Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Teknik 1 – Ritningsläsning och CAD-program

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Teknik 1

Tema: Ritningsläsning och CAD-program

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att läsa, förstå och skapa tekniska ritningar samt att använda CAD-program för att genomföra dessa uppgifter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleven en grundläggande förståelse för ritningsläsning, inklusive olika typer av tekniska ritningar och hur man använder CAD-program för att skapa och modifiera dessa ritningar.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå tekniska ritningar samt använda CAD-program för att skapa enkla tekniska modeller.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med en teknisk ritning?
A) Att visa produktens färger
B) Att beskriva en produkt i detalj
C) Att kommunicera design och specifikationer
D) Att dekorera en produkt

2. Vilket av följande är ett exempel på en installationsritning?
A) Ritning av en dator
B) Ritning av ett ledningssystem
C) Ritning av en möbel
D) Ritning av en bilmotor

3. Vad innebär det att mäta i skala på en ritning?
A) Att storleken är förminskad eller förstorat i förhållande till den verkliga objektet
B) Att mäta utan att använda verktyg
C) Att ange alla mått i centimeter
D) Att endast mäta längden på objektet

4. Vilka symboler används i tekniska ritningar?
A) Endast bokstäver
B) Enbart siffror
C) Specifika tecken för elektriska och mekaniska komponenter
D) Inga symboler används

5. Vad står CAD för?
A) Computer-Aided Design
B) Complicated Area Design
C) Conventional Artistic Design
D) Computer Automated Drafting

6. En fördel med att använda CAD-program är att:
A) Det inte går att spara ritningar
B) Det gör det enkelt att ändra och modifiera ritningar
C) Det kräver ingen utbildning
D) Det är mycket tidskrävande

7. Nämn en specifik typ av elektrisk symbol.
A) Motstånd
B) Fjäder
C) Skruv
D) Vinkel

8. Vad är en monteringsritning?
A) Ritning av en enskild produkt
B) Ritning som visar hur delar sätts ihop
C) Ritning av en byggnad
D) Ritning av en teckning

9. Hur kan man kontrollera att ritningen är tydlig?
A) Genom att kontrollera mått och symboler
B) Genom att använda färger
C) Genom att bara titta på den
D) Genom att skriva en rapport

10. Vilket program används för att skapa tekniska ritningar?
A) Adobe Photoshop
B) Microsoft Word
C) CAD-program
D) Microsoft Excel

11. Vad innebär “klarhet” i en teknisk ritning?
A) Att ritningen är svartvit
B) Att informationen är lätt att förstå
C) Att ritningen är konstnärlig
D) Att den har många detaljer

12. Hur fungerar måttsystemet i tekniska ritningar?
A) Det ger en standard för att ange storlekar
B) Det är slumpmässigt
C) Det används inte i ritningar
D) Mått anges bara i tum

13. Vad är en fördel med CAD jämfört med traditionell ritning?
A) Snabbhet i att göra ändringar
B) Det kräver mer papper
C) Det är mindre flexibelt
D)Det behöver inte utbildning

14. Vad är en produktritning?
A) Ritning av allt
B) Ritning av själva produkten
C) Ritning av installeringen
D) Ritning utan mått

15. Vad ingår i CAD-programmens funktioner?
A) Att skapa och modifiera ritningar
B) Att skriva dokument
C) Att spela musik
D) Att hålla möten

Resonerande frågor

1. Beskriv vikten av tekniska ritningar inom olika industrier.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hur ritningsläsning används praktiskt i yrkeslivet.

2. Resonerar kring hur CAD-program har förändrat designprocessen jämfört med traditionell ritning.
Eleven kan demonstrera sin förståelse för teknologins påverkan på design och produktion.

3. Diskutera skillnaderna mellan produkt- och monteringsritningar och deras respektive roller.
Frågan låter eleverna utforska detaljer kring olika ritningstyper och deras tillämpningar.

4. Reflektera över de etiska aspekterna av att använda CAD och digitala ritningar i designprocessen.
Detta ger elever möjlighet att tänka kritiskt kring teknikens påverkan och ansvar inom yrkesområdet.

5. Hur kan man säkerställa att ritningarna är tydliga och läsbara för alla involverade parter?
Eleverna uppmanas att tänka på kommunikationseffektivitet i sin designprocess.

6. Vad kan hända om en teknisk ritning är otydlig eller felaktig?
Frågan möjliggör diskussion om riskerna och konsekvenserna av misstag i tekniska ritningar.

7. Beskriv vilka verktyg i CAD-program som du anser är mest användbara för nybörjare.
Det ger en möjlighet att diskutera specifika funktioner och deras betydelse för effektiv användning av CAD.

8. Reflektera över hur du kan tillämpa kunskapen om ritningsläsning i dina framtida studier eller yrken.
Detta ger eleverna möjlighet att göra kopplingar mellan teori och praktik i sin egen utveckling.

Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga). Totalt kan eleven erhålla 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp