“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Fördjupning i Svensk Grammatik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att identifiera och använda bisatser samt passiv form i svenska språket. Detta inkluderar både skriftlig och muntlig kommunikation, med fokus på att visa förståelse för komplexa grammatiska strukturer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Komplexa grammatiska strukturer, med fokus på bisatser och passiv form. Eleverna ska arbeta med att identifiera och använda dessa strukturer i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om svenska språket och kan använda en variation av grammatiska strukturer i egna texter samt förstå dem i lästa och hörda sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en bisats?
- A) En huvuddel av meningen
- B) En del av meningen som ger extra information
- C) En del av meningen som kan stå ensam
- D) En oberoende sats
- Vilken av följande konjunktioner inleder en bisats?
- A) Men
- B) Att
- C) Och
- D) Så
- Vilken mening är i passiv form?
- A) Eleven skriver en uppsats
- B) Uppsatsen skrivs av eleven
- C) Uppsatsen är skriven av eleven
- D) Eleven skrev uppsatsen
- Vad innebär passiv form?
- A) Det innebär att subjektet utför handlingen
- B) Det fokuserar på handlingen snarare än den som utför den
- C) Det används endast i skriftlig form
- D) Det är samma som aktiv form
- Vilken av följande meningar innehåller en bisats?
- A) Jag skrev en dikt.
- B) Jag skriver en dikt som handlar om naturen.
- C) Dikten handlar om kärlek.
- D) Hon läser boken.
- Vilken funktion har en bisats i en mening?
- A) Att förklara huvudverbet
- B) Att ge mer information
- C) Att avsluta meningen
- D) Att byta ämne
- Välj den korrekta passiva meningen:
- A) Boken lästes av eleven.
- B) Eleven läste boken.
- C) Boken läser eleven.
- D) Eleven har läst boken.
- Välj rätt alternativ för att beskriva en bisats:
- A) Kan inte stå ensam
- B) Ger extra information
- C) Inleds med en konjunktion
- D) Alla ovanstående
- När används ofta passiv form?
- A) När man vill betona handlingen istället för subjektet
- B) När man skriver i första person
- C) När man skriver akademiska texter
- D) Vid berättande texter
- Vilken mening är ett exempel på en aktiv sats?
- A) Läraren förklarar uppgiften.
- B) Uppgiften förklaras av läraren.
- C) Uppgiften ska förklaras.
- D) Förklaringen ges av läraren.
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaden mellan aktiv och passiv form.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska kunna analysera och förklara de olika perspektiven av meningsbyggnad. - Hur kan användningen av bisatser förändra betydelsen i en text?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för hur komplexiteten i språket kan påverka budskapet. - Ge exempel på en situation där det är mer lämpligt att använda passiv form.
Genom att reflektera över praktisk tillämpning kan eleverna demonstrera djupare förståelse för språkets struktur. - Beskriv en konkret text där du använt både bisatser och passiv form.
Eleverna ges möjlighet att koppla teori till praktisk tillämpning och visa insikter i sin egen skrivprocess. - Hur påverkar bisatser läsarens förståelse av texten?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring språkets roll i kommunikation. - Diskutera med en klasskamrat om hur du kan förbättra användningen av passiv form i dina texter.
Syftet är att stimulera diskussion och samarbete kring språkutveckling. - Reflektera över vilka utmaningar du stött på när du använde bisatser.
Genom att dela erfarenheter kan eleverna bidra till en djupare förståelse av språkutveckling och lärande. - Hur kan du använda bisatser för att göra din text mer nyanserad?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kreativt och strategiskt kring skrivande.
Bedömning
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt finns det 10 poäng att hämta från faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng i denna del.
För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`