En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska för döva 1 – Källkritik och Informationssökning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska för döva 1

Tema: Källkritik och Informationssökning

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter inom källkritik och informationssökning. Provets frågor syftar till att bedöma deras förmåga att kritiskt granska information och att effektivt söka och värdera källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande källkritik och vikten av att kunna välja och värdera information från olika källor. Eleverna ska lära sig att söka information på ett effektivt sätt och kritiskt granska dess trovärdighet och relevans.

Kunskapskrav

Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar, ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med källkritik?
A) Att alltid lita på den första informationen som finns.
B) Att noggrant granska informationens trovärdighet och ursprung.
C) Att ignorera källor helt och hållet.
D) Att endast skaffa information från sociala medier.

2. Vilket kriterium handlar om att källan ska vara opartisk?
A) Oberoende
B) Äkthet
C) Relevans
D) Aktualitet

3. Vad innebär aktualitet när man bedömer en källa?
A) Att källan är intressant
B) Att informationen är ny och relevant för ämnet
C) Att den är skriven av en känd person
D) Att källan finns i en bok

4. Vilket av följande är ett verktyg för informationssökning?
A) Google Maps
B) Google Scholar
C) Instagram
D) Facebook

5. Vilka av följande faktorer är viktiga för att bedöma källors trovärdighet?
A) Skrivs i en blogg
B) Äkthet och aktualitet
C) Publicerades för länge sedan
D) Innehåller många bilder

6. Vad ska man alltid göra med den information man hittar?
A) Publicera den direkt
B) Använda den utan att kontrollera
C) Granska och värdera källan innan användning
D) Bara dela den på sociala medier

7. Hur kan vilseledande information påverka vårt samhälle?
A) Det skapar mer förvirring
B) Det ger oss mer att diskutera
C) Det är alltid positivt
D) Det kan leda till felaktiga beslut

8. Vilken typ av källa är mest pålitlig?
A) Anonyma bloggar
B) Sociala medier
C) Vetenskapliga artiklar
D) Wikipedia

9. Vilka nyckelord är viktiga i informationssökning?
A) Finns inte något som heter nyckelord
B) Begripliga och relevanta
C) Endast de längsta orden
D) Inga specifika

10. Vilken är en typisk metod för avancerad sökning?
A) Användning av citattecken
B) Att endast söka en gång
C) Att inte använda filtreringsverktyg
D) Att blanda språk

11. Vilken situation p g a källmisstag kan påverka individens åsikter?
A) Inga konsekvenser
B) Det kan leda till desinformation
C) Det gör inget
D) Endast för en person

12. Vad är syftet med källkritik?
A) Att skapa diskussion
B) Att snabbt få information
C) Att säkerställa informationens kvalitet
D) Att undvika onödig information

13. Vad innebär det att citera en källa?
A) Att bara nämna dess namn
) Att återge exakt vad källan säger
C) Att omformulera helt
D) Att skydda sin egen åsikt

14. Vilken information är mer trovärdig?
A) En artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift
B) En tweet från en influencer
C) En kommentar på en blogg
D) En diskussion på Facebook

15. Vad kan hända om man inte använder källkritik?
A) Inga risker
B) Misinformation kan spridas
C) Det handlar bara om åsikter
D) Information kommer alltid från trovärdiga källor

Resonerande frågor

1. Hur påverkar sociala medier vår förmåga att applicera källkritik?
Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över den moderna informationsmiljön och dess utmaningar.

2. Diskutera hur man kan avgöra en källas trovärdighet när informationen kommer från flera olika källor.
Här uppmanas eleverna att använda sin analytiska förmåga för att väga olika källor mot varandra.

3. Varför är det viktigt att vara medveten om sin egen bias när man söker information?
Eleverna ska kunna kritiskt tänka kring sina egna förutfattade meningar och hur dessa påverkar deras val av källor.

4. Beskriv ett exempel där källkritik har påverkat en offentlig debatt.
Frågan ger elever möjlighet att visa insikt i hur källkritik spelar en roll i samhället.

5. Reflektera över hur skolans undervisning kan förbättra elevernas källkritiska förmåga.
Här kan eleverna tänka kritiskt om sina egna erfarenheter av undervisningen.

6. Vilka metoder kan användas för att undervisa källkritik effektivt?
Eleverna uppmanas att föreslå innovativa sätt att engagera sina medstudenter.

7. Hur kan missinformation spridas snabbt i dagens samhälle?
Syftet är att få eleverna att se sambandet mellan teknologin och informationsspridning.

8. På vilket sätt kan de källor vi väljer att använda påverka vår världsbild?
Denna fråga öppnar för reflektion kring källval och subjektivitet.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
Korrekt svar på faktafrågor ger 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng är möjligt.
De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket gör det möjligt att få 16 poäng från dessa frågor.
Totalt är max 31 poäng möjligt.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).