En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Analys av Skönlitteratur



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Analys av Skönlitteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera skönlitterära verk samt deras förmåga att tolka teman, karaktärer, stilar och språkliga uttryck i dessa verk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar analys av skönlitterära verk, inklusive teman, karaktärer, stilar och språkliga uttryck. Eleverna ska utveckla förmågan att tolka och diskutera litteratur.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande läsförståelse och kan analysera och diskutera innehållet i olika skönlitterära verk.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar skönlitteratur?

  • A) Den är baserad på fakta.
  • B) Den innehåller faktabaserade analyser.
  • C) Den är skriven i akademisk stil.
  • D) Den innefattar fantasifulla berättelser och fiktion.

2. Vilken av följande genrer är inte en typ av skönlitteratur?

  • A) Dikt
  • B) Novell
  • C) Biografi
  • D) Roman

3. Vad innebär att analysera en text?

  • A) Att tolka och diskutera dess innehåll och teman.
  • B) Att läsa texten snabbt.
  • C) Att återberätta handlingen.
  • D) Att memorera texten.

4. Vilken typ av tema kan ofta finnas i skönlitteratur?

  • A) Teman kring matematik.
  • B) Teman kring kärlek och identitet.
  • C) Teman kring samhällets lagar.
  • D) Teman kring vetenskapliga upptäckter.

5. Vad kännetecknar en karaktärs utveckling i en berättelse?

  • A) Att karaktären förblir oförändrad.
  • B) Att karaktären genomgår förändringar eller lärdomar.
  • C) Att karaktären alltid är huvudpersonen.
  • D) Att karaktären är enbart positiv.

6. Vilket av följande är ett språkligt uttryck?

  • A) Amplitud
  • B) Topografi
  • C) Metafor
  • D) Statistik

7. Vad är syftet med att läsa skönlitteratur?

  • A) Att lära sig fakta.
  • B) Att förstå mänskliga erfarenheter och samhällsperspektiv.
  • C) Att skriva akademiska uppsatser.
  • D) Att memorera namn och datum.

8. Vilken av följande påståenden är sant angående skönlitterära teman?

  • A) Teman är alltid tydligt uttryckta.
  • B) Teman kan tolkas på olika sätt av olika läsare.
  • C) Teman är alltid negativa.
  • D) Teman är inte relevanta för analys.

9. En analys av en karaktär bör inkludera vilket av följande?

  • A) Karaktärens namn.
  • B) Karaktärens motivationer och utveckling.
  • C) Karaktärens ålder.
  • D) Karaktärens utseende.

10. Vad innebär tema i en litterär text?

  • A) Det är bokens titel.
  • B) Det är det centrala budskapet eller ämnet.
  • C) Det är författarens namn.
  • D) Det är handlingens beskrivning.

11. Vad är syftet med en litterär analys?

  • A) Att förstå verkets djupare betydelse och budskap.
  • B) Att bara sammanfatta handlingen.
  • C) Att ge boken en betygsskala.
  • D) Att fantisera om andra slut.

12. Hur kan språk och stil påverka läsarens upplevelse?

  • A) Det har ingen påverkan.
  • B) Det skapar stämning och känslor i texten.
  • C) Det avgör författarens popularitet.
  • D) Det gör texten svårare att förstå.

13. Vilken av följande påståenden beskriver bäst en novell?

  • A) En kort berättelse med begränsad handling och få karaktärer.
  • B) En lång berättelse med många kapitel.
  • C) En faktabaserad text.
  • D) En prosatext utan typiska litterära drag.

14. Hur kan en litteraturanalys bidra till ens förståelse av samhället?

  • A) Det beskriver alltid verkligheten exakt.
  • B) Det belyser samhällsfrågor och kulturella perspektiv.
  • C) Det ger endast historiskt sammanhang.
  • D) Det har ingen relation till samhället.

15. Vilken typ av språk används oftast i lyrik?

  • A) Sakligt och informativt.
  • B) Metaforiskt och bildligt.
  • C) Vetenskapligt och tekniskt.
  • D) Argumentativt och förklarande.

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av teman i skönlitteratur och hur de kan spegla samhället.

Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan litteratur och samhälle.

2. Hur har din egen förståelse av karaktärer förändrats efter att ha läst skönlitteratur?

Frågan ger möjlighet att uttrycka personlig utveckling och reflektion.

3. Välj ett språkligt uttryck från texten och analysera dess betydelse för berättelsen.

Eleven får visa sin förmåga att djupdyka i språkanalys.

4. Hur kan litteratur påverka våra känslor och vår empati för andra?

Denna fråga uppmuntrar till kritisk reflektion över litteraturens roll i att förstå mänskliga känslor.

5. Varför är det viktigt att diskutera litteratur med andra?

Frågan ger möjlighet att utforska hur samtal kan berika förståelsen av verk.

6. Redogör för en litterär analys du har gjort tidigare och vad du lärde dig av den.

Eleverna får chansen att knyta an till egna erfarenheter av analys.

7. Hur kan man tolka en berättelse på olika sätt beroende på läsarens perspektiv?

Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring subjektivitet i litterär analys.

8. Reflektera över hur dina personliga erfarenheter påverkar din tolkning av en text.

Denna reflektion ger en djupare insikt i hur individuella livserfarenheter formar analyser.

Bedömning

Provets maximal poäng är 30, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).