Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Tala och Debattera: Argumentationsteknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera, presentera och debattera argument. Eleverna ska visa att de kan uttrycka sina åsikter på ett övertygande sätt och bemöta motargument under debatter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar förmågan att formulera, presentera och debattera argument. Eleverna ska lära sig att uttrycka sina åsikter på ett övertygande sätt och bemöta motargument.
Kunskapskrav
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och framför åsikter med underbyggda argument.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en argumentation?
- A) Att underhålla publiken
- B) Att informera om fakta
- C) Att övertyga och påverka åsikter
- D) Att ställa frågor till publiken
2. Vilken av följande delar ingår inte i en argumentation?
- A) Tes
- B) Resumé
- C) Argument
- D) Motargument
3. Vad kännetecknar ett motargument?
- A) Det är alltid felaktigt
- B) Det bemöter och ifrågasätter huvudargumentet
- C) Det måste vara längre än huvudargumentet
- D) Det ska alltid innehålla en slutsats
4. Vilken av följande är en effektiv argumentationsteknik?
- A) Använda många tekniska termer
- B) Fokusera på känslor
- C) Kombinera fakta med känslor
- D) Blanda ämnen utan tydlig struktur
5. Vad bör man tänka på vid presentation av argument?
- A) Tydlighet och struktur
- B) Att tala snabbt för att spara tid
- C) Att inte göra ögonkontakt
- D) Att förlita sig på skriftligt material
6. Hur kan kroppsspråk påverka en debatt?
- A) Det har ingen effekt
- B) Det kan förstärka budskapet
- C) Det distraherar åhörarna
- D) Det gör att debattören ser osäker ut
7. Vad innebär det att “bemöta motargument”?
- A) Att ignorera dem
- B) Att svara och förklara varför de är felaktiga
- C) Att hålla med motargumentet
- D) Att avsluta debatten
8. Vilket av följande påstående är sant?
- A) Man behöver inte förbereda sig inför en debatt
- B) Förberedelser ökar chansen att lyckas
- C) Debatter ska hållas spontant
- D) Argument kan upprepas utan motargument
9. Vad är en “tes” i en argumentation?
- A) Huvudåsen i argumentet som ska bevisas
- B) En avslutning av diskussionen
- C) En kort sammanfattning av ämnet
- D) En frågeställning som inte besvaras
10. Vad bör man undvika i en debatt för att vara effektiv?
- A) Personattacker och nedlåtande kommentarer
- B) Att använda tydliga exempel
- C) Att lyssna på motståndaren
- D) Att ha en strukturerad argumentation
11. Vilken typ av argumentation bygger på känslomässiga appeller?
- A) Logisk argumentationsstil
- B) Retorisk analys
- C) Narrativ argumentation
- D) Statistisk argumentation
12. Vilken roll spelar exempel i en argumentation?
- A) Att styrka argumentet och göra det mer konkret
- B) Att avbryta debatten
- C) Att göra argumentet svårare att förstå
- D) Att visa att talaren pratar utifrån känslor
13. Vad är en slutkläm?
- A) En orelaterad kommentar i slutet
- B) En sammanfattning av argumenten i avslutningen
- C) En del av inledningen
- D) En fråga till publiken
14. Vad är viktigt att tänka på när man bemöter motargument?
- A) Att inte låta motparten prata
- B) Att använda fakta för att motbevisa dem
- C) Att hålla med motståndaren
- D) Att prata högre än motståndaren
15. Hur kan man effektivt avsluta en debatt?
- A) Sammanfatta sina huvudpoänger kort
- B) Föreslå en ny diskussion
- C) Läsa upp tidigare folkomröstningar
- D) Lämna debatten utan avslut
Resonerande frågor
1. Vilken teknik använder du för att övertyga andra under en debatt? Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över sina egna debattmetoder.
2. Hur hanterar du motargument under en debatt? Denna fråga syftar till att undersöka elevernas strategier för att bemöta kritiska kommentarer.
3. Ge ett exempel på en debatt där du känner att argumentationen var särskilt effektiv. Frågan ger eleverna möjlighet att kritiskt analysera debatter de har deltagit i.
4. Hur kan dina argument påverka samhället eller din omgivning? Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på betydelsen av sina argument utanför klassrummet.
5. Vilka skillnader finns det mellan att debattera i en formell och informell miljö? Kräver att eleverna jämför och reflekterar över olika debattmiljöer och deras krav.
6. Hur kan kulturella skillnader påverka argumentationstekniker? Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på hur kultur kan påverka kommunikationen.
7. I vilken mån fyller känslor en viktig roll i argumentationen? Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över emotionella appeller.
8. Hur kan du använda feedback från debatter för att förbättra dina framtida argument? Syftet är att få elever att reflektera över lärande och utveckling genom feedback.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).