En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Teknik 1 – Entreprenörskap i teknik: Från idé till företag

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Teknik 1

Tema: Entreprenörskap i teknik: Från idé till företag

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan teknik och entreprenörskap samt deras förmåga att diskutera och tillämpa olika steg i entreprenörskapsprocessen. Genom provet ska eleverna kunna visa sina kunskaper om hur tekniska innovationer kan leda till affärsmöjligheter och hur man kan formulera en affärsplan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion tests centrala innehåll: “Sambandet mellan teknik och entreprenörskap, inklusive hur idéer omvandlas till affärsmöjligheter.” och “De olika stegen i att starta ett företag baserat på en teknisk innovation.”

Kunskapskrav

Detta prov baseras på följande kunskapskrav: “Eleven kan beskriva hur tekniska innovationer kan kommersialiseras, samt diskutera de olika stegen i entreprenörskapsprocessen.” Genom detta prov får eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i dessa aspekter.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär entreprenörskap?

A) Att driva ett företag

B) Att befinna sig i ett företagsledning

C) Att identifiera möjligheter och skapa nya affärsidéer

D) Att anställa personal

2. Vilken av följande är en viktig del av entreprenörskapsprocessen?

A) Produktutveckling

B) Idéutveckling

C) Organisation

D) Personaladministration

3. Vad är en affärsplan?

A) En beskrivning av hur man genomför och finansierar en affärsidé

B) En enkel sammanställning av företagets personal

C) En lista över företagets kunder

D) En teknisk manual för produkten

4. Vilken roll spelar marknadsanalys i företagsstart?

A) Att utveckla produkter

B) Att anställa personal

C) Att förstå målgruppen

D) Att välja leverantörer

5. Vad kännetecknar en teknisk innovation?

A) En idé som är gammal och prövad

B) En ny lösning eller förbättring på en produkt

C) En enkel förpackning

D) En lågkostnadsproduktion

6. Vilken av följande faktorer är viktig för att lansera en ny produkt?

A) Förståelse för marknaden

B) Bra reklam

C) Hög produktionskapacitet

D) Att ha många anställda

7. Vilken egenskap är viktig för en entreprenör?

A) Att vara blyg

B) Risktagande

C) Att undvika att ta beslut

D) Att backa undan från utmaningar

8. Vad innebär att göra en affärsidé skalbar?

A) Göra produkten dyrbar

B) Göra det enkelt att öka försäljningen

C) Göra den mindre

D) Att hålla den inom ett litet geografiskt område

9. Vilka utmaningar kan en ny företagare möta?

A) Att inte få kunder

B) Finansiella risker och konkurrens

C) Att ha för mycket kapital

D) Att vara för framgångsrik

10. Vilket av följande exempel är en del av marknadsanalysen?

A) Att utveckla en produkt

B) Att identifiera målgruppen

C) Att anställa personal

D) Att skapa en webbplats

11. Vilken metod används ofta för att samla in information om marknaden?

A) Enkäter

B) Affärsplaner

C) tekniska tester

D) Reklamkampanjer

12. Vad är en unik försäljningspunkt (USP)?

A) En egenskap som skiljer produkten från konkurrenterna

B) En prisstrategi

C) En distributionskanal

D) En formel för att öka intäkterna

13. Vilken faktor kan påverka finansiering av en ny startup?

A) Företagets personalantal

B) Produktens storlek

C) Affärsplanens kvalitet

D) Kundernas ålder

14. Vad är ett affärsmöte?

A) Ett möte där man anställer personal

B) Ett möte för att diskutera företagsstrategier

C) Ett möte för att utveckla produkter

D) Ett möte för att neka kapital

15. Hur kan entreprenörer övervinna utmaningar?

A) Genom innovation och planering

B) Genom att ge upp sina idéer

C) Genom att inte investera

D) Genom att gå i konkurs

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en teknisk innovation kan påverka entreprenörskapet. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa på djupgående förståelse för tekniska innovationers roll i entreprenörskap.

2. Beskriv hur marknadsanalys kan bidra till en framgångsrik affärsplan. Denna fråga låter eleverna demonstrera sin förmåga att koppla teori till praktiska tillämpningar i affärsmiljöer.

3. Ge exempel på hur ett företag kan utveckla en skalbar affärsidé och varför det är viktigt. Här ges eleverna möjlighet att visa kreativitet och kritiskt tänkande i att identifiera viktiga aspekter av affärsmodeller.

4. Resonera kring varför det är viktigt för entreprenörer att ta risker. Denna fråga testar elevernas förmåga att reflektera över riskhantering och företagsbeslut.

5. Hur kan samarbete med andra företag och individer påverka en ny företags idé? Genom denna fråga kan eleverna undersöka och definiera nätverksbyggande i entreprenörskap.

6. Vilka faktorer anser du är avgörande för att en teknisk innovation ska bli en framgångsrik affärsidé? Denna fråga ger möjlighet för eleverna att dyka djupare i analysen av framgångsfaktorer.

7. Reflektera över vilka utmaningar du skulle kunna möta som entreprenör och hur du planerar att hantera dem. Detta ger eleverna chansen att applicera sina kunskaper på personlig nivå.

8. Diskutera hur hållbarhet kan integreras i affärsplaner i samband med tekniska innovationer. Denna fråga ger eleverna möjlighet att förena teknik, entreprenörskap och samhällsansvar.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng på följande sätt:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, max 15 poäng

Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välmotiverat svar, max 24 poäng

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×