Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Lektioner för språkförmåga och kulturförståelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av svensk grammatik, kulturförståelse och deras förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt på svenska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Svenska som andraspråk ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå och använda svenska språket i tal och skrift samt att utveckla kunskaper om svensk kultur och samhällsliv.”
Kunskapskrav
Provet kopplas till följande kunskapskrav:
- Eleven kan formulera sig i tal och skrift på ett begripligt sätt.
- Eleven kan reflektera över och ge exempel på kulturella skillnader mellan Sverige och andra länder.
- Eleven kan läsa och förstå olika typer av texter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett substantiv?
- A) En beskrivning av en handling
- B) En typ av språkregel
- C) Ett ord som beskriver en person, plats eller sak
- D) En synonym till verb
2. Vilken av följande är en svensk tradition?
- A) Midsommar
- B) Halloween
- C) Thanksgiving
- D) Dag alla hjärtans
3. Vilken funktion har rubriker i en text?
- A) Att ge bilder
- B) Att sammanfatta innehållet
- C) Att göra texten längre
- D) Att döljas i texten
4. Vilket av följande är ett exempel på en argumenterande text?
- A) En novell
- B) En debattartikel
- C) En biografi
- D) En instruktion
5. Vad innebär att analysera en musiktext?
- A) Att bara läsa texten från början till slut
- B) Att undersöka budskap och teman i låten
- C) Att sjunga låten
- D) Att memorera texten
6. Vilken av följande är en lässtrategi för att förstå en text bättre?
- A) Att skumma texten
- B) Att använda bilder och rubriker
- C) Att läsa hela texten samtidigt
- D) Att diskutera texten med någon annan först
7. Vad ska en personlig presentation innehålla?
- A) Bara fakta om personen
- B) En beskrivning av intressen och bakgrund
- C) Ingen personlig information
- D) En lång historia om ens liv
8. Vad är syftet med att skriva berättande texter?
- A) Att informera om fakta
- B) Att underhålla eller engagera läsaren
- C) Att lista olika saker
- D) Att skriva rapporter
9. Vilkett är typexempel på en nyhetsartikel?
- A) En recension av en film
- B) En artikel om aktuella händelser
- C) En novell
- D) En instruktionsmanual
10. Vilken av följande är en viktig del av en digital presentation?
- A) Att använda små tecken
- B) Att strukturera och sammanfatta information
- C) Att ha ett otydligt budskap
- D) Att inte öva innan presentationen
11. Vad menas med ordet “kultur”?
- A) En geografisk plats
- B) De gemensamma värderingar och traditioner i ett samhälle
- C) En typ av konst
- D) En sort av musik
12. Vad är en av syftena med rollspel i språkundervisning?
- A) Att öva praktiska konversationer
- B) Att skriva långa texter
- C) Att läsa böcker
- D) Att rita teckningar
13. Vad ska man tänka på vid skrivning av en argumenterande text?
- A) Att tydligt framföra sina åsikter med stöd av argument
- B) Att skriva vad som helst
- C) Att undvika motargument
- D) Att skriva utan struktur
14. Vad kännetecknar en berättande text?
- A) Den har inga karaktärer
- B) Den har en handling och karaktärer
- C) Den är alltid kort
- D) Den handlar bara om fakta
15. Hur kan elever förbättra sitt ordförråd i praktiken?
- A) Genom att sitta tysta
- B) Genom att använda ord i konversationer
- C) Genom att inte läsa
- D) Genom att inte ställa frågor
Resonerande frågor
1. Reflektera över en kulturell skillnad mellan Sverige och ditt hemland. Vad innebär den skillnaden för dig?
Syftet är att ge elever möjlighet att visa djup förståelse för kulturella skillnader och deras påverkan.
2. Diskutera vikten av att kunna uttrycka sina åsikter i en argumenterande text. Hur påverkar det kommunikationen?
Frågan uppmanar till en djupare reflektion kring argumentationens betydelse i samhället.
3. Hur kan musiken du lyssnar på påverka din förståelse för svenska och dess kultur? Ge exempel.
Denna fråga stimulerar till att koppla kulturella upplevelser till språkinlärning.
4. Beskriv hur du skulle förbereda en digital presentation. Vilka verktyg skulle du använda och varför?
Frågan ger möjlighet att visa förståelse för presentationsteknik och användning av digitala verktyg.
5. Vilka egenskaper anser du är viktiga för en personlig presentation? Varför?
Frågan uppmanar till reflektion över kommunikationsfärdigheter.
6. Hur kan olika lässtrategier hjälpa dig att förstå svenskt innehåll bättre? Ge exempel.
Denna fråga låter eleverna koppla strategier till praktiska lässituationer.
7. Argumentera för eller emot vikten av att studera svensk grammatik. Vad har du för erfarenheter?
Frågan ger möjlighet att visa kritiskt tänkande kring språkinlärning.
8. Berätta om en berättelse du har skrivit eller planerar att skriva. Vilken teknik använde du för att hålla läsaren engagerad?
Denna fråga uppmanar till kreativitet och reflektion över skrivteknik.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och genomtänkt svar ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
För att nå betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)