En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 1 – Läsförståelse och Textanalys






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Läsförståelse och Textanalys

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka texter, samt att analysera och diskutera deras innehåll och budskap.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att förstå och tolka olika typer av texter, samt att analysera och diskutera innehåll och budskap.

Kunskapskrav

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med viss säkerhet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken lässtrategi innebär att man försöker förutsäga vad en text handlar om innan man börjar läsa?
A) Förutsäga
B) Sammanfatta
C) Visualisera
D) Ställa frågor

2. Vad är syftet med att ställa frågor under läsningen?
A) Att förvirra författaren
B) Att förbise vissa delar av texten
C) Att öka förståelsen för texten
D) Att välja ut textens karaktärer

3. Vilket är ett exempel på en kort text som kan användas i en läsövelse?
A) En roman
B) En novell
C) En uppsats
D) En reklam

4. Vad kan en analys av en text inkludera?
A) Bara sammanfattning
B) Diskussion om författarens liv
C) Huvudidéer och teman
D) Frågor om författarens åsikter

5. Hur kan man beskriva textens huvudidé?
A) Den centrala tanken i texten
B) Det som författaren tycker är viktigt
C) Antalet sidor i texten
D) Språket som används

6. Vilken av följande är en viktig del av en textanalys?
A) Att diskutera textens längd
B) Att identifiera teman i texten
C) Att räkna antalet ord
D) Att ensam läsa texten

7. När används lässtrategin att sammanfatta?
A) För att göra texten längre
B) För att klargöra textens innehåll
C) För att förvirra läsaren
D) För att sälja boken

8. Vilken typ av frågor ställer man gärna när man läser?
A) Frågor om sina egna erfarenheter
B) Frågor som hjälper till att förstå texten bättre
C) Frågor som man redan känner svaret på
D) Frågor om författarens liv

9. Vad brukar man göra efter att ha diskuterat en text i grupp?
A) Sammanfatta sina tankar
B) Glömma bort texten
C) Skriva en recension
D) Sluta läsa texter

10. Vilken effekt har textens språk och stil på läsaren?
A) Ingen effekt
B) Den kan antingen underlätta eller försvåra förståelsen
C) Den gör texten mer komplicerad
D) Den påverkar inte läsning

11. Vilken del av texten kan intressera läsaren?
A) En sektion med starka känslor
B) En del utan innehåll
C) En del som är svår att förstå
D) En listning av karaktärer

12. Vad måste en bra sammanfattning innehålla?
A) Personliga åsikter
B) Detaljer och skvaller
C) Huvudidén och de viktigaste punkterna
D) Referenser till andra böcker

13. Vad kan vara en ny insikt om texts läsande?
A) Att det finns olika strategier för att förstå
B) Att man alltid ska läsa snabbt
C) Att man inte bör tänka kritiskt
D) Att alla texter är tråkiga

14. Hur hjälper diskussion i grupp att fördjupa förståelsen?
A) Genom att diskutera triviala saker
B) Genom att ställa frågor som inte handlar om texten
C) Genom olika perspektiv och åsikter kring texten
D) Genom att undvika att prata om texten

15. Varför är det viktigt att ha strategier för läsning?
A) För att göra läsning enklare
B) För att öka läsförståelsen och kritiskt tänkande
C) För att slösa tid
D) För att göra berättelser tråkigare

Resonerande frågor

1. Beskriv en lässtrategi och förklara hur den kan hjälpa dig i din läsning.
Syftet är att uppmuntra till reflektion över effektiva läsmetoder och hur de kan användas.

2. Diskutera textens teman och hur de relaterar till samtida frågor.
Frågan ger möjlighet att koppla texters innehåll till aktuella samhällsfrågor.

3. Analysera författarens språk och stil. Hur påverkar detta din förståelse?
Detta ger eleverna möjlighet att dyka djupare i textanalys och förstå språkets betydelse.

4. Reflektera över din egen läsupplevelse. Vad kan du göra för att förbättra den?
Frågan uppmuntrar till självreflektion och personlig utveckling i läsförmågor.

5. Vilka känslor väcker texten hos dig och varför?
Denna fråga låter eleverna utforska sin emotionella koppling till texten.

6. Hur kan lässtrategier bidra till en djupare förståelse av en text?
Frågan syftar till att stimulera diskussion kring vikten av strategier för textförståelse.

7. Vilka skillnader finns det mellan att läsa skönlitteratur och sakprosa?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på olika texttyper och deras unika egenskaper.

8. Reflektera över en diskussion ni haft om texten. Vilka insikter fick ni?
Detta ger möjlighet att utforska gruppdynamik och lärande genom diskussion.

Bedömning

Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng och de resonerande frågorna ger sammanlagt 8 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).