endast språkligt inflytande
- D) Ingen påverkan alls
4. Hur påverkar globaliseringen det svenska språket?
- A) Genom att skapa fler språk
- B) Genom införandet av lånord
- C) Genom att göra språket mer homogent
- D) Genom att minska antalet språk
5. Vilka är de tre språkliga perioderna i svenskans historia?
- A) Runsvenska, fornsvenska, moderna svenska
- B) Runsvenska, medeltida svenska, nutidssvenska
- C) Fornsvenska, medeltida svenska, äldre moderna svenska
- D) Fornsvenska, svenska, nutidssvenska
6. Vad utmärker lånord?
- A) Ord som inte används i modernt språk
- B) Endast engelska ord
- C) Ord som har lånats från andra språk
- D) Svenska ord med annan betoning
7. Vad är en språklig variation?
- A) Olika språk i ett land
- B) Skillnader i språkbruk inom ett språk
- C) Samma ord med olika betydelse
- D) Ord som lånas in från ett annat språk
8. Vilket språk är svenskan besläktad med?
- A) Samiska
- B) Danska
- C) Finska
- D) Ungerska
9. Vilken faktor anses vara en huvudorsak till språkförändringar?
- A) Ekonomiska förändringar
- B) Kulturell påverkan
- C) Politiska förändringar
- D) Geografiska förändringar
10. Vilken av följande är en språklig influens från globaliseringen?
- A) Nya lånord från engelska
- B) Bevarande av gamla ord
- C) Minska variationer i språket
- D) Ingen påverkan alls
11. Vad innebär att språk är dynamiska?
- A) De förändras över tid
- B) De är statiska
- C) De påverkas inte av externa faktorer
- D) De är begränsade i sin utveckling
12. Vilken tidsperiod skedde den mest omfattande förändringen av svenska språket?
- A) Under medeltiden
- B) Under antiken
- C) Under 1800-talet
- D) I modern tid
13. Vad betyder språklig homogenisering?
- A) Att språket blir mer likt andra språk
- B) Att det finns fler dialekter
- C) Att språket inte förändras
- D) Att språket endast används regionalt
14. Hur ser den akademiska studien av språkhistoria ut idag?
- A) Den ignorerar globaliseringseffekter
- B) Den inkluderar flera språkliga influenser
- C) Den fokuserar enbart på gamla språk
- D) Den undervärderar sociolingvistiska faktorer
15. Vad är en viktig aspekt av språksituationen i Sverige?
- A) Flerspråkighet och språklig variation
- B) Monolingualism
- C) Att alla talar same språk
- D) Att alla språk är lika
Resonerande frågor
1. Beskriv hur språkhistoriska händelser har påverkat det svenska språket idag.
Syftet är att eleverna ska kunna knyta historiska händelser till språkliga förändringar och idag.
2. Diskutera i vilken utsträckning globalisering påverkar språklig variation i Sverige.
Frågan ger eleverna möjlighet att exemplifiera och reflektera över nutida språkfenomen.
3. Analysera hur sociala faktorer kan leda till språkförändringar och ge exempel på sådana faktorer.
Genom denna analys får eleverna visa djupare kunskap om språksociologi.
4. Vilka samband ser du mellan språkhistoria och aktuella språktrender i Sverige idag?
Här ges eleverna möjlighet att koppla det förflutna med nutida språkbruk.
5. Reflektera över betydelsen av att förstå språks släktskap med andra språk.
Frågan uppmanar till djupare insikter om språkliga relationer och identitet.
6. Hur kan teknologisk utveckling påverka språkliga förändringar och språkets evolution?
Eleverna ges chans att resonera kring moderna påverkan på språket.
7. Diskutera betydelsen av lånord i modern svenskans utveckling.
Här kan eleverna argumentera för olika perspektiv av språklig utveckling.
8. Hur påverkar utbildningssystemet språksituationen i Sverige?
Eleven kan uppvisa kunskap om utbildningens roll i språklig förändring.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 1 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 från resonerande), och för att nå betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).
“`