Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska som andraspråk 3
Tema: Grammatik – Syntax och textbindning
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin kunskap och förmåga att använda syntax och textbindning i sina texter, samt att kunna analysera och ge respons på andras texter utifrån dessa områden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen fokuserar på syntax och textbindning där eleverna lär sig hur ord och satser kombineras för att skapa meningsfulla och sammanhängande texter. Det handlar om att förstå strukturen i meningarna och hur olika formuleringar kan påverka hur en text uppfattas.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda och variera syntax i sina texter, samt medvetet arbeta med textbindning för att skapa koherenta och väldefinierade texter.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär syntax?
A) Regler för ordföljd i meningar
B) Metod för textbindning
**C) Regler som styr hur ord och satser kombineras**
D) Stilistiska val i skrivande - Vilket av följande är ett textbindande ord?
A) och
B) sedan
**C) därför**
D) kanske - Vad kallas en sats som kan stå självständigt?
**A) Huvudsats**
B) bisats
C) fras
D) mening - Vad är en bisats?
A) En sats utan subjekt
**B) En sats som behöver en huvudsats för att vara komplett**
C) En fråga
D) En fullständig mening - Vad innebär textbindning?
A) Att strukturera meningar
B) Att skriva längre texter
**C) Att skapa sammanhang mellan olika idéer i en text**
D) Att använda olika typsnitt - Ge ett exempel på en avledningssuffix.
A) som
**B) -het**
C) och
D) därför - Hur påverkar syntax textens tydlighet?
A) Det gör texten längre
**B) En bra syntax gör texten lättare att förstå**
C) Det gör texten mer komplicerad
D) Inget av ovanstående - Vilken av följande meningar har korrekt syntax?
A) Gick hon till affären.
B) I affären var många människor.
C) Hon affären igår besökte.
**D) Hon gick till affären igår.** - Vilket av följande ord är inte ett textbindande ord?
A) Därför
**B) Hälsa**
C) Men
D) Dessutom - Vilka av följande alternativ stämmer in på en omfattande textbindning?
A) Använda punkter och kommatecken
**B) Integrera bindande ord och uttryck**
C) Fokusera enbart på syftesbestämningar
D) Skriva korta meningar - Vilken mening har en bisats?
A) Hon läser en bok.
**B) Hon läser en bok när det regnar.**
C) Han gick hem.
D) Alla ovanstående meningar. - Vad kallas det när flera satser kopplas samman?
**A) Samordning**
B) Underordning
C) Beräkning
D) Redovisning - Vad gör en god textbindning i en text?
A) Den gör texten längre
**B) Den gör att texten flyter bättre**
C) Den gör texten mer komplicerad
D) Inga av ovanstående svar är korrekta - Vilket av följande är en funktion hos textbindning?
A) Att besvara frågor
**B) Att skapa övergångar mellan olika stycken**
C) Att räkna ord
D) Att använda många adjektiv
Resonerande frågor
- Diskutera hur olika syntaxval påverkar läsarens förståelse av en text.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av att välja rätt syntax för att förmedla budskap tydligt. - Ge exempel på hur textbindning kan påverka textens struktur och flyt.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att konkretisera och analysera hur en välstrukturerad text ser ut. - Reflektera över skillnaderna i betydelse och klarhet mellan en korrekt och en felaktig bisats.
Genom att analysera detta kan eleverna visa på djup förståelse för bisatser och deras funktioner. - Hur kan du aktivt arbeta med att förbättra syntaxen i dina egna texter?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att självkritiskt granska sina egna skrivvanor. - Vilka metoder kan användas för att ge och ta emot feedback om syntax och textbindning?
Frågan uppmuntrar till förståelse för vikten av feedbackprocessen i skrivandet. - Hur skulle du förklara vikten av syntax och textbindning för någon som inte studerar svenska?
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och strukturera sina tankar på ett sätt som tydligt förklarar konceptet. - Diskutera vilka utmaningar du stött på i att använda korrekt syntax i ditt skrivande.
Denna fråga ger möjlighet att reflektera över individuella lärprocesser och hinder. - Hur påverkar språklig variation syntax och textbindning?
Genom detta kan eleverna visa på en djupare förståelse för skillnader i språkbruk beroende på olika faktorer.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).