Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Skapa och Presentera En Egen Berättelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och presentera en egen berättelse, samt att använda skrivprocessen för idéutveckling och skapande av skrivna texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessen, inklusive idéutveckling, planering, skrivande och presentation av egna berättelser.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är den första delen av en berättelse?
A) Avslut
B) Handling
C) Klimax
D) Inledning
2. Vilket av följande beskriver klimax i en berättelse?
A) En karaktärs bakgrund
B) En oväntad händelse
C) Den mest spännande delen
D) Berättelsens avslutning
3. Vad är ett viktigt element när man skapar karaktärer?
A) Deras namn
B) Deras kläder
C) Deras motivationer
D) Deras ålder
4. Hur länge ska presentationen vara?
A) 1 minut
B) 5 minuter
C) 2-3 minuter
D) 10 minuter
5. Vad är en bra metod för idégenerering?
A) Att googla berättelser
B) Brainstorming
C) Skriva utan att tänka
D) Att läsa andras berättelser
6. Vilken del av skrivprocessen handlar om hur man formar sin idé?
A) Skrivande
B) Presentation
C) Planering
D) Redigering
7. Vad ska man tänka på under en presentation?
A) Att stå still
B) Att använda kroppsspråk
C) Att prata snabbt
D) Att ignorera publiken
8. Vilken av följande kan vara en källa till inspiration för en berättelse?
A) Telefonboken
B) Personliga erfarenheter
C) Väderleksrapporten
D) Receptbok
9. Vad kan göra en berättelse mer fängslande?
A) En tråkig karaktär
B) Korta meningar
C) Engagerande karaktärer
D) En enkel berättelse
10. Vilket av följande beskriver en bra avslutning?
A) En ny karaktär introduceras
B) En sammanfattning av berättelsens händelser
C) En cliffhanger
D) En moralisk läxa
11. Vad innebär det att konkretisera sina tankar i text?
A) Att skriva långt
B) Att vara kortfattad
C) Att använda detaljer och beskrivningar
D) Att skriva utan struktur
12. Vad kan ett beskrivande ord göra i en berättelse?
A) Göra den längre
B) Öka läsarens känsla för miljön
C) Göra den tråkigare
D) Förenkla handlingen
13. Vad är syftet med att ge feedback under skrivprocessen?
A) Att kritisera
B) Att förbättra texten
C) Att förvirra författaren
D) Att förlänga tiden
14. Hur kan man skapa intressanta miljöer i en berättelse?
A) Skriva bara om kända platser
B) Ignorera miljöbeskrivningar
C) Använda sensoriska detaljer
D) Göra dem korta
15. Vilket påstående reflekterar vikten av en berättelses struktur?
A) Berättelser behöver inte någon struktur
B) En bra struktur håller läsarens intresse
C) Strukturen kan vara otydlig
D) Ingen strukturerad berättelse är intressant
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skapade dina karaktärer och vilken funktion de har i berättelsen.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djup förståelse för karaktärsutveckling.
2. Diskutera vikten av miljöbeskrivningar i din berättelse. Hur bidrar de till läsarens upplevelse?
Frågan hjälper eleverna att reflektera över miljöns betydelse för berättelsens känsla.
3. Förklara hur du använde beskrivande språk i din text och ge exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa språklig variation och kreativitet.
4. Vad gjorde du för att engagera din publik under presentationen?
Genom denna fråga kan eleverna reflektera över tekniker för att fånga publikens uppmärksamhet.
5. Hur kände du dig under skrivprocessen och hur påverkade det ditt skrivande?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över sin emotionella koppling till skrivandet.
6. Vilka utmaningar mötte du när du skrev din berättelse och hur övervann du dem?
Frågan möjliggör för eleverna att visa sin problemlösningsförmåga.
7. Diskutera hur din berättelse kan relatera till teman eller känslor i samhället idag.
Genom denna fråga får eleverna koppla sina inlägg till aktuella frågor.
8. Vilken feedback fick du från dina kamrater och hur påverkade det din berättelse?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över betydelsen av feedback i skrivprocessen.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).