Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka John Steinbecks “Vredens druvor”, samt att utvärdera deras förståelse för textens teman, karaktärer och litterära stil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av social och politisk litteratur, med särskilt fokus på John Steinbecks ‘Vredens druvor’, dess teman, stil och den historiska kontext som påverkar berättelsen.”
Kunskapskrav
“Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket tema anses vara centralt i “Vredens druvor”?
A) Kärlek
B) Rättvisa
C) **Solidaritet**
D) Tidsanda
2. Vilken historisk period utgör bakgrund till berättelsen?
A) Andra världskriget
B) 1800-talet
C) **1930-talet**
D) Renässansen
3. Vem är huvudpersonen i “Vredens druvor”?
A) **Tom Joad**
B) Jim Casy
C) Ma Joad
D) Rose of Sharon
4. Vilket av följande beskriver bäst karaktärerna i romanen?
A) Lyckliga och framgångsrika
B) **Kämpar för överlevnad**
C) Lata och obrydda
D) Rika och mäktiga
5. Vad står majs symboliskt för i “Vredens druvor”?
A) Fattigdom
B) **Hopp och överlevnad**
C) Rättvisa
D) Plikt
6. Vem skrev “Vredens druvor”?
A) Ernest Hemingway
B) Mark Twain
C) **John Steinbeck**
D) F. Scott Fitzgerald
7. Under vilken typ av kris utspelar sig berättelsen?
A) Energi
B) **Ekonomisk**
C) Hälsokris
D) Klimatkris
8. Vilket yrke har Tom Joad?
A) Läkare
B) **Arbetare**
C) Journalist
D) Politiker
9. Hur framställs solidaritet i boken?
A) Genom rivalitet
B) **Genom samarbete**
C) Genom isolering
D) Genom oenighet
10. Vad representerar Joad-familjen i boken?
A) **De kämpande arbetarklasserna**
B) Den rika eliten
C) Unga idealister
D) Långt bort från verkligheten
11. Vilken funktion har Jim Casy i berättelsen?
A) En affärsman
B) **En före detta präst**
C) En medborgarrättsaktivist
D) En arbetare
12. I vilken del av USA utspelar sig “Vredens druvor”?
A) Norra USA
B) **Kalifornien**
C) Texas
D) Florida
13. Vilket verktyg använder Steinbeck för att förstärka sitt budskap?
A) Humor
B) **Symbolik**
C) Science fiction
D) Filosofi
14. Vad är motivet bakom Joad-familjens resa?
A) Semester
B) **Sökande efter arbete**
C) Skolgång
D) Turism
15. Hur påverkar den ekonomiska krisen karaktärernas liv?
A) De blir rika
B) **De hamnar i desperation**
C) De reser till Europa
D) De blir lyckliga
Resonerande frågor
1. Beskriv hur John Steinbeck använder symbolik för att belysa teman i “Vredens druvor”.
Syftet är att låta eleverna visa på djupgående förståelse av symbolikens betydelse.
2. Diskutera hur familjedynamik påverkar berättelsens utveckling.
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över karaktärernas relationer.
3. Analysera hur språket bidrar till att skapa känslomässiga reaktioner hos läsaren.
Denna fråga uppmuntrar till en djupare litterär analys av stil och språk.
4. Vilken betydelse har den historiska kontexten för förståelsen av romanen?
Eleverna kan visa sin förmåga att koppla texten till samhällshistoriska faktorer.
5. Resonera kring en central scen och dess betydelse för berättelsens tema.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera specifika delar av texten i detalj.
6. Hur speglas social orättvisa i karaktärernas upplevelser?
Frågan ger möjlighet att diskutera djupt sociala frågor centrerade på texten.
7. Diskutera vad “solidaritet” innebär i romanen och dess relevans idag.
Eleverna får möjlighet att knyta an till begreppet solidaritet både i och utanför litteraturen.
8. Vilka känslor väcker Steinbecks berättelse hos läsaren?
Frågan öppnar upp för personlig reflektion och analys av textens påverkan.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng för faktafrågor och resonerande frågor. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).