Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Att Analysera och Skriva Argumenterande Texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och skriva argumenterande texter, samt deras förståelse för hur man konstruerar övertygande argument.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar analys och skapande av argumenterande texter, tekniker för att formulera starka argument och vikten av att stödja sina påståenden med fakta.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar en argumenterande text?
A) Den är avsedd att informera
B) Den syftar till att underhålla
C) Den syftar till att övertyga
D) Den innehåller fakta och exempel - Vilken del kommer först i en argumenterande text?
A) Inledning med tes
B) Motargument
C) Avslutning
D) Argument - Vad är syftet med att inkludera motargument i en text?
A) Att förvirra läsaren
B) Att visa på en nyanserad synpunkt
C) Att göra texten längre
D) Att avsluta argumentationen - Vilket av följande kan användas för att stödja ett argument?
A) Övergripande åsikter
B) Fakta och statistik
C) Personliga känslor
D) Ogrundade påståenden - Vad är viktigt att tänka på när man skriver en avslutning?
A) Sammanfatta sina argument
B) Introducera nya teman
C) Ställa frågor
D) Avsluta abrupt - För att en argumentation ska vara övertygande, vad bör den innehålla?
A) Starka argument och bevis
B) Endast fakta
C) Inga känslor
D) Ingen struktur - Vilken struktur har en typisk argumenterande text?
A) Inledning, argument, motargument, avslutning
B) En lång beskrivning
C) Inledning, fakta, inga argument
D) Inledning, avslutning, foto - Vad bör en tes innehålla?
A) En lång förklaring
B) Emoji
C) En tydlig ståndpunkt
D) Inga påståenden - Vilken av följande är inte en del av en argumenterande text?
A) Inledning
B) Berättelse
C) Avslutning
D) Argument - Hur kan man göra sina argument mer övertygande?
A) Genom att gissa
B) Genom att använda exempel
C) Genom att vara osäker
D) Genom att undvika fakta - Vilket påstående är korrekt om motargument?
A) De behöver inte vara relevanta
B) De ska bemötas i texten
C) De gör texten svag
D) De ska aldrig nämnas - Vilket utslag av känslor kan förstärka ett argument?
A) Att dela personlig erfarenhet
B) Att vara allvarlig
C) Att skriva långa meningar
D) Att undvika känslor - Vad är en viktig aspekt av en inledning?
A) Att fånga läsarens intresse
B) Att avslöja alla argument direkt
C) Att avsluta texten
D) Att undvika ämnet - Vilken texttyp har en argumenterande text ofta liknande struktur med?
A) Debattartikel
B) Skönlitterarur
C) Biografi
D) Dagbok - Vad är ett exempel på en dålig argumentationsstrategi?
A) Att inte använda bevis eller underlag
B) Att använda statistik
C) Att nämna motargument
D) Att vara respektfull
Resonerande frågor
- Vilken betydelse har fakta i en argumenterande text?
Syftet med frågan är att eleverna ska reflektera över hur fakta stärker argument och ger texten trovärdighet. - Hur kan du som skribent hantera motargument effektivt?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på strategier för att bemöta motargument för att stärka sin egen position. - Beskriv hur du skulle strukturera en argumenterande text om ett kontroversiellt ämne.
Genom denna fråga ska eleven visa sin förmåga att planera och organisera tankar effektivt. - Vilka känslor tror du kan påverka läsarens uppfattning av en text?
Frågan uppmuntrar till diskussion kring hur emotionella faktorer kan påverka opinionsbildning. - Hur kan stil och språk påverka mottagandet av en argumenterande text?
Detta syftar till att eleven ska reflektera över hur språket kan påverka textens påverkan. - Vad kan konsekvenserna bli av en dåligt formulerad argumenterande text?
Frågan ger möjlighet för eleven att analysera och kritiskt tänka kring effekten av svag argumentation. - Kan du ge exempel på aktuella ämnen som skulle kunna diskuteras i en argumenterande text och varför?
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och koppling till aktuella samhällsfrågor. - Hur skulle du kunna ge och ta emot konstruktiv kritik på dina argument?
Syftet är att få eleven att tänka på vikten av feedback i skrivprocessen för att förbättra argumentationen.
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, max 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, max 24 poäng.
Totalt antal poäng: 39 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive minst 1 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).