“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Argumentation och Debatt
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att formulera och framförda argument, samt deras förmåga att bemöta motargument i debattform. Provets utformning syftar också till att fånga elevens reflekterande förmåga och deras strategier för argumentation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Tekniker för att formulera och framföra argument, samt metoder för att bemöta motargument under debatter.”
Kunskapskrav
Provets fokus riktar sig mot följande kunskapskrav:
- Eleven samtalar och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen.
- Eleven framför åsikter med understödda argument.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett argument?
A. En åsikt som inte stöds av fakta
B. En fråga som ställs till någon
C. En påstående som stöds av bevis (Rätt svar)
D. En känsla eller upplevelse
2. Vilken av följande är en effektiv motargumentation?
A. Att ignorera motpartens poänger
B. Att bemöta med känslor
C. Att presentera fakta som motsäger påståendet (Rätt svar)
D. Att göra personliga angrepp
3. Vad är syftet med en debatt?
A. Att vinna över motståndaren
B. Att informera om fakta
C. Att diskutera och övertyga andra om sin åsikt (Rätt svar)
D. Att komma fram till ett beslut
4. Vilken teknik är viktig för att övertyga andra?
A. Använda humor
B. Att vara uppriktig (Rätt svar)
C. Att alltid visa känslor
D. Att tala tyst
5. Vad kännetecknar en bra debatt?
A. Att det alltid finns en vinnare
B. Att alla deltagare får tala (Rätt svar)
C. Att man är oense hela tiden
D. Att ingen lyssnar på motparten
6. Vad bör man göra när någon presenterar ett motargument?
A. Avbryta dem
B. Lyssna och formulera ett svar (Rätt svar)
C. Ignorera det
D. Håna deras åsikt
7. Vilken roll har fakta i argumentation?
A. De är bara unika idéer
B. De är inte nödvändiga
C. De stärker argumentet (Rätt svar)
D. De gör argumentet svagare
8. Vad kännetecknar en känslomässig övertygelse?
A. Att den används sällan
B. Att den kan påverka människor starkt (Rätt svar)
C. Att den alltid är baserad på fakta
D. Att den är irrelevant för debatt
9. Vilket av följande är en vanlig strategi i debatter?
A. Att hålla sig kortfattad (Rätt svar)
B. Att överväldiga med information
C. Att inte lyssna på motparten
D. Att alltid diskutera personligheter
10. Vilken effekt har ett tydligt argument?
A. Det kan göra debatten tråkig
B. Det kan förvirra mottagaren
C. Det kan öka chansen att övertyga (Rätt svar)
D. Det har ingen betydelse
11. Vad är ett exempel på att använda exempel i argumentation?
A. Att säga “Jag tycker” utan mer
B. Att ge en personlig berättelse (Rätt svar)
C. Att alltid nämna statistik
D. Att avfärda åsikten
12. Vad är en viktig del av prepperation inför en debatt?
A. Att inte öva
B. Att förbereda svaga argument
C. Att förstå motpartens argument (Rätt svar)
D. Att skriva ner allt utan att tänka
13. Vad är syftet med att ha en moderator i en debatt?
A. Att heja på den ena sidan
B. Att styra över debatten (Rätt svar)
C. Att förstöra debatten
D. Att ge sina egna åsikter
14. Hur kan man visa respekt i debatten?
A. Genom att avbryta hela tiden
B. Genom att lyssna och ge responser (Rätt svar)
C. Genom att ignorera alla argument
D. Genom att överdriva sina känslor
15. Vad kan man göra för att hjälpa andra att förstå ens argumentation?
A. Göra det mer komplicerat
B. Använda tydligt språk och exempel (Rätt svar)
C. Göra det så långt som möjligt
D. Att undvika förhållandevis
Resonerande frågor
1. Vilka tekniker tycker du är mest effektiva när det kommer till argumentation och varför?
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att detaljerat beskriva sina personliga erfarenheter och reflektioner.
2. Hur kan du använda kunskaper från debatten i andra sammanhang?
Frågan ger eleverna en möjlighet att koppla sina lärdomar från debatter till andra områden i livet.
3. Beskriv en gång då du misslyckades med att bemöta ett motargument. Vad lärde du dig av det?
Elever får chansen att reflektera över tidigare misstag och hur de kan förbättra sina tekniker.
4. Vilken roll spelar känslor i en debatt, enligt din erfarenhet?
Frågan kräver djupare reflektion och skulle kunna leda till insikter om debatteknik.
5. Hur kan du förbereda dig bättre för framtida debatter?
Eleverna får möjlighet att ge en självbedömning av sina förberedelsemetoder.
6. I vilken utsträckning påverkar kultur debattens dynamik?
Frågan öppnar för reflektion kring hur kulturella skillnader kan spela en roll i debatter.
7. Hur viktigt är det att vara objektiv under en debatt?
Frågan ger insikt i hur elever ser på objektivitet och dess påverkan på debatten.
8. Vad är din åsikt om debattens framtid i ett digitalt samhälle?
Ger eleverna möjlighet att spekulera och formulera framtidsvisioner kring debatter.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger upp till 3 poäng beroende på djup och reflektion.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`