Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Svensk lyrik: En djupdykning i teman och stilar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka lyriska verk samt deras förståelse för teman och stilar inom svensk lyrik. Provets olika moment ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i både fakta och resonemang kring svensk lyrik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att undersöka och analysera teman och stilar inom svensk lyrik, från klassiska till moderna poeter. Vi kommer att utforska hur dessa element påverkar läsarens upplevelse och hur de speglar samhälleliga och personliga teman.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka lyriska verk med viss komplexitet, samt beskriva och diskutera litteraturens relation till historiska och kulturella sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket tema är vanligt i svensk lyrik?
A) Vetenskap
B) Ekonomi
C) **Kärlek**
D) Sport

2. Vem är känd som en modern svensk poet?
A) Karin Boye
B) **David Vikgren**
C) Gustaf Fröding
D) Edith Södergran

3. Vad kännetecknar Karin Boyes stil?
A) Historisk fiktion
B) **Känslosam och bildrik**
C) Humoristisk och satirisk
D) Vetenskaplig och analytisk

4. Vilket av följande teman utforskas ofta av moderna poeter?
A) **Samtidsfrågor**
B) Romantiska relationer
C) Antikens mytologi
D) Krigsberättelser

5. Vilken poet är känd för sitt fokus på natur?
A) David Vikgren
B) **Gustaf Fröding**
C) Aase Berg
D) Karin Boye

6. Vad kan lyrik fungera som, enligt diskussionen?
A) Underhållning
B) **Samhällskommentar**
C) Enbart personlig reflektion
D) Matematiskt uttryck

7. Vad är ett centralt inslag i många lyriska verk?
A) Längre berättelser
B) **Känslomässigt uttryck**
C) Logiska argument
D) Historiska fakta

8. Vem av dessa poeter är känd för att skriva om identitet?
A) **Aase Berg**
B) Gustaf Fröding
C) Karin Boye
D) Edith Södergran

9. Vilket århundrade var Karin Boye aktiv i?
A) 16:e århundradet
B) **20:e århundradet**
C) 18:e århundradet
D) 19:e århundradet

10. Vad syftar lyrik till att bygga?
A) Analytisk förmåga
B) **Emotionell koppling**
C) Matematisk logik
D) Historiska beräkningar

11. Vad kännetecknar en modern lyrisk text?
A) Traditionella ramar
B) **Experimentell stil**
C) Lång textlängd
D) Rent narrativ struktur

12. Vilka ämnen kan lyrik beröra?
A) Politiker och ekonomi
B) **Känslor och samhälle**
C) Teknik och vetenskap
D) Djur och natur

13. Vad handlar lyrik oftast om?
A) Räkenskap och siffror
B) **Mänskliga känslor**
C) Matlagning
D) Byggteknik

14. Vilken typ av språk används ofta i lyrik?
A) Rent tekniskt
B) **Symboliskt och metaforiskt**
C) Mycket förklarande
D) Formellt och rakt

15. Vilken känsla kan lyrik framkalla?
A) **Melankoli**
B) Lustighet
C) Ointresse
D) Förvirring

Resonerande frågor

1. Hur påverkar lyrik läsarens känslor?
Genom att analysera hur språk och stil används kan eleverna diskutera den emotionella påverkan av lyrik.

2. Vilka samhällsfrågor adresserar moderna poeter?
Denna fråga låter elever koppla lyrik till samtiden, vilket visar deras förmåga att se relevansen i litteraturen.

3. Välj en klassisk och en modern poet. Jämför deras teman.
Genom att göra jämförelser kan elever visa djupgående förståelse av både stil och innehåll.

4. Hur kan lyssnande på lyrik förändra vår uppfattning om texter?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring upplevelsen av lyrik och dess påverkan.

5. Vilka känslor väcker olika litterära tekniker i lyrik?
Eleverna kan diskutera den emotionella effekten av tekniker och visa analytisk främjande tänkande.

6. Hur kan lyrik fungera som ett verktyg för identitetsutforskning?
Genom att resonera kring personlig identitet kan eleverna koppla sina livserfarenheter till litteraturen.

7. Vilken betydelse har kulturen för lyriska teman?
Detta ger ett utrymme för att diskutera hur se värderingar och traditioner speglar sig i lyriken.

8. Hur har svensk lyrik förändrats över tid?
Genom att diskutera förändringar kan eleverna visa sin förståelse för litterär evolution och kulturell kontext.

Bedömning

Faktafrågor ger högst 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor ger högst 12 poäng, där varje fråga ger 1,5 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).