Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Muntlig framställning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att framställa och strukturera muntliga argumentationer och utredande presentationer, samt att analysera och tillämpa retoriska grepp i kommunikationen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare.” [Lgr 22, Svenska som andraspråk, Åk. gymnasiet]
Betygskriterier
“Eleven kan samtala om komplexa ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och till stor del anpassa sitt språk efter ämne, syfte, situation och mottagare.” [Lgr 22, Svenska som andraspråk, Åk. gymnasiet]
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär retorik?
A. Konsten att övertyga
B. Konsten att tala och lyssna
C. Att ge kritik
D. Att skriva en uppsats
2. Vilka av följande är centrala retoriska grepp?
A. Emotioner och fakta
C. Diskurs och narrativ
D. Utsaga och argument
3. Vad syftar “ethos” till i retorik?
A. Avsändarens känslor
B. Avsändarens trovärdighet
C. Avsändarens argument
D. Avsändarens språkbruk
4. Hur kan man bäst övertyga en publik?
A. Genom att vara otydlig
B. Genom att använda retoriska grepp
C. Genom att lämna mycket osagt
D. Genom att vara ensam i sina argument
5. Vilket är ett exempel på pathos?
A. Att använda statistik
B. Att väcka känslor hos publiken
C. Att förlita sig på logik
D. Att vara genomtänkt och saklig
6. Vad är syftet med en argumenterande text?
A. Att övertyga läsaren om en ståndpunkt
B. Att informera utan att ta ställning
C. Att berätta en historia
D. Att ge en personlig åsikt utan stöd
7. Vad bör man tänka på när man väljer ämne för en presentation?
A. Att ämnet engagerar och intresserar publiken
B. Att ämnet är enkelt
C. Att ämnet är sällsynt
D. Att ämnet är kort och tydligt
8. Vilken struktur är vanlig för en argumenterande presentation?
A. Berättelse, reflektion, conclusion
B. Inledning, argument, avslutning
C. Faktaruta, diskussion, respons
D. Introduktion, bakgrund, källor
9. Vad är en effektiv avslutning på en presentation?
A. Att upprepa hela presentationen
B. Att sammanfatta huvudargumenten
C. Att påbörja en ny diskussion
D. Att stänga av presentationstekniken
10. När ska man använda visuella hjälpmedel under en presentation?
A. Aldrig, de är distraherande
B. När de kompletterar och förstärker budskapet
C. Endast för att fylla tid
D. När man inte vet vad man ska säga
11. Vad är ett motargument?
A. En invändning mot en ståndpunkt
B. Ett exempel som stödjer en åsikt
C. En personlig åsikt
D. En slutsats baserad på fakta
12. När är det okej att använda känslor i en presentation?
A. När det passar ämnet och syftet
B. Aldrig, alltid ska man vara objektiv
C. Endast i privata samtal
D. Bara om publiken är emot ens åsikter
13. Vad kan vara en nackdel med för många visuella hjälpmedel?
A. Det kan distrahera publiken
B. Det gör presentationen tråkigare
C. Det skapar förvirring i texten
D. Det tar tid att förbereda
14. Vilken är den största utmaningen med att presentera muntligt?
A. Att kontrollera sin nervositet
B. Att förstå ämnet
C. Att få fram informationen på papper
D. Att stanna inom tidsramen
15. Vad betyder det att anpassa sitt språk?
A. Att använda avancerade ord oavsett publik
B. Att välja en stil som passar mottagaren
C. Att förenkla allt
D. Att använda slang och förkortningar
Resonerande frågor
1. Vad anser du är viktigast i en argumenterande presentation och varför?
Genom att reflektera över viktiga aspekter av presentationskonst kan eleverna visa djup förståelse för ämnet.
2. Hur skulle du använda retoriska grepp i en presentation om ett ämne du brinner för?
Här ges eleverna möjlighet att koppla sin passion till de teoretiska insikter de har fått, vilket visar förmåga till tillämpning.
3. Diskutera hur din egen bakgrund och erfarenhet kan påverka dina presentationer.
En insikt i hur personliga erfarenheter formar argumentationen visar elevens förmåga till reflektion.
4. Vilket retoriskt grepp tycker du är mest effektivt i att övertyga en publik och varför?
Genom att utvärdera effekten av olika grepp kan eleverna demonstrera analytisk förmåga.
5. Hur kan man effektivt hantera motargument under en presentation?
Att hantera motargument visar på strategisk tänkande och förståelse för dialogens natur.
6. Reflektera över era gruppdiskussioner. Hur bidrog de till er förståelse av ämnet?
Att knyta gruppens arbete till personlig utveckling ger en bredare bild av lärandeprocessen.
7. På vilket sätt kan visuella hjälpmedel förbättra eller försämra en presentation?
Att diskutera detta väcker kritisk tanke om användningen av hjälpmedel.
8. Hur kan feedback från kamrater påverka din framtida presentationsteknik?
Förmågan att ta till sig feedback och utvecklas är central för lärande och kan knytas till elevens personliga tillväxt.
Bedömning
Provets poängsystem är uppdelat så här:
Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng vardera. Totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng vardera. Totalt 16 poäng.
Poängkrav för betyg:
E: 12 poäng
C: 18 poäng
A: 25 poäng (Obs! För A krävs även poäng för de resonerande frågorna.)